Lederkonferencen 9. juni 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Social kapital – rig på relationer
Lederudvikling.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Arbejdsglæde eller sygefravær
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Tillid Temadag for AMIR
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Hvad er mål/resultat (output)?
Kodeks for offentlig topledelse
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
- et udviklings- og dialogværktøj
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Ledelse i forskellige retninger
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Ledelse, medinddragelse og motivation Regionsrådets temamøde den 28. marts 2007 Oplæg ved afdelingschef Ditte Hughes, HR Region.
organisatoriske kompetencer
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Mere MOST - mindre fravær
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Handlingsplan 2015.
Hospitalsenheden VEST
Region Midtjyllands opgave
Inspirationsworkshop med fokus på
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Lederkonferencen 9. juni 2010 Samstemt ledelse Lederkonferencen 9. juni 2010 Koncern HR, Organisation og Ledelse www.ol.rm.dk

Program for workshoppen Introduktion Hvad forstår vi ved samstemt ledelse? Hvorfor interessere sig for det? Samstemt ledelse – hvordan? Erfaringer fra Regionshospitalet Randes, Grenaa v/hospitalsdirektør Gert Sørensen Forudsætninger og idéer Jeres erfaringer – udveksling af idéer og udfordringer 2 ▪ www.ol.rm.dk

Hvad er samstemt ledelse? At der i ledelsesgrupper og mellem ledelseslag er skabt en koordineret forståelse af: Opgaver (hvad er vores fælles opgaver?) Retning (vision? strategier? mål?) Rammer (handlerum?) Roller (fordeling af opgaver og ansvar) Relationer (hvordan skal vi samarbejde?) 3 ▪ www.ol.rm.dk

To dimensioner af samstemt ledelse Horisontal dimension 4 ▪ www.ol.rm.dk

Eksempler på udfordringer som kalder på samstemt ledelse i hospitalsvæsenet Pres på ressourcer og krav om effektivisering Politisk fokus på kvalitet, sammenhængende patientforløb og dokumentation Krav til personaleledelse der understøtter og udvikler samarbejdet mellem højt specialiserede medarbejdere og faggrupper 5 ▪ www.ol.rm.dk

Organisation og ledelse Omverdens påvirkning Leavitts model Organisation og ledelse struktur Produkter/Opgaver Kultur Teknologi Aktører 6 ▪ www.ol.rm.dk

Værdier og indikatorer for god ledelse (eksempler) Dialog Inddrager, involverer, informerer Anerkendende tilgang Dygtighed Klarhed om forventninger Skaber retning og mening (helhed) Dristighed Ser nye sammenhænge Anerkender diversitet - synergi 7 ▪ www.ol.rm.dk

Erfaringer fra Regionshospitalet i Randers, Grenaa v/Gert Sørensen 8 ▪ www.ol.rm.dk

Forudsætninger for samstemt ledelse Dialog Lytte, udforske, udspørge og forsøge at forstå andres perspektiver på en respektfuld måde – og være åben om egen forståelse Kontekstbevidsthed Bevidsthed om den sammenhæng en situation eller det vi siger skal forstås ind i Forventningsafstemning - en måde at afklare konteksten 9 ▪ www.ol.rm.dk

10 ▪ www.ol.rm.dk

Spørgsmål 1 Hvordan arbejder I med dialog og kontekstafklaring i jeres ledelsespraksis? Hvilke andre forudsætninger ser I i forhold til at samstemme ledelse? 11 ▪ www.ol.rm.dk

Hvad skal vi være samstemte om? ADMINISTRATIV LEDELSE FORANDRINGS LEDELSE STRATEGISK LEDELSE FAGLIG LEDELSE ADMINISTRATIV LEDELSE PERSONALE- LEDELSE Kilde: Hospitalsledelse – organisatorisk fænomen og faglig disciplin, Børsens Forlag 2008 12 ▪ www.ol.rm.dk

Spørgsmål 2 Hvis vi tager udgangspunkt i, at der er de fire ledelsesområder Hvor ser du så de største udfordringer i forhold til at skabe samstemt ledelse? 13 ▪ www.ol.rm.dk

Region Midtjyllands Ledelses- og Styringsmodel Politiske mål og beslutninger (inkl. prioritering inden for de økonomiske rammer) National og international lovgivning Bloktilskud fra staten og kommunale grundbidrag Aktivitetsaf-hængige bidrag Efterspørgsel efter ydelser og kvalitet Eksterne krav om opfølgning/-dokumentation Omverden Mission Vision Virksomhedsgrundlag Værdier strategispor Dialog Koncernstrategier (Sundhed, Regional Udvikling, Psykiatri og Social samt Fællesstabe) Dialog, koordinering og resultatopfølgning Lokale virksomhedsgrundlag Mission, Vision, strategier og succeskriterier Ressourcer Organisation Ydelser Effekt Omdømme Evaluering og opfølgning 14 ▪ www.ol.rm.dk

Spørgsmål 3 Hvilke erfaringer har I med at anvende ledelses- og styringsmodellen som ramme for at samstemme ledelse? 15 ▪ www.ol.rm.dk

Udveksling af erfaringer og idéer Hvad gør I for at samstemme ledelse på din arbejdsplads? Hvad er I særligt lykkes med? Hvad er jeres udfordringer? Hvordan kan I med mindst mulig indsats få samstemt ledelse – vertikalt og horisontalt? 16 ▪ www.ol.rm.dk

Kendetegn for velfungerende ledelsesteam (inspiration) Ubetinget tillid Produktiv forskellighed Opløftende samspil Markant lederskab Styrende ambition www.lederweb.dk/holdsport 17 ▪ www.ol.rm.dk

Pointer drøftelser på workshoppen (1 + 2 runde) Fremmende for samstemt ledelse At anerkende forskelle Vigtigt at have en kommunikationsstrategi for den interne kommunikation Ikke kun et spørgsmål om at være samstemt – det kræver også ledelse! At tage udgangspunkt i det vi er fælles om: patienten/opgaven! At tage sig tid til at afstemme og samstemme Ledelse på lige fod! Udfordringer Administrativ og økonomisk opdeling mellem enheder, kan stå i vejen Geografisk spredte enheder Faglighed kan stå i vejen – på bekostning af personlige kompetencer Andre bemærkninger Der er forskel på at samstemme på tværs af faggrupper inden for en enhed (f.eks. afsnit/afdeling) og samstemme indenfor en faggruppe på tværs af de organisatoriske enheder. Også vigtigt at samstemme med medarbejdere 18 ▪ www.ol.rm.dk