Digital Kultur/Intro 28.08 Afslutning Digital Kultur E 2007 Lisbeth Klastrup 14 kursusgang 4. december.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Advertisements

AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Det Internationale Område Studieområde 3/
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Videnskabsteori og faglige metoder
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Formalia ved opgaveskrivning
Digitale biblioteker og web 2.0
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Synopsis VIP13 HH3.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Virksomhedssamarbejde
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Tværmedial Kommunikation 4 Kommunikationsstrategi, DMTK 4 Virksomhedens digitale marketingsplan DMTK 5 forår 2017 Pillon - KU.
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
AT-eksamen 2019.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Digital Kultur/Intro Afslutning Digital Kultur E 2007 Lisbeth Klastrup 14 kursusgang 4. december

Nancy Baym’s blog

mål for kurset Demonstrere en basal forståelse af kulturbegrebet i en digital kontekst, herunder forbindelsen mellem kultur og (digital) kommunikation Relatere den nye mediekultur til en bredere historisk kontekst. Demonstrere kendskab til og en kritisk forståelse af vigtige kulturelle og sociale fænomener relateret til brugen af internet og informationsteknologien i hverdagslivet. Udvise kendskab til forskellige metodiske indfaldsvinkler til studiet af digital kultur, og kunne anvende dem i egen praksis. Digital Kultur/Afslut 04.12

mål for kurset II Kunne anvende relevante sociologiske og kulturelle teorier på en vifte af emner indenfor områderne online medier, digital kultur og digital kommunikation. selvstændigt kunne identificere et aktuelt og originalt problem/spørgsmål relateret til den sociale og kulturelle brug af IT/digital kommunikation, vælge en relevant metode for undersøgelsen, gennemføre undersøgelsen og herefter fremlægge undersøgelsens resultater med udgangspunkt i relevante teorier og observationer. = demonstreret ved ”casestudie” beskrevet i synopsen og fremlagt til eksamen → Digital Kultur/Afslut 04.12

kulturbegrebet i en digital kontekst forskelle/ligheder? muligheder/begrænsninger? Fx karakteren af sociale relationer, identitet, kropslighed,”kultur- deltagelse”, ejerskab, tid/rum - hvordan kommunikeres, medieres og ændres disse aspekter gennem de digitale medier? Digital Kultur/Afslut metaforiske rum pleje sine weak ties bruger som medproducent & remixer af kultur (dansende) avatarer identity laboratory?!

kulturbegrebet i en digital kontekst ? giver det fortsat mening at opretholde skel mellem analog og digital offline og online etc hvorfor/hvorfor ikke? Digital Kultur/Afslut 04.12

historisk kontekst se på den tidlige digitale kulturs egne ”artefakter” (fx. LambdaMOO) Fra ”frontier”-metafor til online eksistens som ”second nature” fællesskabsformer og strukturer på nettet i dag også afspejling af historisk udvikling & historiske klasse/magtforhold (social arkitektur, interface, ”netiketter”, identitetsrepræsentations-konventioner, kulturelle hegemonier, ”klasse”, ”kontekst”) nettets sociale sammenbindingskraft er altid blevet fremhævet og udnyttet, også kommercielt har karakteren af de sociale fællesskaber ændret sig? (fra community til netværk??) Digital Kultur/Afslut 04.12

“vigtige kulturelle og sociale fænomener” identity tourism/”autencitet” ungdomskultur på nettet/mobilt sociale netværkssites 3D verdener som Second Life (Papermint som alternativt bud?!) ”participatory culture/social software” ”free culture” bevægelsen Digital Kultur/Afslut 04.12

“vigtige kulturelle og sociale fænomener” Digital Kultur/Afslut Hvad vi også ku ha set (mere) på: -lokationsbaseret & mobil kultur (kulturalisering af ”mobilitet” og ”globalitet” som bærende kulturværdier??) -politik (kampagner, mobilisering, demokrati) -”gifting” (fx. McGee & Skågeby 2004, Kollock & Smith 1999, Taylor&Harper)

metodiske indfaldsvinkler ”tekstlæsning” (thick interpretation): symboler, design, fremstilling, kategorier/temaer, historier, interface: hvordan skabes, formidles, fastholdes, ændres kulturen gennem udvalgte ”artefakter”? kommunikations/medieorienteret: hvordan kommunikeres og skabes mening? hvem kommunikerer? hvad kommunikeres der om? cultural studies (ideologisk, politisk, kulturel kontekst & strukturering af en given kultur/fællesskab, fx race, senmodernisme som vilkår osv) sociologisk: sociale processer (inklusion/eksklusion, normer, performance), relation mellem tid, sted og socialitet social netværksanalyse (relationer, ties, hubs) participant observation/etnografi (leve blandt/med de ”fremmede”) STS (science & technology studies: relationen mellem teknologi, socialitet, historie – teknologien som social konstruktion) Digital Kultur/Afslut 04.12

digital kultur idag personaliseret kulturforbrug Identitet som smag og relationer distribuerede fællesskaber & sociale netværk participatory culture/crowdsourcing ”affektive” teknologier (og fællesskaber) ”free” vs ”restricted” culture mediebilleder & modbilleder ”always on”: flydende grænse mlm arbejdsliv og fritidsliv, mobilen altid tændt fra utopi til kopi? ”second life” ligesom ”first life” Digital Kultur/Afslut 04.12

kursets kulturbegreb? sociale kulturer (normativitet, fællesskaber) praksisser, ” a way of life”, en gruppes brugsmønstre (Facebook kultur, mobil kultur) meningssystemer (f.eks. økonomisk, juridisk model) kultur som produktion (Paul Potts, participatory culture) kultur som ”artefakter” (fx et websted som kulturel genstand man kan undersøge) Digital Kultur/Afslut 04.12

Om synops kort præsentation af problemstilling, case/empiri, kritisk fortolking af fund ramme for diskussion (åbner, lukker den ikke) behøver ikke være ”færdig”, lang akademisk tekst eksamen: perspektiver i forhold til kursets emner/indhold Digital Kultur/Afslut 04.12

Færdig synops Skal indeholde: 1) Titel, kursusnavn, og navn & cpr.nr. på skribent(er) 2) Formulering af problemområde/undersøgelsesfelt, forklaret hvorfor relateret til digital kultur og/eller kursets emner 3) Kort intro af valgt litteratur – ca 5-7 tekster, herunder mindst 2-3 fra kurset. hvad siger de og hvorfor interessante for jeres undersøgelse 4) Foreløbig, summarisk præsentation af jeres undersøgelses resultater eller væsentligste problemstillinger – og evt. oplæg til (I form af f.eks. spørgsmål) hvordan man kritisk kan diskutere dem til eksamen 5) Alle tekster opgives med forfatter, titel og år i litteraturliste bagerst (også af hensyn til censor) 6) Bilag: der kan indeholde ”hårde tal” fra undersøgelsen (optællinger o.lign)

Digital Kultur/Intro pause!