Center for Læring og Uddannelse Aarhus Universitet Evaluering af undervisning Institut for Datalogis Undervisningsdage, Sandbjerg 23.-25. august 2006 Torben.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Social kapital – rig på relationer
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Undervisningsplanlægning
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Produktion og Logistik
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Kvalitet FFA, Fredensborg 22. November 2012
Evaluering Hvordan kan man evaluere velfærdssamfundet?
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
IT i undervisningen.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
24. Kvalitet i forsyningskæden
Kvalitetens Beskaffenhed
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Dan Zielke og 1.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Betragtninger om evaluering Konferencen ”Kvalitet og evaluering af vejledningen” København 30. september 2008 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut.
Quality Management Systems
Sunds skole Evaluering
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Den lærende organisation
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Ledere mellem profession, management og demokrati
UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed.
Eksperimentel systemudvikling To kvarters-kursus på 5. og 6. semester.
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
Eksamen Praktisk prøve.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
9. AUGUST 2016 SARAH LUND PETERSEN AARHUS UNIVERSITET AU GOD VEJLEDNING AF GYMNASIEELEVER -> guide til at blive ”mini-vejleder”
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Peter Henrik Raae, IFPR, SDU1 Professionelle elever.
Evaluering.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Hvordan motiverer vi de unge?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Problem- and play- based Learning
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Webinar om evaluering af elevudbytte
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Center for Læring og Uddannelse Aarhus Universitet Evaluering af undervisning Institut for Datalogis Undervisningsdage, Sandbjerg august 2006 Torben K. Jensen,

Disposition 1. Kvalitet – noget alle går ind for 2. Evaluering af universitetsundervisning med afsæt i 1. Evalueringsteori (Peter Dahler-Larsen) og 2. læringsteori (Biggs m.fl.) 3. Eksempler på evalueringsordninger

Center for Læring og Uddannelse Aarhus Universitet Om begrebet kvalitet

Kvalitetsbegreber 1. Kvalitet som det exceptionelle 2. Kvalitet som perfektion eller konsistens 3. Kvalitet som evnen til målopfyldelse 4. Kvalitet som værdi for pengene 5. Kvalitet som forvandling/forandring

Kvalitet som det exceptionelle Eksklusive Traditionelle forestilling om kvalitet: Distinkte, noget specielt, ’høj klasse’, eksklusivitet (uopnåelig) Kvalitet ikke defineret Fortrinlige, meget høje standarder Specificerer standarder – svært opnåelige elitistisk – fokus på input og output: de bedste studenter – ”centres of excellence” - Acceptable: Opfylde minimumstandarder Kvalitetsprodukt: passeret et sæt af standarder – ”bestået” –- statisk -

Kvalitet som perfektion eller konsistens Ingen fejl I (nøjagtig) overensstemmelse med specifikation – perfektion som fravær af fejl – ”varen” bedømt på konsistens eller pålidelighed – Forebyggelse (snarere end kontrol) ”Kvalitets-kultur” Delegation af ansvar: alle i organisationen er ansvarlig for kvalitet (ikke bare kontrollanterne) – tingene gøres rigtigt første gang – fejl analyseres, processer og procedure tilrettes

Kvalitet som evnen til målopfyldelse Formål Kvalitet har kun mening set i forhold til varens eller serviceydelsens formål Alle produkter/serviceydelser kan potentielt opfylde sine formål og dermed være et kvalitetsprodukt Opfylde institutionens egne formål Evt. ekstern revision og evaluering Opfylder efterspørgerens ønsker/behov Specificeres sjældent, inticiperes, manipuleres Hvem er kunden: studenter, forældre, regering, arbejdsgivere? Er behovene (er)kendte? Gøre kunden/efterspørgeren tilfreds

Kvalitet som værdi for pengene ”Populistisk” kvalitetsforestilling: mest mulig værdi for pengene – ”mest mulig uddannelse for pengene” – ”kvalitet til en pris du har råd til” høj standard til reduceret pris produktivitet og effektivitet: belønning for kvalitet, straf for manglende effektivitet Pseudomarked: produktivitetsindikatorer, kontrakter, offentliggørelse af evalueringer – ændringer gennem konkurrence Markedsopfattelse sammenkædet med ansvarlighed for målopfyldelse

Kvalitet som forvandling/ forandring Forandring Uddannelse er ikke en service for kunder, men en forvandlingsproces af deltagerne Uddannelse som en deltagelsesproces – studenter er ikke produkter, kunder, forbrugere, brugere af serviceydelser eller klienter – studenter er deltagere Forøge (enhance) deltagerne/studenterne Forestilling om værdi-tilvækst: Forøger viden, færdigheder, evner, kvalifikationer, kompetencer Myndiggøre deltagerne/studenterne Øge selvfølelse, selvtillid, selvbevidsthed, dømmekraft og kritiske evner – studier, arbejde, liv

Center for Læring og Uddannelse Aarhus Universitet Evalueringsteori

Hvorfor evaluerer vi? Bl.a. fordi vi skal De studerende udfylder ved undervisningens afslutning et spørgeskema så studienævnet kan måle om der er tilstrækkelig tilfredshed med læreren

Evalueringsteori og ”tankeløs” undervisningsevaluering 1. Aktør 2. Tid 3. Metode 4. Anvendelse 5. Standard 6. Kriterium 7. Evaluand 1. De studerende udfylder 2. ved undervisningens afslutning 3. et spørgeskema 4. så adm + lærer kan måle 5. om der er tilstrækkelig 6. tilfredshed 7. med læreren

1. Aktør Hvem skal egentlig evaluere? 1. De studerende? I så fald i hvilken rolle? – I rollen som studerende (erkendelsesunder- søgelse)? – I rollen som bruger (tilfredshedsundersøgelse)? – I rollen som elev (én der skal løftes)? 2. Kollega? 3. Læreren selv? 4. Pædagogisk udviklingsenhed?

2. Tid Hvornår er det mest hensigtsmæssigt at evaluere? Midtvejs i undervisningsforløbet? Kort før undervisningens afslutning? Ved undervisningsforløbets afslutning? Efter eksamen?

3. Metode Hvilket datagrundlag skal bruges? Spørgeskema (tal) ? ” Context-stripping-procedure” versus situationsbunden viden Spørgeark (tekst) ? Fokusgruppe interview? Mundtlig drøftelse? Hvilken procedure? Dialog blandt involverede? Drøftelse i studienævnet? Information til studielederen Hvilken opfølgning?

4. Anvendelse/formål Med hvilket formål evalueres? 1. Kontrol: af institutionen? af læreren? 2. Læring/udvikling: institutionen, læreren, stud. 3. Oplysning: dokumentation for andre 4. Strategisk: undgå noget der er værre 5. Taktisk: skubbe, udskyde, henvise 6. Symbolsk: med på noderne, lærende org. 7. Konstituerende!! 1. Evalueringstænkning former undervisningstænkning 2. Alignment vs. U-intenderede mål

6. Kriterium Lært noget? Forandret sig? Kvalifikationer Kompetencer Værdier Eksamen, censorkors Understøttet læring hensigtsmæssigt? Aktivitet, selvstændig tænkning, hensigtsmæssig læringsstil (dybdelæring), Tilfredshed? det man forventer minus det man får teaching to the test

5. Standard Hvornår er noget godt nok? Optimal? Tilstrækkelig? Over gennemsnittet? Over tre på en skala fra 0-5?

7. Evaluanden 1. Læreren? 2. De studerende? 3. Undervisningsforløbet?

Eksempel: Evalueringsordning Statskundskab, AU 1. Aktør 2. Tid 3. Metode 4. Anvendelse 5. Standard 6. Kriterium 7. Evaluand Studerende og lærere udfylder i god tid før undervisningens ophør et spørge-ark så lærer og studerende kan udveksle erfaringer om hvorvidt optimal læring har været understøttet af undervisningsforløbet

Eksempel: Evalueringsordning Middle Georgia College 1. Aktør 2. Tid 3. Metode 4. Anvendelse 5. Standard 6. Kriterium 7. Evaluand De studerende udfylder ved undervisningens ophør et spørgeskema så underviser og administration kan måle hvorvidt der i tilstrækkelig grad blandt de studerende er initieret (1) høj aktivitetsniveau, (2) ansvarlighed for egen læring, (3) ny viden og kompetencer og (4) og selvstændig tænkning blandt de studerende som en følge af undervisningsforløbet

Eksempel: Oxford University 1. Aktør 2. Tid 3. Metode 4. Anvendelse 5. Evaluand 6. Standard 7. Kriterium De studerende udfylder efter afsluttet undervisning og eksamen et (omfattende) elektronisk spørgeskema så underv. stud. og adm. kan måle hvorvidt undervisningsforløbet i tilstrækkelig/øget grad er kendetegnet ved (1) understøttelse af de studerendes læring(2), klare mål (3) eksamensformer der befordrer dybdelæring, (4) passende arbejdsbyrde, (5) udvikling af samarbejdsevne, selvstændighed, analytiske og kommunikative evner, (6) motivation af de studerende

Litteratur Harvey, Lee & Peter T. Knight (1996). Transforming Higher Education, Buckingham: Open University Press, 206 pp. Dahler-Larsen, Peter (1998). Den rituelle reflektion - om evaluering i organisationer, Odense: Odense Universitetsforlag. Seldin, Peter (ed) (1999). Changing Practices in Evaluating Teaching, Bolton, Massachusetts: Anker Publishing Company Inc.