Introduktion til Konsumentadfærd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
10 Konkurrencesituation
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Erkendelsesteori: vidensmodel
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Marketingplanlægning
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Forbrugeren og den finansielle markedsplads
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
9 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Chris Argyris f
Kultur i organisationer
NOEA/Aalborg Universitet
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Økonomiske kompetencer
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
5 psykologiske dimensioner af lyd
Markedskommunikation - del 1
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Audiovisuel betydning
AFSÆTNING B – Schønberg
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Procesværktøjer.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
12 Produkt Oversigt Internationalisering af produktparameteren
Personligheden og selvet
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Omgivelsernes indflydelse på konsumentadfærden
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Mål ● Er der grundlag for at realisere vores koncept og hvordan kunne det realiseres?
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Kvalitative metoder.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Misbrugsbehandling i praksisfeltet ”den sociale sandkasse”
10 Konkurrencesituation
Innovation.
Hvordan Oplever vi?.
Præsentationens transcript:

Introduktion til Konsumentadfærd Hvordan sker holdnings- og adfærdsændring 1. del

Viden om hvad? Jo mere vi ved om forbrugerne … jo bedre markedsføringsstrategi jo bedre produktudvikling/tilpasning jo bedre kommunikationsstrategi jo bedre budskabsudformning jo bedre mediavalg jo bedre distributionsvalg jo bedre konkurrentovervågning

… men hvad vil vi gerne vide? Generel viden om ... hvad sker der inde i hovedet på forbrugerne? hvilke forhold og faktorer er determinerende for, at forbrugerne gør, som de gør? hvorfor beslutter de sig, som de gør i en købsproces? hvordan beslutter de sig (beslutningsprocessen)?

… og hvad vil vi mere vide ? Specifik viden om ... hvorfor reagerer forbrugerne på forskellige stimuli? hvordan reagerer forbrugerne på specifikke stimuli (parametre)? hvorfor vælges produkt A fremfor produkt B? hvor købes produktet og hvor anvendes det? hvornår købes produktet og hvornår anvendes det? hvordan købes produktet og hvordan anvendes det?

Forbruger beslutningsprocessen Problem Recognition Motivation Information Search Perception Alternative Evaluation Attitude Formation Purchase Decision Integration Postpurchase Evaluation Learning

Årsager til problemidentifikation Har ikke mere (af) varen Utilfredshed Nye behov og ønsker Relaterede produktkøb Markedsfremdrevne behov Nye produkter

Forbruger attituder Forbrugere kan have attituder overfor: Tillærte prædispositioner overfor et objekt—samtlige af individets følelser i brug ved evaluerering af et objekt. Forbrugere kan have attituder overfor: Andre individer Mærker Virksomheder Organisationer Produkt kategorier Detailhandelen Reklame Media

Evaluerings kriterier Egenskaber (attributter) eller dimensioner ved et produkt eller en service som bruges til at sammenligne alternativer Objektive kriterier - pris Subjektive kriterier - stil, image

Evaluerings kriterier Markedsførens synsvinkel: Produktet er et bundt af attributter Forbrugerens synsvinkel: Produktet er et sæt af konsekvenser Funktionelle konsekvenser er konkrete “resultater” af brug Psykologiske konsekvenser er abstrakte og subjektive

Måder at influere eller ændre attituder på Forstærkning eller ændring af styrken af troen på et mærke på en række vigtige attributter Ændre på perceptioner af attributter som er af relevans eller værdi for forbrugerne Tilføj en ny attribute til attitude formations processen Ændre på perceptioner og på styrken af troen på et konkurrerende mærke

Psykologiske reaktioner på omgivelserne (1) Affekt følelsesmæssige reaktioner på stimuli hvordan kendetegnes det? reaktiv adfærd begrænset kontrol fysiske indvirkninger tillært adfærd hvad består det af? Følelser, humør, stemninger ... hvordan er man/hvordan har man det? Positiv/negativ, stærk/svag …

Psykologiske reaktioner på omgivelserne (2) Cognition erkendelse (af at tænke) via mentale processer sat i værk som reaktion på produktet hvordan kendetegnes det? ubevidst proces som afhænger/varierer med stimuli købsadfærd uden større aktivitet hvad består det af? viden, opmærksomhed og forståelse hvordan ved/tror/har man det? bringe i orden, mål, midler, fordele, ulemper, beslutte

Psykologiske reaktioner på omgivelserne (3) Cognitive processer tolkning hvordan kendetegnes det? automatisk aktivering og proces associering hvad består det af? skabelse af personlig viden, mening, tro og forståelse hvordan kombinerer og bruger man information? attituder og købsintention

Produktopfattelse/-viden Attributter hvilke egenskaber har produktet Konsekvenser hvad kan produktet gøre for mig funktionelle konsekvenser psykosociale konsekvenser benefits og oplevede risici Værdier instrumentale foretrukken opførsel (oplevet handlemåde) terminale foretrukken (egen) væremåde/tilstand (endelige mål)

Værdier Instrumentale Terminale Oplevet handlemåde endelige mål Ærlig/troværdig, kærlig, ansvarlig/pligtopfyldende, kompetance/dygtig, kreativ, velsoigneret/sund … Terminale endelige mål selvrespekt, fredfyldt/indre harmoni, lykkelig, frihed/uafhængighed, sikkerhed, skønhed, præstation/stor bedrift, rig/velstående ...

Involvering Forbrugerens subjektive opfattelse af … den personlige relevans af et produkt den personlige relevans af en aktivitet den personlige relevans af en situation den personlige relevans af en psykologisk tilstand (fortolkning af egen rolle ifht. det oplevede produkt)

Tolkningsprocessen Forhold i det cognitive system, der påvirker tolknings- og opfattelsesprocesserne: kun små informationer ad gangen (påvirker decideret processen) aktiveret (med evt. tidligere indhentet) viden påvirker processens styrke og retning automatisk interaktion påvirker processens størrelse fra hukommelse til ny informationsbearbejdning

Holdninger (attituder) (1) Definition: en forbrugers alt i alt vurdering af et objekt tillærte tilbøjeligheder/tendenser konsekvent opfattelse (positivt/negativt) attituder til mærke, produktkategori, besiddelser, eksponering (udtryksmidler), pris, forhandlere, service, m.m.

Holdninger (attituder) (2) Integrationsproces: forbrugerens frie valg medfører konsekvens i holdningsdannelse trods holdningsdannelse, oftest tvunget til at vælge udfra ydre omstændigheder, f.eks. egen indkomst dannes når forbrugeren integrerer/kombinerer viden og meninger individuel målopfyldelse, dvs. bestemme om det er godt eller dårligt og afgøre den personlige relevans for mig

Holdninger (attituder) (3) Relevans: holdningsundersøgelser bruges ofte ved ny-lancering af produkter holdningsundersøgelse af forbrugeraccepten findes/tilgængelighed af holdninger? holdningsniveau - overfor hvad (specifikationsgrad)? i hvilken situation?

“Brand equity” Definition stærk positiv attitude baseret på konsistente lettilgængelige meninger ønskemål for (næsten) alle markedsførere høj mærkeværdi brand building (opbygge brand equity) line eller brand extension (låne brand equity) opkøb af mærkevarer (købe brand equity)

Holdninger til produkter og mærker “Salient beliefs” de aktiverende meninger på et givet tidspunkt i en given situation Aktiveringen af meninger afhænger af: seneste hændelser iøjnefaldende stimuli sindstilstand, humør og stemning hvilke værdier og mål, der aktiveres

Multiattribute attitude model Vurderinger af fremtrædende meninger danner attituden til et mærke styrken i den opfattelse at mærket har kendetegn hvor sandsynligt er det at rødvinsmærke x smager tørt? Vurdering af betydningen af, at mærket har kendetegn hvor godt eller dårligt er det, at rødvinsmærke x smager tørt?

Afgørende holdningsændringsstrategier (1) Ændring af motivation (funktionel tilgang) bevis nytteværdien (nyttemæssig funktion) spil på selvværd (ego-defensiv funktion) værdier og livssstil (værdiudlægningsfunktion) søgende, kender (kendskabsfunktion) Associering associére produktet med et beundret objekt eller oplevelse

Afgørende holdningsændringsstrategier (2) Konfliktende holdninger løse konflikten med mere information om produktets muligheder ændre holdningen med løsning af konflikten Tro på konkurrerende mærke sammenholdelse af tro, følelser og bedømmelse af holdningen til reklame for mærket mht. konkurrerende mærkers manglende muligheder

Afgørende holdningsændringsstrategier (3) Ændring af komponenterne i Multiattribute attitude Model ændring af den overordnede mærkebevidsthed (-inddeling) ændring af relativ opfattelse af egenskaber tilføjelse af egenskaber ændring af tro/oplevelse af mærket