Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTove Jespersen Redigeret for ca. et år siden
1
UU Børkop, 21. april 2015 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Kvalitetens Beskaffenhed
2
Introduktion Vidensamfund Kontingens Store begreber Kvalitetsbegrebet Kvalitetsperspektiver Konstitutive virkninger
3
Vidensamfundet Viden er en produktivkraft Professionalisme kræver vidensbasering Dokumentation henleder opmærksomhed
4
Introduktion Vidensamfund Kontingens Store begreber Kvalitetsbegrebet Kvalitetsperspektiver Konstitutive virkninger
5
Kontingens Teknologi Markedsgørelse Reorganisering Medier
6
Orientering? Resultat Effekt Kerneopgave
7
Store begreber Sikkerhed Ligestilling Hensigtsmæssighed Innovation Bæredygtighed Kvalitet
8
Objektiv – subjektiv Sublim – normsat
9
Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret
10
Virkningsevaluering Programteorien = nogle begrundede forestillinger om, hvorfor denne indsats skulle have disse resultater for denne gruppe mennesker i denne situation Kriterier er velvalgte ud fra teorien
11
Flet faglighed og evaluering sammen En god programteori: Hvad er virkningsmekanismen Velbegrundede evalueringskriterier Fælles opmærksomhed blandt personalerne
12
Pædagogisk indsats for mobbeofre Mobbeofre ved hvordan man siger fra Mobbeofre siger fra i konkrete situationer Pædagogisk indsats for mobbere Mobbere lærer at høre et nej Mobbere stopper når der bliver sagt fra
13
Udfordringer for programteori om fremtidens vejledning Individualisering/specialtilbud Parathed og afklarethed Rolle som konsulent og instruktør Plan versus håndtering af kontingens
14
Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret
15
Brugerorienteret tilgang Brugeres ønsker, forventninger og behov Organisationer taler mere end de lytter Brugerperspektiv: Subjektivitet, livssituation, kultur Hvad kan brugeren artikulere?
16
Kvalitetsperspektiver Målbaseret Effektbaseret Variansbaseret Procesbaseret Brugerorienteret Standardbaseret Systembaseret
17
Konstitutive virkninger Indhold Tid Relationer
20
Mere viden om evaluering P Dahler-Larsen: Evalueringskultur. Syddansk Universitetsforlag 2006. P Dahler-Larsen: The Evaluation Society. Stanford University Press 2012. P Dahler-Larsen: Kvalitetens Beskaffenhed. Syddansk Univ-forlag 2008. P Dahler-Larsen: Evaluering af projekter. Syddansk Universitetsforlag 2013 Sommeruniversitet om evaluering august 2015. KU.
21
Anvendelse sker i kontekst af: Problemanerkendelse/definition Forandringspres Konfliktniveau Involvering, accept Evalueringskvalitet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.