Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Undervisningsplanlægning
Grundlæggende IT, niveau G
E T LÆRINGSSPIL TIL UNDERVISNING I NBO. O M OS Mads Caspersen:  Ba.scient.math.  Stud.it.  Interesse for leveldesign og læring Christoffer Holmgård.
Lærerprofessionen.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Lærerprofessionen - en definition.
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
AT - Viden i spil.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Formidling Skolebiblioteket som ramme for faglig formidling.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori, metodologi og metode
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Mundtlig matematik eksamen
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Handlingsalternativer
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Skriveperiode (synopsis)
Laroche et. al Gruppe 1: Mette, Camilla, Gorm og Jesper
Sundhedsprofessioner mellem Organisationer og Brugere Præsentation af Kandidatseminar Viola Burau, Institut for statskundskab Loni Ledderer, Institut.
It i folkeskolens matematikundervisning
AT-eksamen 2018.
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
AT-eksamen 2019.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie samt dets brug og betydning i kultur og samfund. Færdigheder i planlægning og gennemførelse af basale analyser af IT mediers betydning og brug. Evne til at sammenligne og reflektere over forskellige forskningstraditioner og analyseformer inden for området. Synopsen skal laves på baggrund af disse krav.

Definition af synopsis En synopsis består af en beskrivelse og afgrænsning af et genstandsfelt samt en problematisering og motivering af et bestemt emne inden for genstandsfeltet. Emnet kan være teoretisk, metodisk eller empirisk i sit fokus. Formålet med en synopsis er at give de studerende lejlighed til at formulere et oplæg til den dialog, der skal foregå ved den mundtlige eksamen.

Formelle krav En tremandsgruppe forventes at udarbejde en synopsis på sider. For hvert yderligere gruppemedlem gives der et tillæg på max. 2 sider per person. Til eksamen holder hver person ca. 10 min. oplæg ud fra synopsen og derefter leder eksaminator den generelle diskussion som både kan handle om synopsen, oplæggene og pensum.

Eksempel på en Eksamens- præsentation

Netkultur, socialitet og Kommercielle interesser Præsentation af case / afgrænsning Gennemgang af begrebsdefinition Dell forummet, belyst ved Circuit of culture-modellen Dell-computeren som kulturel artefakt Jenkins vs. Baudrillard Diskussion / konklusion

Præsentation af case Hvad foregår der?

Begrebsdefinition Socialitet Niklas luhmann Sociale handlinger henviser til hinanden Handlingssystem afgrænser sig fra sin omverden Handlinger uden relation til samme meningssammenhæng tilhører systemets omverden En differentiering mellem indenfor og udenfor

Begrebsdefinition Community David Bell ’community and cyberculture’ B. Anderson: community=holdes sammen af delt kulturel praksis Tönnies ’Gemeinschaft’ Cyberspace, ’rum’ hvor grupper mødes og deler information Bells konklusion Social tilrækningskraft på Dells forum

circuit of culture-modellen. Hvordan kan vi se modellens elementer komme I spil på Dells forum: Repræsentation: Brugerne repræsenterer sig selv via indtrykshåndtering og andre markører som f.eks. antal posts. Producenten markerer sig igennem rammen på den ene side, og hele informationsstrømmen på den anden – produktet betinger al udveksling som udgangspunkt. Identitet: Distinktionen inde/ude skaber forudsætning for den produktidentifikation der synes at være i spil. Producentens identitet som troværdig og kvalitetsfremmende styrkes gennem relativ åbenhed. Produktion: Konkret viden produceres af brugerne, dels som know-how, dels som reelt kvalitetsforøgende tillægsprodukter. Producenten øger sin omsætning igennem socialitet som troværdig produktreklame. Forbrug: Forbrug konvergerer med identitet og fællesskab, og på denne måde genereres en delt produktidentifikation der både virker internt og eksternt. Socialitet og forbrug bliver en enhed i stor målestok. Styring: Producenten styrer ultimativt set informationsstrømmen og opretholder meningsgrænserne via deres moderatorer.

Dell computere som kulturel artefakt Eksempel på brugernes hjemmelavede wallpapers Dell giver ’frihed til at vælge’ Eksempel på brugersignatur

Dell-forums distinktioner i det kulturelle univers

Dell computere som kulturel artefakt

Jenkins vs Baudrillard Elementernes teoretiske placering Brugerne definerer produktet som kulturelt objekt Brugerne har autonomi i kommunikationen Brugeren skaber produktet – også konkret Brugeren bibringer afgørende mening Producenten ejer rammen Producenten sætter meningsgrænserne Producenten skaber et artificielt behov Hvad der ligner fri debat er et panoptikon ||||||||||||||||||||||

Konklusion - Diskussion Hvilke elementer karakteriserer Dells forum set fra brugernes synsvinkel? Anonym/pseudonym udveksling af information og Indtrykshåndtering i et medieret rum. Er lig med et øget informationsniveau, og en øget identifikation med gruppen/produktet. Kommunikationsstrukturen: Mange-til-mange, Aktiv/passiv fordeling af modtagere. Er lig med et forhandlingsbart produkt. Kommunikationens udbredelsespotentiale er lig med en øget magt til brugerne.

Konklusion - Diskussion Hvilke elementer karakteriserer producentens optik? Mærkeloyalitet. Mærkeimage – åbenhed, fællesskab og distinktionskraft. Reklameværdi på en anden måde, med en øget autenticitet og troværdighed. Socialiteten som et tiltrækningsfelt for nye potentielle kunder.

Konklusion - Diskussion Vi mener: At der med et forum som Dells er tale om en ny blanding af det sociale og det kommercielle. At dette rummer markante konsekvenser både for bruger og producent. At kultur, socialtet og kommercielle interesser konvergerer på Dells forum. At dialektikken mellem bruger og producent ikke entydigt kan analyseres udfra hverken Jenkins’ eller Baudrillards teorier.

Slut på oplæg