Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektledelse IT-projektledelse (ITP)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektledelse IT-projektledelse (ITP)"— Præsentationens transcript:

1 Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
Lektion 1 1. September 2004 Claus Seeberg Friis

2 Dagens program fra kl. 9 - 12 - Introduktion
Hvem er jeg? Hvem er du? - Kursusform, eksamen, praktiske forhold - Fordeling af studenteroplæg om konkret projektledelsesmetode - Øvelser til næste lektion - Om synopsis, om at finde empiri og at træffe aftaler herom - Gruppedannelse til empiristudier og rapportskrivning - Læreroplæg: Videnskabsteoretisk udgangspunkt Er IT-projekter noget særligt? Centrale faktorer i IT-projekter .- Ressourcer Kursuslitteratur, kursussiderne, slides og links

3 Introduktion - Claus Seeberg Friis
Min baggrund Praksis A/S Regnecentralen ICL, NCR Stålvalseværket A/S Niels Brock, Datamatikeruddannelsen Teori HD i Organisation Hfgl. i EDB, diverse kurser cand. merc. (dat) Privat

4 Hvem er du? - gensidig præsentation
Hvorfor er du på IT-højskolen? Hvorfor har du valgt dette kursus? Baggrund hvad angår IT-projekter? Forhold af betydning ifm. gruppedannelse?

5 Kursusformål og fokus: IT Projektledelse
Udvikling/specialopsætning af større IT-systemer til brug i en specifik organisation Udbytte af kurset: Forståelse af processer i et projekt Baggrund for at blive projektleder, når man desuden har fået praktisk erfaring fra deltagelse i projekt(er) Målgruppe: Kommende projektledere Projektdeltagere, som ønsker at have større forståelse af, hvad der sker i et projekt

6 Kursusform Mange emner - bredde frem for dybde
Baseret på dialog og fælles analyser (udpræget fremmødekursus) Evne til konkret at kunne analysere komplekse situationer i IT-projekter vægtes højt, frem for evne til at gengive litteratur og forstå alle detaljer heri Baseret på deltagernes arbejde med og synopsiskrivning om konkrete cases/empiri Arbejde med konkret case som fører til semester synopsis - jfr. eksamen

7 Litteratur Grundbog James Cadle og Donald Yeates (2001). Project Management for Information Systems 4rd Edition. FT Prentice Hall Gennemgående øvrig litteratur Poul Staal Vinje Marilyn M. Parker (i kopi) R. S. Pressman (i kopi) Eksamenspensum Supplerende litteratur - tværgående og specifikt Øvrig anbefalelsesværdig litteratur

8 Eksamen IT-Projektledelse
Mundtlig eksamen afholdes januar ca. 30 min. pr. eksamination inkl. administration Mundtlig eksamen foregår gruppevist Der tages udgangspunkt i den udarbejdede synopsis Samlet karakter for synopsis + mundtlig eksamen Der eksamineres i evnen til i konkret analyse at anvende begreber, teori m.v. fra eksamenspensum og lektioner - mindre i at kunne gengive eksamenspensum

9 Praktiske forhold i forløbet
Kursets hjemlokale (kl ): 4A16 Mailing liste + send mail til: eller Hjemmeside:

10 Empiri/Case-arbejdet
Analyser af afsluttet/igangværende IT-projekt indenfor kursets emneområder, fx/bl.a.: hvorfor er projektet forløbet, som det er forløbet? hvorfor har man truffet de valg, der er truffet? i hvilken udstrækning og hvordan har man håndteret de forhold vedr. (IT)-projekter, som vi på kurset har lært at man skal tage hånd om - og hvorfor? hvor og hvordan kunne man have handlet anderledes? Man kan se generelt på projektet, eller på et specielt aspekt, fx risikostyring, interessenter, vidensstyring eller andet.

11 Produkter fra gruppernes case-arbejde
- Fremlæggelse af case på kurset, brug af case i kursets diskussioner samt dialog med de øvrige grupper om deres cases. - Problemformulering, samt beskrivelse af undersøgelses-metode og tidsplan for det resterende case-arbejde. Forventet omfang: 3 sider. Afleveres til læreren senest mandag d. 27. september 2004 kl. 16 (evt. pr. e-post). - Sammenfattende synopsis som oplæg til den mundtlige eksamen. Forventet omfang: ca. 12 sider (eksl. indholds- og litteraturfortegnelser mv.). Afleveres senest fredag d. 19. november kl. 12 til Studieadministrationen.

12  Om synopsis Synopsis skal ikke i noget videre omfang indeholde teoretiske eller metodiske overvejelser Synopsis skal fremlægge de overordnede analyser og konklusioner for den valgte case og problemstilling. Gruppen hæfter kollektivt for hele synopsen Fastlæg fokus/problemstilling med det samme (selvom det laves om senere) Gruppevis vejledning et par gange i forløbet efter aftale

13 Om at finde empiri og at træffe aftaler herom
Mulige emner: Offentlige styrelser og direktorater Finansielle virksomheder Kende nogen, der kender nogen Love anonymisering af virksomhed i rapport Men ingen vetoret til virksomhed over synopsens indhold Synopsen vil være offentlig tilgængelig

14 Aftaler om empiri Tilbyde at forelægge konklusioner for virksomhed og indgå i dialog herom Adgang til interviews med Projektansvarlig fra modtager organisation, eller repr. herfor Projektansvarlig fra udvikler organisation, eller repr. herfor Ansvarlig for kommende systembrug /driftorganisationeller repr. herfor Gerne topleder fra modtager organisation Øvrige interessenter, udpeget af jer eller de projektansvarlige Sikre mulighed for geninterviews sent i proces (når alt teori er gennemgået)

15 Gruppedannelse til empiristudier og synopsis-skrivning
Grupper på 3-4 studerende er optimalt Ingen grupper er endelige før alle grupper er fuldt færdigdannede! Afklar forventninger til ambitionsniveau Afklar arbejdsform, grad af uddelegering

16 Hvorfor projektledelse?
Penge Tid Kvalitet

17 Litteratur og øvelser til lektion 2 (den 8. september)
1. Læsning: Caddle & Yeates kapitel 3 - 4 (Andersen kapitel 2) 2. Øvelser Øvelser vil blive mailet til kursusdeltagerne. 3. Præsentation af case-muligheder Gå i gang med at drøfte mulige projekter til din case så vi kan drøfte dem 8. september om eftermiddagen


Download ppt "Projektledelse IT-projektledelse (ITP)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google