Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOliver Kirkegaard Redigeret for ca. et år siden
1
Misbrugsbehandling i praksisfeltet ”den sociale sandkasse”
Et bud på konkrete værktøjer til pædagogens daglige arbejde i misbrugsbehandlingen v. Johannes Knigge, psykolog
2
Hvad sker der nu? Optik på det at arbejde Opgaveforståelse
Den sociale sandkasse Indsatsprioritering og støttehjul Spidsen af jetjageren Hvad sker der nu?
3
Optik på det at arbejde Opgaveforståelse – et krav før opgaveløsning?
Opgave, Udfordring, Problem? Om samarbejde: feedback kræver feedforward! Optik på det at arbejde
4
Opgaveforståelse Før vi kan gå i gang med arbejdsopgaven skal vi:
Definere opgaven Kende rammerne / ressourcerne Afstemme forventninger Kende succeskriterier Afgrænse ifht. evt. samarbejdspartnere Eller gå på broen - mens den bygges… Opgaveforståelse
5
Opgave – Udfordring –Problem ?
Er der tale om en Opgave, Udfordring eller et Problem? De kræver forskellig respons ! Opgave: ”gå i gang”– med en kendt, acceptabel løsning. Udfordring: ”stram balderne og klø på” – med kendte løsninger og individuel tilpasning via særlige indsatser eller hensyn. Problem: Du skal inddrage hjælp for at kunne løse den stillede opgave. Opgave – Udfordring –Problem ?
6
Feedback & feedforward
7
3H 3M 3F Hvad Mål Forandring Hvorfor Motivation Forankring
Hvordan Metode Faglighed 3H 3M 3F
8
Forandrings-processen
Plan Udføre Resultat Feedback Evaluering ”i mål?” Evt. ny bedre plan Forandringsønske Iterationer / gentagelser Forandrings-processen
9
Den sociale Sandkasse Elefanten og de vise mænd…
om fagbriller og optikker Forstå opgaverne borgeren præsenterer Nysgerrighed, observation og inddragelse forståelse Prioritering, Faglighed, Fordeling Hvilken del af opgaverne er din? Den sociale Sandkasse
10
Hvad er det for en opgave vi står overfor
Hvad er det for en opgave vi står overfor ? (fagbriller) Hvilken del er vi sat til at håndtere ? (prioritering)
11
Forstå opgaven – bedre . . . Evolutionspsykologisk udviklingsmodel
Hjernens hierarkier – hvad gør de ved samarbejdet? At bygge et menneske vs. ”at bygge en misbruger”! Erfarings-læring og strategi-dannelse ”Pyramidespil” ”Normalitet” Forstå opgaven – bedre . . .
12
Evolutionspsykologisk
5 år 5 dage Slukker m. stof/alkohol 5 minutter 5 sekunder Forstår / Reagerer Julefrokost-metaforen
13
Alternative strategier / læring kompenserer for erfaringerne
Erfaringsdannelse / social læring / dannelse af strategier i livet Alternative strategier / læring kompenserer for erfaringerne
14
Tak for i dag Normal ?
15
”Normalitet” er en negativ definition
Opfør dig normalt ! ! Men … personlighed kan hvile på flere ”ben” efter kontekst og humør !
16
Indsatsprioritering Indsatsprioritering og støttehjul
Mentale speedometer Affekt og ”IQ” Brøset ”light” – 6 opmærksomheder Indsatsprioritering
17
Mentale speedometer Når voksne reagerer som børn..
..så skal de på sin vis behandles som børn ..der lige om lidt ser voksent på sig selv / situationen Det simple speedometer Den udvidede - Affektniveau vs. mulige indsatser Mentale speedometer
18
Indsatsplanlægning & rammesætning ud fra affektniveau
19
Sammenhæng mellem affekt og kognition
”IQ” ”Affekt”
20
Udviklet til baseline på individer- kan bruges på grupper også !
Model fra psykiatriens døgnregi De 6 opmærksomhedspunkter: Forvirring Irritabilitet Støjende adfærd Fysiske trusler Verbale trusler Angreb på ting eller genstande. I den lukkede ramme vs. i den sociale sandkasse Grupper og lokal tilpasning Udviklet til baseline på individer- kan bruges på grupper også ! Brøset ”light”
21
Borgerens belastningsgrad eller kompleksitet af opgaven
Behandlerens kompetencer Behandlingsrammer og ambitioner Spidsen af jetjageren
22
Borgerens belastningsgrad / kompleksitet af opgaven
23
Behandlerkompetencer
24
Klap jer selv på skulderen !!
Spidsen af jetjageren !
25
3H 3M 3F Tak for i dag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.