Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
Dataopsamling og GPS-styring
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Velkommen til E-business
Vejledning i projektarbejde
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Lektion september 2004 Peter Olaf Looms.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Projektledelse og produktion af digitalt indhold 1 undervisningsdag 29/8 –2002 IT-højskolen Undervisere Marie Christensen og Bettina Lamm 26 studerende.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Website-optimering gennem statistisk analyse (med GA Experiments)
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Usability – øvelse 1: Kortsortering
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Projektledelse IT-projektledelse og softwareprodukter (SPLS) 2A.12 Lektion 1 2. Februar 2005 Peter Olaf Looms Claus Seeberg Friis.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Usability – øvelse: First Impressions Hvem er jeg? Case forløbene Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest den 9. og 16. marts Dagens øvelse.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI)  Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms

Program for lektion 1 9:00-10:15 10:15-10:30 10:30-12:00 Introduktion To kurser - 6 fælles formiddage Hvem er vi? (præsentation af Claus og Peter) Hvem er du? (kort præsentation af holdet) Pause Kursets form, indhold og ressourcer Kursusformål og fokus Fælles forelæsninger - emneoversigt Kursusform Eksamen Praktiske forhold Arbejde med cases på ITU og imellem kursusdagene Hvorfor projektledelse? Opgave 1 Opgave 2 påbegyndes Kort om undervisningen den 11. februar

To kurser - 6 fælles forelæsninger 1/6 IT-projektledelse Formiddag Forelæsning m. korte øvelser Efter- middag Øvelser, projekt- arbejde i grupper Fælles grundlag Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold

To kurser - 6 fælles forelæsninger 2/6 IT-projektledelse 1 2 3 4 5 6 7 Fælles forelæsninger Claus Peter Peter Claus Peter Claus Peter Claus

To kurser - 6 fælles forelæsninger 3/6 IT-projektledelse 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 9 10 11 12 Claus Peter Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Fælles forelæsninger

To kurser - 6 fælles forelæsninger 4/6 1 2 3 4 5 6 7 Fælles forelæsninger Claus Peter Peter Claus Peter Claus Peter Claus Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold

To kurser - 6 fælles forelæsninger 5/6 Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 9 10 11 12 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold

To kurser - 6 fælles forelæsninger 6/6 Årsager: Fælles indhold > fælles undervisning = rationel drift Sikkerhed for, at begge kurser kan afholdes Forudsætninger: Reel sammenfald af interesser mellem de 2 kurser Tæt koordinering IT-projektledelse 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 Fælles forelæsninger 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold

Introduktion - Claus Seeberg Friis Min baggrund Praksis A/S Regnecentralen http://www.datamuseum.dk/site_dk/rc/ ICL, NCR Stålvalseværket A/S Niels Brock, Datamatikeruddannelsen

Introduktion - Claus Seeberg Friis Min baggrund Praksis A/S Regnecentralen http://www.datamuseum.dk/site_dk/rc/ ICL, NCR Stålvalseværket A/S Niels Brock, Datamatikeruddannelsen Teori HD i Organisation Hfgl. i EDB, diverse kurser cand. merc. (dat) Privat

Introduktion - Peter Olaf Looms 1/4 Praksis Konsulent hos DR Interaktiv Fokus på strategi og politik inden for nye medier (især digitalt tv, bredbånd og mobil) Altid Sport

Introduktion - Peter Olaf Looms 2/4 Praksis Konsulent hos DR Interaktiv Fokus på strategi og politik inden for nye medier (især digitalt tv, bredbånd og mobil) Undervisning på længere videregående uddannelser Visiting associate professor ved University of Hong Kong Ekstern lektor ved ITU Gæstelektor ved INA (Institut National d’Audiovisuel, Paris, France) Sabbat på Institute of Interactive Digital Television Research, Murdoch University i Perth, Australien (okt/nov. 2004)

Introduktion - Peter Olaf Looms 3/4 Aktuelle opgaver: Deltagelse i drøftelser om en europæisk standard for Personal Video Recorders Benchmarking af web, mobil og DTV projekter i Norden indenfor Nordvisions Nye Medier gruppe Forhandlinger om nye tjenester på FTTH bredbånd hos NVE Mediestrategi for DRs interaktive medier frem til 2010

Introduktion - Peter Olaf Looms 4/4 Tidligere opgaver inden for projektledelse: 1989: Projektleder for den danske del af et CD-i projekt om Opdagelsen af Amerika (med 10 partnere i Spanien, Portugal og Italien) Projektleder for DR multimedieproduktioner for 3. part herunder ENREDOS CD-ROM Projektkonsulent for versionering af CD-ROM titler fra Dorling Kindersley og websites for DR-UNG EU evaluator af ansøgninger samt udviklingsprojekter under ESPRIT, IST (5. og 6. rammeprogram), Media 2 samt Media Plus Intern vejleder og koordinator i forbindelse med DRs deltagelse i internationale R&D projekter Undervisning i projektledelse hos INA (Paris) og tidligere på DKM.

Hvem er du? - gensidig præsentation Hvorfor er du på IT-højskolen? Hvorfor har du valgt dette kursus? Baggrund hvad angår IT-projekter? Forhold af betydning ifm. gruppedannelse?

Kursusformål og fokus: IT Projektledelse Udvikling/specialopsætning af større IT-systemer til brug i en specifik organisation Målgruppe: Kommende projektledere Projektdeltagere, som ønsker at have større forståelse af, hvad der sker i et projekt

Kursusformål og fokus: IT Projektledelse Udbytte af kurset: Forståelse af processer i et projekt Baggrund for at blive projektleder, når man desuden har fået praktisk erfaring fra deltagelse i projekt(er)

Kursusformål og fokus: Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Målet: At introducere og træne de studerende i de væsentligste aspekter ved projektledelse og projektstyring af et multimedieprojekt fra ide-udvikling til færdigt produkt. Målgrupper: Projektledere ved små og mellemstore virksomheder/ organisationer som arbejder med enten R&D eller produktion af nye medier Deltagere i tværfaglige teams som er beskæftiget med enten R&D eller produktion af nye medier

Kursusformål og fokus: Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Udbytte: Viden om Ledelsesformer, ekstern og intern styring af projekter Konflikthåndtering, juridiske forhold, teori og metode indenfor såvel projektledelse som projektstyring i forbindelse med produktioner inden for nye medier. Fordele og ulemper ved brugen af projektstyringsværktøjer Gennemførelse af interessentanalyser, konfliktforebyggelse og -løsning, Strategier for indgåelse af aftaler om indhold (ophavsret, aftaleret), Kvalitetssikring,risikovurdering Versioneringsstrategier, cross media/tværmedielle strategier m.m.

Projektledelse - ligheder og forskelle 1/2

Projektledelse - ligheder og forskelle 2/2

Fælles forelæsninger - emneoversigt Lektion 2: Hvad er et projekt? Lektion 3: Interessenter; forretningsmål og succeskriterier Lektion 4: Scoping og estimering Lektion 5: Planlægning Lektion 6: Risikostyring Lektion 7: Kvalitetssikring

Kursusform Mange emner - bredde frem for dybde Baseret på dialog og fælles analyser (udpræget fremmødekursus) Evne til konkret at kunne analysere komplekse situationer i IT-og multimedieprojekter vægtes højt, frem for evne til at gengive litteratur og forstå alle detaljer heri Baseret på deltagernes arbejde med og rapportskrivning om konkrete cases/empiri IT-Projektledelse Arbejde med konkret case som fører til semester rapport - jfr. eksamen Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Også arbejde med konkret case MEN dette er ikke grundlag for evaluering jfr. eksamen.

Litteratur Fælles grundbog James Cadle og Donald Yeates (2001). Project Management for Information Systems 3rd Edition. FT Prentice Hall IT-Projektledelse Eksamenspensum Supplerende litteratur - tværgående og specifikt Øvrig anbefalelsesværdig litteratur Gennemgående litteratur James Cadle og Donald Yeates Hughes & Cotterell Poul Staal Vinje (Marilyn M. Parker R. S. Pressman)

Litteratur Fælles grundbog James Cadle og Donald Yeates (2001). Project Management for Information Systems 3rd Edition. FT Prentice Hall Projektledelse og Produktion of Digitalt Indhold Kompendium med eksamenspensum til lektion 8-12 Supplerende litteratur - tværgående og specifikt Øvrig anbefalelsesværdig litteratur

Eksamen IT-Projektledelse Mundtlig eksamen afholdes 7. - 9. juni 2004 - ca. 30 min. pr. eksamination inkl. administration. Mundtlig eksamen er enten gruppevis eller individuel. Der tages udgangspunkt i den udarbejdede rapport. Samlet karakter for synopsis + mundtlig eksamen. Der eksamineres i evnen til i konkret analyse at anvende begreber, teori m.v. fra eksamenspensum og lektioner - mindre i at kunne gengive eksamenspensum.

Eksamen Projektledelse og produktion af digitalt indhold Skriftlig eksamen med alle hjælpemidler, herunder pc, baseret på konkret case. Varighed: 6 timer Eksamen afholdes 9. juni 2004 kl. 9.00-15.00 Vi kommer til at arbejde med tidligere eksamensopgaver.

Praktiske forhold i uge 6-12 Fællesforelæsninger kl. 9-12: I rum 0.05 i ugerne 6-12 (her!) Eftermiddagenes øvelser kl. 1-15: IT-projektledelse: lokale 1.45 Projektledelse og produktion af digitalt indhold: lokale 1.60 Kursernes hjemmesider bliver stort set ens for lektion 2-7

Praktiske forhold i uge 13-18 - hvert for sig Kursernes hjemlokaler (kl. 9 - 15): IT-projektledelse: lokale 1.45 Mailing liste + send mail til: friis@it-c.dk eller claus.friis@it.dk Hjemmeside: http://www.itu.dk/courses/ITP/F2004/index.htm Projektledelse og produktion af digitalt indhold: lokale 1.60 Mailing liste + send mail til: polooms@inet.uni2.dk eller poo@dr.dk Hjemmeside:http://www.itu.dk/courses/PDI/F2004/index.htm

Empiri/Case-arbejdet Analyser af afsluttet/igangværende IT-projekt indenfor kursets emneområder, fx/bl.a.: hvorfor er projektet forløbet, som det er forløbet? hvorfor har man truffet de valg, der er truffet? i hvilken udstrækning og hvordan har man håndteret de forhold vedr. (IT)-projekter, som vi på kurset har lært at man skal tage hånd om - og hvorfor? hvor og hvordan kunne man have handlet anderledes? Man kan se generelt på projektet, eller på et specielt aspekt, fx risikostyring, interessenter, vidensstyring eller andet.

Produkter fra gruppernes case-arbejde Fremlæggelse af case på kurset, brug af case i kursets diskussioner samt dialog med de øvrige grupper om deres cases. Problemformulering, samt beskrivelse af undersøgelses-metode og tidsplan for det resterende case-arbejde. Forventet omfang: 3 sider. Afleveres til læreren senest fredag d. 1. marts 2003 kl. 16 (evt. pr. e-post). Sammenfattende synopsis som oplæg til den mundtlige eksamen. Forventet omfang: 12 sider (eksl. indholds- og litteraturfortegnelser mv.). Afleveres senest fredag d. 30. april kl. 12 til Studieadministrationen.

 Om synopsis Synopsis skal ikke i noget videre omfang indeholde teoretiske eller metodiske overvejelser Synopsis skal fremlægge de overordnede analyser og konklusioner for den valgte case og problemstilling. Gruppen hæfter kollektivt for hele synopsen Fastlæg fokus/problemstilling med det samme (selvom det laves om senere) Gruppevis vejledning et par gange i forløbet efter aftale

Om at finde empiri og at træffe aftaler herom Mulige emner: Offentlige styrelser og direktorater Finansielle virksomheder Kende nogen, der kender nogen (PDI) Medievirksomheder Love anonymisering af virksomhed i rapport Men ingen vetoret til virksomhed over rapports indhold Rapport vil være offentlig tilgængelig

Aftaler om empiri Tilbyde at forelægge konklusioner for virksomhed og indgå i dialog herom Adgang til interviews med Projektansvarlig fra modtager organisation, eller repr. herfor Projektansvarlig fra udvikler organisation, eller repr. herfor Ansvarlig for kommende systembrug /driftorganisationeller repr. herfor Gerne topleder fra modtager organisation Øvrige interessenter, udpeget af jer eller de projektansvarlige Sikre mulighed for geninterviews sent i proces (når alt teori er gennemgået)

Gruppedannelse til empiristudier og rapport-skrivning Grupper på 3-4 studerende er optimalt Ingen grupper er endelige før alle grupper er fuldt færdigdannede! Afklar forventninger til ambitionsniveau Afklar arbejdsform, grad af uddelegering

Hvorfor projektledelse? Penge Tid Kvalitet

Opgave 1

Opgave 1

Projektledelse i praksis PLS-DDF undersøgelsen

Dansk Dataforening. Undersøgelse af Problemer med IT-leverancer og Brugeruddannelse. 2001 http://dansk-it.dk/graphics/DanskeIT/Rapporter/DD_samlet:rapport.pdf

Litteratur og øvelser til lektion 2 (den 11. februar) 1. Læsning: Caddle & Yeates kapitel 3 - 4 (Andersen kapitel 2) Øvelse 1 og 2 Afleveres ikke, men øvelse nr. 2 diskuteres den 11. februar om formiddagen 3. Præsentation af case-muligheder Gå i gang med at drøfte mulige projekter til din case så vi kan drøfte dem 11. februar om eftermiddagen