Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen? 01.10.14.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen? 01.10.14."— Præsentationens transcript:

1 Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen? 01.10.14

2 Formål:  At give jer et indblik i de (nye) vilkår for færdselsundervisningen  At finde muligheder  At være bevidst om mulige barrierer  At udveksle erfaringer og gode idéer

3 En folkeskolereform… 1.En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring 2.Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere 3.Få og klare mål og regelforenklinger

4 Rygraden i Aftale om et fagligt løft af folkeskolen Præcisering og forenkling af Fælles Mål Mastergruppe, 27 arbejdsgrupper, skrivemaster, ½ år Resultat: Nye Forenklede Fælles Mål pr. 4. august 2014 Obligatoriske fra skoleåret 2015/2016

5 De nye FFM: Fra aktivitetsstyring til læringsmålstyret undervisning Tydeligt for lærere, elever og forældre, hvad eleverne skal lære Et brugbart redskab ift. læringsmålstyret undervisning

6 To kompetenceområder: Trafikal adfærd Ulykkeshåndtering Kompetencemål (flerårige læringsmål) 3.-6.- og 9. klassetrin Færdigheds-og vidensmål (etårige læringsmål) Læringsmål (for undervisnings- forløb)

7 Kompetencemål: Trafikal adfærd 3. klasse Emneoverskrift: Andre trafikanter Færdighedsmål: Eleven kan aflæse andre trafikanter Vidensmål: Eleven har viden om trafikanter og deres tegngivning

8 Læringsmål: Eleverne kan vurdere afstanden til andre trafikanter og deres hastighed Eleverne kan skelne mellem hårde og bløde trafikanter Eleverne kan aflæse forskellige køretøjers tegn for, at de skal dreje eller bakke Eleverne kan redegøre for typer af trafikanter, der har svært ved at se dem Eleverne kan forklare vigtigheden i at få øjenkonktakt med deres medtrafikanter, dår de skal krydse kørebanen eller ændre retning

9 Find FFM på: EMU’s nye videnportal: www.ffm.emu.dk

10 Muligheder: Nye Fælles Mål Læringskonsulenter Mere bevægelse Understøttende undervisning (USU) Inddragelse af pædagoger (Før-) Gå-hjemmøder … Barrierer: Båndbredde for forandringer Decentral styring …

11 En hilsen til kommunerne:  Kommunen skal prioritere FU bl.a. ved at kræve en trafikpolitik på alle skoler  Det er kommunernes ansvar at de nye FFM bliver implementeret i skolens hverdag – herunder specielt førstehjælp  Vi vil foretrække en tidsfaktor til jobbet  Vi vil gerne sidestilles med vejledere og have et tillæg  At det er godt, at der er en tovholder i kommunen

12 …også en hilsen til politiet:  At få politiet tilbage til trafiksamarbejdet til alle kommuner  At politiet er mere synligt på skolerne - ikke kun til Cyklistprøve

13 Det virker når :  FKL brænder  FKL har mulighed for at komme ud at undervise  Færdselsundervisningen lægges i temauger Det er svært når  :  Vi ikke ved, hvem der skal undervise i førstehjælp  Vi ikke har defineret tid  Vi ikke har tid  Skolelederen ikke bakker op


Download ppt "Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen? 01.10.14."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google