Forenklede fælles mål - historie CfU-Herning 23. okt. 2014, kl. 13-16 v/Jens Aage Poulsen – UCL, National Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling jeap@ucl.dk – tlf.: 51 66 59 94 Forenklede fælles mål - historie
Læringsmålstyret undervisning – intention En didaktisk model Evaluering Undervisnings-aktiviteter Tegn på læring
Hvorfor ffm? Udfordre alle elever – så dygtige som de kan Mindske betydningen af cocial baggrund Tilliden til folkeskolen skal styrkes – respekt for prof. viden og praksis Nogle fag – 2014-15 Historie – 2015-16 – dispensation – ansøgning Far, du skal ikke være flov over at spørge om hjælp ….
Struktur – ffm - http://ffm.emu.dk/ Fagformål – FM 2009 og FFM Formålet med undervisningen er at udvikle elevernes kronologiske overblik, styrke deres viden om og forståelse af historiske sammenhænge og øve dem i at bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Undervisningen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie, jf. folkeskolelovens formålsbestemmelse. Stk. 2. Ved at arbejde med udvikling og sammenhænge i det historiske forløb skal eleverne udbygge deres indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne. Herved skal de videreudvikle deres viden om, forståelse af og holdninger til egen kultur, andre kulturer samt menneskers samspil med naturen. Undervisningen skal give eleverne mulighed for overblik over og fordybelse i historiske kundskabsområder og styrke deres indsigt i kontinuitet og forandring. Stk. 3. Undervisningen skal styrke elevernes historiske bevidsthed og identitet og give dem indsigt i, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte, og give dem forudsætninger for at forstå deres samtid og reflektere over deres handlemuligheder. Undervisningen skal stimulere elevernes evne til indlevelse, analyse og vurdering og fremme deres lyst til at formulere historiske fortællinger på baggrund af tilegnet viden. Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortro-lige med dansk kultur og historie. Stk. 2. Eleverne skal arbejde analytisk og vurderende med historiske sammenhænge og problem-stillinger for at udbygge deres forståelse af menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne og opnå indsigt i kontinuitet og forandring. Stk. 3. Elevernes historiske bevidsthed og identitet skal styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte. Derved opnår eleverne forudsætninger for at leve i et demokratisk samfund.
Kompetenceområder og -mål Færdigheds- og vidensmål efter 4. kl.
Færdigheds- og vidensmål efter 6. og 9. kl. Faser
Nedbryde ffm til læringsmål Kompetencemål - flerårige Færdigheds- og videns-mål Lærings-mål Lærerens opgave
Faser i læringsmålstyret undervisning Planlægning: Udvælgelse af et eller flere målpar (færdigheds- og vidensmål) Hvad skal eleverne lære: Nedbrydning til læringsmål for forløbet (emnet/temaet – eller dele af det) Elevernes niveau ift. nedbrudte mål Læremidler - aktiviteter Tegn på læring Gennemførelse: Oversættelse af læringsmål til eleverne Undervisningsaktiviteter Evt. Justering af læringsmål
Nedbrydning af færdigheds- og vidensmål Nedbrudte færdigheds- og vidensmål kan: formuleres generelt, se fx http://ffm.emu.dk/maal-struktur/humanistiske-fag/historie/7-9-klasse/kronologi-og-sammenhaeng/kronologi-brud-og-kontinuitet Formuleres specifikt (dvs. i relation til konkret forløb (emne/tema) – se ex: 1864
Tegn på læring Kriterier for målopfyldelse – iattages – udtrykkes – demonstreres Ex på videnportalen Undervisningsaktiviteter Indhold Aktiviteter/opgaver Læremidler m.m. Uv-differentiering =>læringsmålene Evaluering Løbende/formativ – eleverne ift læringsmålene Slut/summativ evaluering Ex på vidensportalen
Opgave Planlægning: Udvælg et eller flere målpar (færdigheds- og vidensmål), der skal arbejdes mod Hvor er eleverne fagligt? Nedbryd det/de valgte mål til læringsmål for et undervisningsforløb – forståelige for eleverne Opstil tegn på læring (målopfyldelse) på tre niveauer Udarbejd en udfordringsopgave Som fx: http://ffm.emu.dk/maal-struktur/humanistiske-fag/historie/7-9-klasse/kronologi-og-sammenhaeng/principper-for-overblik-0 Præsenteres – drøftes på kurset
Historiebrug Historiebrug = anvendelse af historiekultur Levede historie – Fortiden som sådan er væk Fortalte historie (tolkning – iscenesættelse af fortiden) Historiekultur Spor fra fortiden: artefakter, byrum, ritualer, adfærd, normer osv. Knytter fortid og nutid sammen Historiebrug = anvendelse af historiekultur
Historiebrug - typologi Behov Brug Brugere Funktion At udforske, ”hvad skete der?”, tolkninger Videnskabeligt Historikere, undervisere Verificering/falsificering, tolkning At huske, at erindre, at glemme Eksistentielt Alle Orientering, forankring, at skabe mening og sammenhæng At genopdage Moralsk Veluddannede dele af befolkningen Rehabilitere, restaurere, forsone At opfinde, at konstruere, egen vinding Ideologisk -politisk Intellektuelle, politiske eliter Legitimering, rationalisering At glemme, at fortrænge Ikke-brug At blive adspredt og opmuntret, Underholdende, kommercielt At anvende historie i markedsføring og salg
Eksempler på historiebrug Ideologisk-pædagogisk Ekstitentiel historiebrug Sthyrske Cirkulære 1900
Eksempler på historiebrug Politisk-ideologisk historiebrug
Eksempler på historiebrug Historie – styrke/legitimere – kultur/samfunds ideologi og værdigrundlag Museer, mindesteder Ex D-dagen - Normandiet Sejren over Danmark – stormen på Dybbøl – 18. april 1864
Eksempler på historiebrug Dybbøl – Arnkil – Als - Knivsbjerg
Maj 1945 – eksempel på ikke-brug Arnkil Knivsbjerg Dybbøl
Ikke-brug 1950’erne 1960’erne – samarbejdspolitiken forties
Underholdning – Kommerciel brug Vikinger - Normandiet Ole Bornedal: 1864
Historiebrug – FFM (FM 2014) Færdigheds- og vidensmål Historiske scenarier (Konstruktion og brug af) Historiske fortællinger Historisk bevidsthed 3.-4. klasse: Historiebrug – hentet fra elevernes hverdagsliv – ex kommercielt historiebrug (reklamer) 7.-9. klasse: Historiebrug – nationen og national identitet – politisk-ideologisk historiebrug. Fædrelandssange Nationalromantiske malerier
Kommerciel historiebrug - mad
Kommerciel historiebrug - mad
Historiebrug af vikinger Billedsøgning “Viking” Hvem er ”brugeren”? Hvilken funktion? Hvilke træk har man brugt? – symbolske - konkrete Hvilket indtryk gives af vikingerne? Vurdering af den faglige lødighed