Litteraturdidaktisk status Peter Kaspersen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Verden ind i undervisningen
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Litteratur og medier i et dannelsesperspektiv
Fra formel til funktionel undervisning
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Evalueringskriterier for artikel
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Danskfaget – beholder eller genstand?
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Skrivning i fremmedsprog Faglighed og skriftlighed SDU, 22. marts 2012 Karen Sonne Jakobsen, Roskilde Universitet.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Almen sTudieforberedelse - AT
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Hvordan lettes overgangen relevant
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Dannelse og kompetencer
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Madkamp - DM i madkundskab
Lærerprofessionen.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Resultat af interviewundersøgelse
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Planlægning, proces og evaluering
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Sproglig teori og metode (I)
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Relations kompetencer
”Blog som læringsplatform”
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Litteraturdidaktisk status Peter Kaspersen

Indtil 1960’erne: dannelse som kontingensformel Et begreb med to sider. På den ene side åbner det ud mod ”kognitivt utilgængelige rum af muligheder”. På den anden side præsterer det nogle afgrænsninger der gør at en samfundsmæssig kommunikation om fænomenet kan komme i stand og ikke blot driver af sted ud i den grænseløse ubestemthed. Flere modsatrettede udgaver: Almen dannelse vs. eksklusion National dannelse vs. eksklusion Material dannelse Formal dannelse

Den prototypiske kontingensformel Religionssystemets ”Gud”

1900-tallet Første halvdel af 1900-tallet er litteraturundervisningens storhedstid Dannelseskonceptionen ~ hermeneutisk didaktik udfordres af Videnskabskonceptionen ~ nærlæsning i praksis både anfægter de hinanden og harmoniseres med hinanden

Efter 1970 Udskiftning af kontingensformel Fra dannelse til kultur Degnen i Græse Kulturarbejdet er en integreret del af dansk udviklingsbistand. Udenrigsministeriet

Det kulturalistiske gennemslag i litteraturdidaktikken Die Theorie des Lehrens und Lernens von Literatur in Lernkontexten (Päffgen 1999:7). Literaturdidaktik beschäftigt sich folglich mit der wissenschaftlichen Erschliessung des kulturellen Handlungsfeldes ”Literatur” in Bezug auf vergangene, gegenwärtige und zukünftige Lehr-/Lernkontexte (Abraham & Kepser 2006:8).

Litteraturdidaktik som emergent system efter 1970 Der udvikler sig gradvis en kommunikation der identificerer sig selv som litteraturdidaktisk og ikke som en perifer litteraturvidenskabelig disciplin eller som den pædagogiske disciplin ’metode’. Den formel der holder dette system sammen er en harmoniserende tro på ’kultur’.

Fra litteratursociologi til litteraturdidaktik Svend Møller Kristensen Finn Hauberg Mortensen Gunnar Hansson Pedagogiska gruppen: en krydsning af litteraturvidenskab + pædagogik → svenska med didaktisk inriktning Jan Thavenius Lars-Göran Malmgren Jon Smidt

Litteraturdidaktik/Litteraturdidaktik?

Kulturalismens hovedtræk Betoningen af kulturel identitet og multikultur Det udvidede tekstbegreb Det ekspanderende antropologiske kulturbegreb vs. et snævrere æstetisk kulturbegreb Betoningen af kulturarven (Magnus Persson 2007: 91f.

Kulturalismens svaghed Kultur som kontingensformel dækker over en heterogenitet der indeholder indre modsigelser: Videnskabelig metode + ideologi Konflikten mellem majoritetskultur og minoritetskultur Konflikten mellem minoritetskulturer

Omsorgsdidaktikken ”Målet for Hege (lærer) er å få hver eneste elev hun har ansvar for gjennom videregående skole. Dette bliver selvsagt mye viktigere enn hva de egentlig gjør, eller hvordan de kommer frem til målet. Ikke uventet er hun derfor noe vag, ofte ganske selvmotsigende, når hun skal uttrykke seg om sine didaktiske valg. Det hun ikke er vag på, er hvordan hun leter etter noe som kan interessere de mange uinteresserte og lite lesevante elevene hun har.” (Sylvi Penne under udarbejdelse)

Konsekvenser af elevcentreret didaktik Eleverne bliver mere krævende. Elevernes hyppigste klage er, at undervisningen er kedelig. Dette problem kan man ikke komme omkring gennem stadigt nyt og mere spektakulært indhold, men kun igennem fornyelse af hele metodekulturen. Netop pga. den informationsstrøm, der vælter ind over dem uden for skolen og undervisningen, har eleverne behov for en meningsgivende og koncentrerende undervisning (Jank & Meyer 2006:27).

Efter kulturalismen ”… cultural studies är den praktik som theory indbjuder till” (Culler 1997, citeret i Persson 2007:30).

Reaktion : kanondidaktik 3 begrundelsestyper for kanon En restaurativ (Hirsch → R94. N) En kulturalistisk (Reform 2005. DK) En alternistisk (Ziehe)

Multididaktik 2010 Lærerne vil gerne det hele. Rette sig efter styredokumenternes påbud, tage udgangspunkt i elevernes erfaringer, bidrage til elevernes dannelse, inddrage tekster af alle mulige slags, eksperimentere med undervisningsformer, undervise dialogisk osv.

Isolationstendenser i litteraturundervisningen Demokratisk didaktik: En blanding af kulturalistisk didaktik og dannelsesdidaktik, der definerer dannelse som demokratisk dannelse. Konsekvens: reduktion af udvalget af litterære tekster i skolen. Semantisk didaktik: Hermeneutik der sigter mod tekstforståelse. Konsekvens: reduktion af andre transaktioner mellem tekst og læser i skolen.

Strategier mod isolationen: empiridrevet beskrivelse Sammenligning af brugen af litteratur i gymnasiet med brugen af litteratur i andre samfundssystemer. Først og fremmest i kunstsystemet. Klasserumsobservationer, forfatterinterview og digterpoetikker, hvor forfattere og digtere selv beskriver hvad gør når de skriver.

Kreativitetsdidaktik som alternativ Elev på forfatterskolen i Brønderslev Lærer på forfatterskolen i Brønderslev

Forfattere i gymnasiet Kreativ, håndværkspræget læsning Kreativ skrivning Forfatterkanon At skrive er en trang som kan disciplineres æstetisk og etisk

Strategier mod isolation: teoretisk underbygning At finde et alment teoretisk grundlag som kan levere modeller til forståelse af hvad der sker i litteraturtimer: den kognitive semantik i den moderne udgave som både tager hensyn til kognition, emotioner og social kontekst.

Pointer ved (kognitiv?) didaktik Leverer en litterært funderet teori om hvad erfaringer og læsning er. Støtter den elevcentrerede didaktik teoretisk. Fuldkommen tværfaglig. Fokuserer på mening. Før-sproglige, ikke sproglige, multimodale meningskonstruktioner og før-symbolske + symbolske tegnsystemer. Prøver at overvinde den kulturalistiske reduktionisme.

Legitimering af litteraturundervisningen Alle mennesker og en hel del dyr foretager kognitive, emotive og sociale operationer, men det er fortrinsvis forfattere og læsere der eksperimenterer sprogligt med dem. Viden om sådanne processer, og kompetence i at bruge dem, individuelt og kollektivt, findes i litteraturen og andre fiktionsgenrer og –medier.