PERSONLIGE KOMPETENCER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Svend Gønge-skolens værdier...
Du får hvad du belønner Motivation, tro og vilje.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Mentaltræning Målsætning
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Darum skole 4. november 2013.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Inspiration til reformarbejdet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Den lærende organisation
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Hvordan motiverer vi de unge?
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

PERSONLIGE KOMPETENCER Hvordan udvikler vi elevernes personlige kompetencer? PLF 2014 S. Schoubye

UDHOLDENHED OG MOTIVATION! Forudsætningen for Selvstændighed Selvtillid Initiativ Ansvarlighed Kreativitet er UDHOLDENHED OG MOTIVATION! PLF 2014 S. Schoubye

MOTIVATIONELLE PROCESSER iflg Bandura: Attributionsteori: retrospektiv vurdering af årsager til menneskets handlinger har motiverende virkning: Årsager til succes er egne evner Årsager til fiasko er manglende indsats Mennesker som betragter sig selv som årsag til at det er gået som det er, bevarer troen på egne kompetencer. PLF 2014 S. Schoubye

Teorien om den forventede værdi ”Mennesker motiverer sig selv og målretter deres handlinger ud fra deres forventninger til værdien af det, der vil komme ud af deres anstrengelser” (Bandura) Troen på den personlige kompetence kan både støtte og forhindre ovenstående – hvis den er negativ, afstår man måske fra at forsøge. PLF 2014 S. Schoubye

MÅLTEORIEN Klare udfordrende mål er motiverende Iflg. Bandura ”fastholdes motivationen bedst ved en kombination af en stærk tro på den personlige kompetence og en vis usikkerhed over for de udfordringer, der er forbundet med en stillet opgave” PLF 2014 S. Schoubye

Hvordan styrkes udholdenhed? Tre forslag til udvikling af elevens udholdenhed jfr Wilbæk: Mental optimering Facilitering Modellering PLF 2014 S. Schoubye

Mental optimering: Opdel processen i del-mål Øg bevidstheden om, hvilke elementer opgaven består af Styrk elevens meta-kognitive niveau Sæt fokus på den udvikling eleven har gennemgået fx de sidste måneder Hjælp eleven med at få succes-oplevelser PLF 2014 S. Schoubye

Mental optimering fortsat.. At forberede sig: lav mange små delmål! Start med planlægning af en dag, (TIL-modellen af Skaalvik) Dan overblik over den samlede lektiemængde Lav prioriteret liste med målsætning for lektielæsning. Lav tidsplan Lav lektien til første time– nåede du målet … eller blev det ændret under vejs? Hvis ja – hvorfor?? Hvis nej - så Beløn dig selv! Lav lektien til næste time – holder selvdisciplinen stadig? Beløn dig selv!! Osv osv PLF 2014 S. Schoubye

Mental optimering… Overordnet mål: at kunne administrere sig selv og sin motivation. Del-mål: at kunne styre forbruget af facebook i timerne. Tænk det som en fysisk øvelse – du skal træne en muskel – her din viljesmuskel. Undgå at overanstrenge selvbeherskelsen i begyndelsen – det giver nederlag! Sæt tidsfrister – begynd med 15 min, derefter øges tidskravet i takt med det bliver lettere at opfylde målet, husk at rose dig selv. PLF 2014 S. Schoubye

Mental optimering … Del-mål: at deltage aktivt i timerne. Bestem dig for at række hånden op en gang hver time. Beslut hjemmefra, hvad du vil spørge om – det gode spørgsmål kan være lige så godt som det gode svar. Viser evne til at undre sig kvalificeret. Beløn dig selv! Beslut dig for hjemmefra, at du vil svare på et spørgsmål hver time – start med de lette spørgsmål i begyndelsen af timen, så er der større chance for succes. PLF 2014 S. Schoubye

Mental optimering.. De foregående tre små øvelser træner alle udholdenheden og målrettethed! Hjælp eleven med at opdele andre opgaver i del-elementer. Sæt fokus på udholdenheden – og vær glad, hver gang det lykkes at overholde egne mål. Find ud af, hvor i processen det eventuelt glipper med at nå målsætningen. PLF 2014 S. Schoubye

Facilitering – at arbejde med detaljen. Træn specifikke problemområder, fx kunne man i dansk stil træne indledninger, nutids r, kommatering osv. I psykologi træning i at genkende en psykologisk problemstilling. Fjern fokus fra karakteren – se på processen. Succeskriterium – der skal fx være færre kommafejl, kongruensfejl osv end normalt. Eller man genfortæller ikke casen – man har set et konkret problem. PLF 2014 S. Schoubye

Facilitering …. Betragt kommaer som en byggesten i det at skrive en stil – stilen er det overordnede mål, men den består af mange del-mål. Betragt den genkendte psykologiske problemstilling som et del-mål – nu kommer analysen og diskussionen af den. Synliggør elevens udholdenhed i dette arbejde – giv respons på den! PLF 2014 S. Schoubye

Modellering. Modellering: at flytte sig over i den ønskede tilstand! (Wilbæk, 2006) Bed eleven observere en elev, som kunne være en attraktiv rollemodel. Hvad gør modellen anderledes end eleven selv? Bed eleven kopiere modellens handlinger. Hvilken effekt havde det? PLF 2014 S. Schoubye

Modellering… Lærerens rolle vigtig – også vi er modeller over tid. Relationen vigtig her – hvilken stemning skaber vi i klasserummet? Hvordan giver vi feedback og respons? Ser vi de skrøbelige elever? Ser vi de stærke elever? Har vi øje for forandringer – og reagerer vi på dem? PLF 2014 S. Schoubye

Litteraturliste: ”Det kompetente selv – en introduktion til Albert Banduras teori om selvkompetence og kontrol” Carl F. Kählef, Frydenlund 2012 ”Relationer i klasserummet” oplæg af Dorte Ågård ved Psykologilærerforeningens generalforsamlingskursus 2013 ”Tro på dig selv” af Ulrik Wilbæk, People’s Press 2006 Unges læring og motivation, Katznelson m.fl. 2013 Motivation fra Psykolog Nyt 8/2008 Vedholdenhed fra http://www.youtube.com/watch?v=DoA4gxmb0IQ PLF 2014 S. Schoubye

Yderligere materiale: http://www.ted.com/talks/rita_pierson_every _kid_needs_a_champion.html?source=facebo ok#.UoM7PQ-Jcz5.facebook Rita Pierson m.fl Selvdisciplin kræver en effektiv hjerne af Lisbeth Madsen, Newsdesk, Aller Media Mandag den 4. februar 2013 Unges lyst til læring fra http://www.cefu.dk/emner/forskning-publikationer/unge- og-uddannelse/unges-lyst-til-laering.aspx PLF 2014 S. Schoubye