Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

5 psykologiske dimensioner af lyd

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "5 psykologiske dimensioner af lyd"— Præsentationens transcript:

1 5 psykologiske dimensioner af lyd
lydstyrke = intensitet / amplitude tonehøjde /pitch = frekvens lydkildens placering = retning lydforløb = envelope klang = overtonernes unikke sammensætning over grundtonen

2 Perception Bottom-up: sanset lydoplevelse (objektiv)
Fokus: signal/støj-forhold = fx tale db vs. gadestøj db Top-down: forventet, ønsket lydoplevelse (subjektiv) Fokus: mental "udfyldning" af utydelig tale så det giver mening, "man hører hvad man vil høre".  

3 Psykoakustik Psykoakustik: den oplevede lydkvalitet
Hørestyrke (volumen) Skarphed (kontraster) Modulationsstyrke Tekstur, fx ”ruhed” Oplevet velvære ved lyde Subjektiv varighed Rytme Melodi

4 Lyd i design Passive produktlyde
afhænger af materialer og konstruktion fremkommer fx ved banken på produktet Aktive produktlyde driftlyde aktions- elelr kvitteringslyde signallyde

5 Lyden farver oplevelsen af produktet gennem…
Sanseoplevelsen Lydens relation til funktionen Positionering, dvs. lyden i forhold til omgivelserne

6 Kvitteringslyde I det samlede lydbillede
1) yder lyden et positivt bidrag til det samlede lydbillede? 2) er den i overensstemmelse med produktets øvrige oplevede værdi? 3) Signalerer kvitteringslyden "kvalitet" om den underliggende mekaniske/elektroniske konstruktion.

7 Kvitteringslyde Funktionskriterier
1) er der behov for akustisk kvittering? og hvor? 2) er der behov for flere forskellige lyde? evt. samtidig og evt. suppleret med visuel og haptisk kvittering? 3) er den enkelte kvittering tilpasset funktionen mht. lydbillede og betydning? 4) udgør summen af akustiske kvitteringer et sammenhængende logisk hele? 5) Adskiller lydene sig tydeligt fra drifts- og baggrundslyde? 6) Kan lydene opfattes af brugermålgruppen for produktet? 7) skal brugeren have mulighed for at vælge de kvitteringslyde han eller hun ønsker?

8 Signallyde Kriterier for signallyde/alarmer
1) brug lyd som signal hvor der er behov for det 2) Lad lyden svare til funktionen mht. styrke og frekvens 3) graduer forskellige lydsignaler efter deres art og betydning. 4) byg et betydningsbærende lydbillede ind hvor det er hensigtsmæssigt 5) må ikke i sig selv være så skræmmende at det virker handlingslammende.

9 Brugerbestemte produktlyde
Kriterier for brugerbestemte produktlyde 1) skab muligheder for valg af lydbilleder hvor det er til gavn for brugeren. 2) begræns valgmulighederne så entydigheden i lydsignalet ikke går tabt. 3) overvej redundans, dvs. om det er forsvarligt at brugerens frakobler sig lydene og udelukkende forlader sig på visuelle signaler. Lydløshed kan være bekvemmeligt men må ikke ske på bekostning af sikkerhed.

10 Positionering Kriterier for positionering via lyd
1) Findes der en art referencelydbillede der fungerer som standard for kvalitet? 2) Er produktlydene rigtigt positioneret i forhold til dette referencelydbillede? 3) Hvordan er lydbilledet positioneret i forhold til konkurrenter? 4) Er lydbilledet frit for elementer som er "svage led" i det samlede kvalitetsbillede

11 Virtuel positionering
Akustisk simulering af afstand mellem bruger og lydkilde = virtuel positionering. Gøres ved manipulering og processering af en optaget lyd. Forgrund (næroptagelser med mikrofonen, høj amplitude) Baggrund (almindelig optagelse hvor basområdet er filtreret væk og sænket amplituden = højfrekvent , svag lyd)

12 Det akustiske miljø Kriterier for lyd i det omgivende akustiske miljø
1) er lydbilledet accepttabelt i forhold til det miljø, produktet skal optræde i? 2) rammer produklyden en følsom frekvens? 3) vil lydløshed tilføre produktet - eller omgivelserne - fordele?

13 Lydindhold tale Concatenation - Sampling af hele ord eller sætninger
Synthesis-by-rule - Bygges op over Phonemer i stedet for ord musiklyde naturlige lyde

14

15

16

17

18

19

20

21


Download ppt "5 psykologiske dimensioner af lyd"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google