Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Marketingplanlægning
Velkomst Mål og formål ”Arbejdskursus” Præsentation samt forventninger Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
2
Philip Kotler ”Marketing takes a day to learn,
unfortunately it takes a lifetime to master”! Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
3
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Markedsinddeling Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
4
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Primær målgruppe(r) Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
5
Vurdering af målgruppe
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
6
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Opgave Find din(e) primære målgruppe(r) ud fra segmenteringspyramiden. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
7
Differentiering og positionering
”at adskille sig fra konkurrenterne” Produkt Service Personale Image Positionering ”placering i målgruppens bevidsthed” Klarhed Konsistens Konkurrencefordele Troværdighed Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
8
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
9
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Positioneringskort Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
10
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Opgave Hvordan differentiere du din virksomhed/produkt? Hvordan positionere du din virksomhed/produkt? Udarbejd et positioneringskort Har du et ”slogan”? USP: unikke egenskaber – funktionelle produkt egenskaber ESP: følelsesmæssigt – billeder, lyd, livsstil ISP: ironi – gerne med humor Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
11
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Markedsføringsmix Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
12
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Produkt Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
13
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Pris Skimming-prisstrategi: høj pris i introduktions- perioden, produktet sælges til innovatorerne. Penetrations-prisstrategi: lav pris i introduktions- perioden. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
14
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Distribution Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
15
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
E-handel Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
16
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Distribution Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
17
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
18
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
19
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Promotion Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
20
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Opgave Med udgangspunkt i virksomhedens mål-gruppe samt differentierings- og positioneringsstrategi bedes du udarbejde virksomhedens marketingmix. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
21
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - mål Et mål er et udtryk for en ønsket fremtidig tilstand Målemner: Omsætning Overskud Salg Markedsandel Kendskab Image Serviceniveau Tilgang af nye kunder Loyalitet Operationelle mål: Konkret (tal eller %) Tidsbegrænset (slutdato) Realistisk Foreneligt med virksomhedens øvrige mål Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
22
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - SWOT Interne SWOT-analysen er en analyseproces, der har til formål at identificere og analysere virksom-hedens stærke og svage sider samt muligheder og trusler, virksomheden står overfor. Eksterne Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
23
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - omverden Påvirkninger fra virksomhedens afhængige og uafhængige omverden. Muligheder/trusler Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
24
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - merværdi Ud fra værdikæden kan virksomheden finde ud af, hvad der skaber (mer)værdi for kunden og dermed sikrer sig de konkurrencemæssige fordele. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
25
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Opgave Opstil min. 2 fremtidige mål for din virksomhed Udarbejd en SWOT-analyse for din virksomhed og tag udgangspunkt i ”omverdensmodellen” mht. muligheder og trusler. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
26
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - konkurrenceforhold Eksterne konkurrenceforhold: Hvem er de vigtigste konkurrenter? Kundekendskab og deres behov? Er du bedre end konkurrenterne? Tilgængelighed; råvarer, arbejdskraft, kapital, viden, teknologi? Interne konkurrenceforhold: Er du visionær og kreativ, samt viljen til at skabe…? Rigtig produkt, rigtig kvalitet, rette tid og rigtig pris? Placering af de rigtige mennesker på de rigtige pladser? Omsætte mål, ideer og strategier til praksis? Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
27
Fremtidige strategi - konkurrencestrategi
Konkurrencestrategi er en overordnet strategi, der skal sikre virksomheden de størst mulige konkur-rencemæssige fordele i forhold til konkurrenterne. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
28
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - konkurrentanalyse En konkurrentanalyse fokuserer på de meget nære konkurrenter, f.eks. de 3-4 vigtigste: Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
29
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - markedsandele Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
30
Fremtidige strategi - vækststrategi
Succesfulde virksomheder har ofte ambitiøse mål om vækst! Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
31
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Opgave Hvilken konkurrencestrategi har din virksomhed? Hvem er dine nærmeste konkurrenter og hvilken position har din virksomhed i forhold til konkurrenterne? Udarbejd en konkurrentanalyse. Med udgangspunkt i din virksomheds mål bedes du udarbejde virksomhedens fremtidige vækststrategi. Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
32
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Fremtidige strategi - marketingplanen Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.