Den dynamiske årsplan - Elevprofil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Skolereform august 2014………………
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Evaluering.
Skolereform august 2014………………
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
At udforske sin egen praksis
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
FFM og årsplaner Vemmedrup
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Målstyret undervisning
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
John Hattie.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
- Kom tættere på dit barns skolegang
Formativ vurdering i undervisningen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Prøven i Natur/teknologi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Den dynamiske årsplan - Elevprofil Kan vi planlægge børns læring? Evidensinformeret undervisning Den dynamiske årsplan – 3 niveauer Feedback for læring Krav til den nye elevplan Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Kan vi planlægge børns læring? Stigende fokus på læring - den empiriske vending! Kan læring iagttages? Den teknologiske faldgrube Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

”En forskel der gør en forskel” Læring ”En forskel der gør en forskel” Gregory Bateson Ralph W. Tyler – Effektiv undervisning: Kontinuitet: Gentagelse af de vigtige elementer Rækkefølge: Stigende kompleksitet Integration: Hvordan emnet opleves og erfares i forskellige sammenhænge Kompetencemål – Personligt at kunne anvende viden i konkrete sammenhænge Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Hvad kan vi bruge forskning til? Fra erfaringsbaseret til evidensinformeret undervisning (Poul Nissen, 2011) Integration af den bedst tilgængelige forskningsevidens. lærerens erfaring elevens udviklingsmuligheder Pædagogisk dømmekraft Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Planlægning Niels Grønbæk Nielsen, UC Lillebælt: Det pædagogiske beslutningsgrundlag – En grundlagsdiskussion Læringssyn, læringsmiljø, trivsel og samarbejde, Mål og evaluering – systematik Det faglige beslutningsgrundlag Forenklede Fælles Mål – et fortolkningsarbejde, Elevernes faglige forudsætninger, differentiering, bevægelse i faget Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Planlægning 3 niveauer Den pædagogisk grundlagsdiskussion Den Statiske del af årsplanen Den dynamiske del Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Den dynamiske årsplan Vigtigt samarbejdsværktøj En skabelon fra EMU – skabeloner vil være forskellige fra skole til skole – et forslag! Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Skabelon fra EMU Antal uger 1. forløb 2. forløb 3. forløb 4. forløb Kompetenceområde(r)/ kompetencemål   Færdigheds- og vidensmål Foreløbige overvejelser om læringsmål Læringsmål for undervisningsforløb Tegn på læring Undervisningsaktiviteter Evaluering af forløb Ressourcebehov Lokalebehov Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Statisk og dynamisk Statisk del: Fagligt overblik. Hvilke kompetenceområer, kompetencemål i hvilken rækkefølge? Progression og sammenhæng mellem fagene? Foreløbige overvejelser om læringsmål Den dynamiske del: Færdigheds- og vidensmål omsættes til læringsmål (målpilen) Hvilke aktiviteter støtter og stilladserer eleverne i at nå læringsmålene? Samarbejdet med eleverne – Hvad skal vi kunne? Hvordan? Progression i de 3 niveauer (målpilen) Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Feedback ”Feedback er et af de mest effektive redskaber til læring og præstationer, men denne virkning kan være både positiv og negativ” Effekt ift. elevpræstationer: Højest: Læringsrelateret information der relaterer sig til mål Lavest: Ros, straf og ydre belønning Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Norsk undersøgelse har vist et behov for at udvikle lærernes vurderingskompetence + systematiske tilbagemeldingskultur (feedback) og elevdeltagelse i vurderingsarbejdet. (Trude Slemmen Wille, 2014) Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Særlige typer feedback fremmer læring Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Opgaveniveau Hvor godt opgavernes forstås/udføres Korrektiv feedback Kan gives både individuelt og til grupper Mest effektiv ved fejlfortolkning - dur ikke ved mangel på forståelse Skriftlig tilbagemelding er mere effektivt end en karakter og mulighed for rangordning, guldstjerner, mm. Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Procesniveau Forholder sig til den vigtigste proces, der er nødvendigt for at forstå/udføre opgaven Hensigtsmæssig eller uhensigtsmæssig måde at arbejde på/strategi, organisering, metoden eleven anvender, fx måske ikke læse mere men grundigere… Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Selvreguleringsniveau Selvreguleringsniveau: Selvovervågning, styring og regulering af handlinger Påvirkes af emotionelle faktorer. Man kan se et formål med opgaven, og man er drevet af et ønske om at udvikle egne evner ”Jeg er godt nok gul nu, men i næste uge bliver jeg grøn” Elev i 1. klasse. Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

”Eleverne kan forstærke deres indsats, især hvis indsatsen fører til tackling af mere udfordrende opgaver eller oplevelse af en højere kvalitet end blot at ”gøre mere” (EMU -Udfordringsopgaver) ”Specifikke mål og den dermed forbundne feedback er også mere tilbøjelig til at indeholde information om kriterierne for succes end mere generelle mål” Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Personligt niveau Evaluering af og følelser over for elevens selv Eks: Du er en dygtig elev! Det var et intelligent svar! Vigtigt at feedbacken relateres til elevens præstation! Denne feedback om selve personen hævder Hattie er mindst effektiv, men ofte mest benyttet i skolerne. Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Fokus på feedback i årsplansarbejdet Hvordan arbejdes der systematisk med feedback – ud fra de 3 spørgsmål? Hvordan involveres eleven i feedbackarbedet? f.eks. læringslog – portfolio. Tydelige mål og kriterier – tegn på læring Der afsættes tid til evaluering Evaluering tænkes ind fra starten Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Den nye forenklede elevplan 2014/2015 UVM.dk ”Med den nye elevplan flyttes fokus fra bagudskuende elementer til læringsmål og opfølgende initiativer.” ”Den forenklede elevplan skal i højere grad også inddrages som et arbejdsredskab i den daglige undervisning og som et led i den løbende evaluering af eleven.” Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Den nye forenklede elevplan 2014/2015 UVM.dk Individuelle mål – Hvor skal eleven hen? Status – Hvor er eleven nu? Opfølgning – Hvordan kommer eleven i mål og hvornår? Eleverne skal inddrages aktivt i opstilling af læringsmål, vurdering af status og plan for opfølgning. Kobling af elevplan og årsplan… Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015

Diskussion i grupper Se forberedelsesmaterialet til Nedslag - Elevplan og årsplan Diskuter, hvordan det pædagogiske nedslag bedst kan omsættes i jeres skolesammenhæng. Diskuter EMUs skabelon for dynamisk årsplan ift. styrker og svagheder. Hvordan kan planen bidrage til målstyret undervisning og feedback? Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015