Den dynamiske årsplan - Elevprofil Kan vi planlægge børns læring? Evidensinformeret undervisning Den dynamiske årsplan – 3 niveauer Feedback for læring Krav til den nye elevplan Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Kan vi planlægge børns læring? Stigende fokus på læring - den empiriske vending! Kan læring iagttages? Den teknologiske faldgrube Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
”En forskel der gør en forskel” Læring ”En forskel der gør en forskel” Gregory Bateson Ralph W. Tyler – Effektiv undervisning: Kontinuitet: Gentagelse af de vigtige elementer Rækkefølge: Stigende kompleksitet Integration: Hvordan emnet opleves og erfares i forskellige sammenhænge Kompetencemål – Personligt at kunne anvende viden i konkrete sammenhænge Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Hvad kan vi bruge forskning til? Fra erfaringsbaseret til evidensinformeret undervisning (Poul Nissen, 2011) Integration af den bedst tilgængelige forskningsevidens. lærerens erfaring elevens udviklingsmuligheder Pædagogisk dømmekraft Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Planlægning Niels Grønbæk Nielsen, UC Lillebælt: Det pædagogiske beslutningsgrundlag – En grundlagsdiskussion Læringssyn, læringsmiljø, trivsel og samarbejde, Mål og evaluering – systematik Det faglige beslutningsgrundlag Forenklede Fælles Mål – et fortolkningsarbejde, Elevernes faglige forudsætninger, differentiering, bevægelse i faget Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Planlægning 3 niveauer Den pædagogisk grundlagsdiskussion Den Statiske del af årsplanen Den dynamiske del Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Den dynamiske årsplan Vigtigt samarbejdsværktøj En skabelon fra EMU – skabeloner vil være forskellige fra skole til skole – et forslag! Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Skabelon fra EMU Antal uger 1. forløb 2. forløb 3. forløb 4. forløb Kompetenceområde(r)/ kompetencemål Færdigheds- og vidensmål Foreløbige overvejelser om læringsmål Læringsmål for undervisningsforløb Tegn på læring Undervisningsaktiviteter Evaluering af forløb Ressourcebehov Lokalebehov Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Statisk og dynamisk Statisk del: Fagligt overblik. Hvilke kompetenceområer, kompetencemål i hvilken rækkefølge? Progression og sammenhæng mellem fagene? Foreløbige overvejelser om læringsmål Den dynamiske del: Færdigheds- og vidensmål omsættes til læringsmål (målpilen) Hvilke aktiviteter støtter og stilladserer eleverne i at nå læringsmålene? Samarbejdet med eleverne – Hvad skal vi kunne? Hvordan? Progression i de 3 niveauer (målpilen) Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Feedback ”Feedback er et af de mest effektive redskaber til læring og præstationer, men denne virkning kan være både positiv og negativ” Effekt ift. elevpræstationer: Højest: Læringsrelateret information der relaterer sig til mål Lavest: Ros, straf og ydre belønning Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Norsk undersøgelse har vist et behov for at udvikle lærernes vurderingskompetence + systematiske tilbagemeldingskultur (feedback) og elevdeltagelse i vurderingsarbejdet. (Trude Slemmen Wille, 2014) Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Særlige typer feedback fremmer læring Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Opgaveniveau Hvor godt opgavernes forstås/udføres Korrektiv feedback Kan gives både individuelt og til grupper Mest effektiv ved fejlfortolkning - dur ikke ved mangel på forståelse Skriftlig tilbagemelding er mere effektivt end en karakter og mulighed for rangordning, guldstjerner, mm. Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Procesniveau Forholder sig til den vigtigste proces, der er nødvendigt for at forstå/udføre opgaven Hensigtsmæssig eller uhensigtsmæssig måde at arbejde på/strategi, organisering, metoden eleven anvender, fx måske ikke læse mere men grundigere… Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Selvreguleringsniveau Selvreguleringsniveau: Selvovervågning, styring og regulering af handlinger Påvirkes af emotionelle faktorer. Man kan se et formål med opgaven, og man er drevet af et ønske om at udvikle egne evner ”Jeg er godt nok gul nu, men i næste uge bliver jeg grøn” Elev i 1. klasse. Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
”Eleverne kan forstærke deres indsats, især hvis indsatsen fører til tackling af mere udfordrende opgaver eller oplevelse af en højere kvalitet end blot at ”gøre mere” (EMU -Udfordringsopgaver) ”Specifikke mål og den dermed forbundne feedback er også mere tilbøjelig til at indeholde information om kriterierne for succes end mere generelle mål” Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Personligt niveau Evaluering af og følelser over for elevens selv Eks: Du er en dygtig elev! Det var et intelligent svar! Vigtigt at feedbacken relateres til elevens præstation! Denne feedback om selve personen hævder Hattie er mindst effektiv, men ofte mest benyttet i skolerne. Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Fokus på feedback i årsplansarbejdet Hvordan arbejdes der systematisk med feedback – ud fra de 3 spørgsmål? Hvordan involveres eleven i feedbackarbedet? f.eks. læringslog – portfolio. Tydelige mål og kriterier – tegn på læring Der afsættes tid til evaluering Evaluering tænkes ind fra starten Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Den nye forenklede elevplan 2014/2015 UVM.dk ”Med den nye elevplan flyttes fokus fra bagudskuende elementer til læringsmål og opfølgende initiativer.” ”Den forenklede elevplan skal i højere grad også inddrages som et arbejdsredskab i den daglige undervisning og som et led i den løbende evaluering af eleven.” Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Den nye forenklede elevplan 2014/2015 UVM.dk Individuelle mål – Hvor skal eleven hen? Status – Hvor er eleven nu? Opfølgning – Hvordan kommer eleven i mål og hvornår? Eleverne skal inddrages aktivt i opstilling af læringsmål, vurdering af status og plan for opfølgning. Kobling af elevplan og årsplan… Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015
Diskussion i grupper Se forberedelsesmaterialet til Nedslag - Elevplan og årsplan Diskuter, hvordan det pædagogiske nedslag bedst kan omsættes i jeres skolesammenhæng. Diskuter EMUs skabelon for dynamisk årsplan ift. styrker og svagheder. Hvordan kan planen bidrage til målstyret undervisning og feedback? Rikke Osbahr Ebsen, 4. marts 2015