Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
24. Kvalitet i forsyningskæden
Produktbegrebet Installation Totalproduktet Design Emballage Det fysiske produkt Kerneproduktet Kernefordele Service Kredit Navn Mærke Garanti Kvalitetsbegrebet Ved kvalitet forstås et produkts eller en serviceydelses egenskaber og karakteristiske træk – set som en helhed – som har noget at gøre med dets/dens evne til at opfylde specificerede eller underforståede behov.
2
24. Kvalitet i forsyningskæden
Kvalitetsstyring Markedsanalyser Tilfredshedsmålinger Reklamationer Vedligeholdelses-programmer Servicerapporter Brugerundersøgelser Markedsførings- og servicekvalitet Kundetilfredshed Forbedringer Konstruktions- kvalitet Produktionskvalitet Specifikationer Sikkerhedskrav Dokumentationer Uddannelse Procedurer Instruktioner
3
24. Kvalitet i forsyningskæden
Kvalitetsstyringssystem Strategisk niveau Kvalitets- mål og -politikker Produktudvikling Administration Taktisk niveau Markedsføring Konstruktion Forsendelse Produktion Installation Lagring Service Indkøb Operativt niveau Kontrolrutiner Udførende led Strøm af varer og serviceydelser
4
24. Kvalitet i forsyningskæden
Kontrolpunkter i forsyningskæden Færdig- vare- lager Leveran- dører Forhand- lere Råvare- lager Produk- tion Brugere Kontrol af leverandø- rens kontrol- system Indgangs- kontrol Proces- kontrol Udgangs- kontrol Forhand- lerkontrol Kontrol hos brugere
5
24. Kvalitet i forsyningskæden
Kvalitet og omkostninger Kvalitets- omkostninger Kvalitetsstyrings- omkostninger Fejl- omkostninger Forebyggende omkostninger Overvågende omkostninger Interne fejl- omkostninger Eksterne fejl- omkostninger
6
24. Kvalitet i forsyningskæden
Certificering ISO 9001 DS/EN ISO 9001:2000 Krav om kvalitetsstyring af følgende Produktudvikling Produktion Installation og service Afprøvning af produkterne før de forlader virksomheden Undersøgelse af kundetilfredshed Krav om løbende forbedringer af kvalitetsstyringssystemet ISO 9004 Vejledning i udvikling af kvalitetsstyringssystemer Ensartet kvalitet Virksomheden fastsætter kvalitetsniveau
7
24. Kvalitet i forsyningskæden
Kvalitetscirkler Ledere og medarbejdere på alle niveauer Mødes og diskuterer forbedringer Deming-hjulet Summen af de mange små forbedringer giver de store forbedringer G P K H P = planlægge G = gennemføre K = kontrollere H = handle Kvalitets- forbedringer
8
24. Kvalitet i forsyningskæden
Benchmarking Udvælgelse af indsatsområde Valg af sammenligningsgrundlag Dataindsamling og -analyse Udvælgelse af brugbare forbedringer Gennemførelse af forbedringer Kontrol og opfølgning
9
logistikomkostninger
24. Kvalitet i forsyningskæden Benchmarking Udvælgelse af indsatsområder Høj Mål Relativ leverings- service Lav Høj Lav Relative logistikomkostninger
10
24. Kvalitet i forsyningskæden
Benchmarking Valg af sammenligningsgrundlag Intern benchmarking Ekstern benchmarking Funktionel benchmarking Dataindsamling og –analyse Hvad skal måles? Hvordan skal der måles? Udvælgelse af brugbare forbedringer Trade-up og trade-off sammenhænge Gennemførelse af forbedringer Kontrol og opfølgning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.