Enkeltsagsbehandling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Klager og den vanskelige samtale
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Jordforureningsloven Retssikkerhed Vivi Bruhn Knudsen.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Mindreåriges patientrettigheder
Velkommen til borgermødet i
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Regelforenkling på planlovens.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Vejforhold Vejadgangskravet i UL § 18
Forudgående underretning om tvangsindgreb
BEFØJELSER: - NATURALOPFYLDELSE - OPHÆVELSE
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.
Sagsomkostninger Udstykningsafgift og gebyrer Lovgrundlaget
Private veje - istandsættelse og vedligeholdelse
Ejendomsdannelse Præsentation af projektet, lovgrundlaget og det matrikulære system Projektet Lektor, landinspektør, lic.geom. Lars Ramhøj litt.: MS, s.
Matrikulær sagsudarbejdelse Sagsomkostninger Udstykningsafgift og gebyrer *Lov om afgift ved udstykning m.m (LAU) Lovgrundlaget * Bekendtgørelse om matrikulære.
Matrikulær sagsudarbejdelse
Vejforhold Vejadgangskravet i UL § 18
Lektor, landinspektør, lic.geom. Lars Ramhøj
Vejrettigheder Kursusoversigt Stiftelse af vejret
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Præsentation af semestrets rammer v. Lars Ramhøj Præsentation af de to projektforløb - Ejendomsdannelse (udstykning) - ejendomsdata v. Bent Hulegaard -
Oplæg til generalforsamling i Sdr. Nyrup grundejerforening Juridisk responsum Skrevet af advokat Gitte Espensen Hangshøj.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Matrikulær sagsudarbejdelse
Servituthåndhævelse er primært et spørgsmål om påtaleret
Matrikulær sagsudarbejdelse Relaksation Hvad omfatter påtegningerne? Udstykning af byudviklingsjorden: ingen Afhændelse af byudviklingsjorden: hæftelserne.
Lokalplanjura og –realisering 2
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Lov nr. 488 af 9. juni 2004 Tagboliger 80 % erhverv 20 % bolig
Vejrettigheder Kursusoversigt Stiftelse af vejret
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Skelfastlæggelse Vej afskærer hjørne Lodsejer bruger vejareal?
Matrikulær sagsudarbejdelse hvilket anlæg/projekt er baggrunden? hvordan afgrænses området? Projektet Det matrikulære projekts hovedpunkter: Lektor. landinspektør,
Matrikulær sagsudarbejdelse
Enkeltsagsbehandling
Matrikulær sagsudarbejdelse Præsentation af projektet, lovgrundlaget og det matrikulære system Kursusoversigt II Markarbejdet I Ejendomsdannelsen Skelfastlæggelse.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Byplanafdelingen Teknik og Miljø Aarhus Kommune Lokalplaner på vej 11. marts 2013.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
13. december 2006, side 1 Bygningsinspektørmøde i Lejre 3. marts 2010 Gennemgang af Naturklagenævnsafgørelser 1.Håndhævelse af en privatretlig.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Byggeloven og sektorlovene Kan Triturus cristatus stoppe en byggetilladelse?
Emner Fremlejereglerne Lejefastsættelse ved fuldstændig fremleje
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Midlertidige opholdssteder til flygtninge
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Bandepakken 3
Vintertjeneste på fortove
Center natur, miljø og trafik
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
Ekspropriation Grundlovens § 73, stk. 1:
Præsentationens transcript:

Enkeltsagsbehandling servitutregulering I tingbogen: byrder alm. dokumentbetegnelse: deklarationer og servitutter Rettighedsindhold: almindelig råden brugsret begrænset råden - servitut rådighedsservitutter/tilegnelsesservitutter (pos. servitutter) tilstandsservitutter (neg. servitutter) andet retlige reguleringer af ejerråden (beværtningsforbund, forkøbsrettig-heder, udlejningsforbud, handlepligter) økonomiske (grundbyrder - forpligtelse til at erlægge ydelse - kan afløses efter grundbyrdeloven) Sondringen har bl.a. betydning i f.t. PL´s bortfaldssystem Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Rettigheden kan tilkomme ejeren af en fast ejendom (reel) - a en person (personel) - b en myndighed el.lign. (institutionel) - c b og c: ingen herskende ejendom Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Hvad begrænser stiftelse? kompetence savner (umyndig, tillagt andre) deler (medejer, bruger, sameje) andre rettighedshavere hvis eksplicit krævet/aftalt (i lov eller aftale) ved lysning forud for pantegæld hvis der hjemles ret, der angriber substansen (råstofudvidelse)? ingen berettiget men anticiperede servitutter (ejerservitutter) OK lovgivning eksplicit (f.eks. planloven) implicit (f.eks. racismelovgivningen) Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj Tekstbox 2

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Prøvelsen ved tinglysning skal dommeren (jf. TL § 15) checke, om dokumentet efter sit indhold udgør en ret over ejendommen strider mod allerede lyste rettigheder eller andre forhold, der iflg. lovgivningen skal checkes Reaktionen vil være afvisning eller retsanmærkning Det er derimod ikke ganske klart om dommeren kan/skal checke andet (f.eks. racisme) og hvilken reaktion, det evt. kan medføre Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Synbar - usynbar Sondringen har betydning for stiftelse af rådighedsservitutter synbarhed: hvis ”brugen giver sig til kende ved en særlig indretning” (Dansk Tingsret, 3. udg. s. 437) heri ligger: fysisk indretning bestandig indretning bestandig - men ikke nødvendigvis udelukkende - brug sammenhæng mellem indretning og brug (ikke nok, at der er en indretning, det indicerer kun) skal fremtræde - altså være synlig Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Kan der - og da efter hvor lang tids råden - blive tale om rettighedserhvervelse hvis der er udøvet en bestandig, men usynlig råden? den udøvede råden f.s.v. er synlig, men ikke kan identifi-ceres specifikt? Domme: U 1998.120, 1998.1747, 1997.233, 1987.845, 1955.308, 1939.630, 1915.88 og 1911.101 Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutreguleringens aktører ejeren (af den tjenende) ejendom den berettigede (ejeren af den herskende ejendom) den (om end ikke nødvendigvis eneste) eksplicit påtalebe-rettigede, som også kan tilkomme foreninger m.v. og myndigheder (f.eks. vilkårsdeklarationer) andre materielt berettigede/forpligtede kommunen(legal påtaleret iflg. PL § 43) NB! påtegningskravet i § 42 omfatter ikke ophævelse Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutfortolkning I Servituttens ordlyd udgangspunktet: i overensstemmelse med alm. sprogbrug el-ler terminologi historisk perspektiv - hvad var forudsat? væsentlige argumenter, hvis en servitut skal forstås i mod-strid med dens (klare) ordlyd men kan forandres (også udvidende/belastende) som følge af ændrede omstændigheder hvis tiltrækkeligt til at tilgodese den berettigede, foretrækkes den fortolkning, som er til mindst byrde Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutfortolkning II Uklar/manglende tekst hvad er(var) servituttens formål? parternes interesse (det fælles før det individuelle) udfyldende (hul) hvis hævdvundne (erhverves ”ret som rådet”, men dog i generaliseret form (svarende til retten, hvis den var aftalt)) En vejret giver ret til færdsel ad en på matrikelkortet vist 3.77 m. br. vej i det omfang, det er påkrævet for ejendommens drift. Hvilken betydning har denne formulering for, hvad den beret-tigede kan kræve f.s.v.a. vejens fysiske beskaffenhed? Hvilke muligheder er der for at udvide en vej, der gennem hævdstid er benyttet landbrugsmæssigt? Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutfortolkning III nødvendig for at bestemme indholdet, klarlægge gyldighedsområdet og hvem, der er forpligtet, samt hvem, der har påtalebeføjelsen Eks: for at kunne bebygge en ejendom tillægges 58 m2 fra naboejendommen, hvorpå der hviler en servitut, der forpligter ejeren til ”på egne og efterfølgende ejeres vegne .. .. at købe ejendommens samlede varmeforbrug fra værket.. ” U 1989.1029 VLD På en ejendom beliggende i et udbygget villaområde hvilede en fjenvarmeservitut som forpligtede ejeren til at købe ejendommes samlede forbrug af varme far et bestemt varmeværk. Hverken en umiddelbar sproglig forståelse eller servituttens formål fandtes at tale for, at servitutten også indebar pligt til, at en frastykket parcel, hvorpå der blev opført 4 ejerlejligheder, var omfattet af servitutten. U 1985.199 HD Deklaration, der forpligtede ejerne til stedse at skulle aftage ejendommens forbrug af varme og varmt vand fra et fælles varmeanlæg fandtes ikke at udelukke anvendelse af supplerende varmekilder. Skal servitutten overføres på den modtagende ejendom? (se U 1989.1029 VLD og U 1985.199 HD vedr. suppl. varme-kilde) Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Hvem kan udøve påtale? påtaleberettigede i h.t. servitutten andre materielt berettigede (f.eks. som følge af udstykning) pålagt tilsvarende servitut (gensidig påtaleret) kommunen i h.t PL § 43, hvis servitutten angår forhold, der kan reguleres ved lokalplan Påtale forudsætter krænkelse retlig interesse (U 1967.423 ØLK, 1970.556 ØLD) Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Påtaleret giver ret til indsigelse/håndhævelse (private/off.: civilt søgs-mål, kommunen: forbud/påbud, jf. PL § 43) giver (om end ikke fri) dispensationsret forudsætter accept til ophævelse den eksplicitte påtaleret giver endvidere ret til at disponere ting-lysningsmæssigt (aflysning/ændringer) den legale påtaleret sanktioneres strafferetligt kan der være gensidig (implicit) påtaleret ved siden af en (eksplicit) kommunal påtaleret U 1939.292 HD, 1969.48 ØLD og 1995.555 ØLK Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Påtalepligt? private: nej (giver mulighed for passivitet/frihedshævd) kommuner: ja, hvis der foreligger en beskyttelsesværdig særinteresse (se også U 1999.1630 VLD) men formentlig kun, hvis kommunen er enepåtaleberettiget hvorfor det i praksis næppe kan kræves, hvis den pågældende selv kan påtale lokalplanservitutter: formentlig kun hvis planlægningsmæssige grunde tilsiger det U 1939.292 HD, 1948.285 ØLD, 1972.918 VLD og 1993.72 HD Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Påtaleangivelse i servitutdokumentet For at sikre tinglysningskompetence, skal det - jf. TL § 10, stk. 5 - angives, hvem påtaleretten tilkommer kan være en person men er normalt angivet som ejeren af en angivet ejendom identificeret ved matr.nr. sikrer formelt - men ikke reelt - entydighed hvis påtale tillægges parceller (identificeret f.eks. ved delnmmer og matr.nr.) under udstykning, lyses der med frist Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Udvidelse af ret/påtaleret Forandring vedr. rettigheden kan skyldes at den påtaleberettigede ejendom opdeles at den berettigede/forpligtede ejendom opdeles Der gælder et generelt princip om servituttens udelelighed - byrden må ikke udvides (væsentligt) I så fald kan servitutten deles (flere får del i retten) Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Udstyknings konsekvenser for påtaleretten Formodning: retten følger restejendommen (hvad det så er), men spørgsmålet er, om den også fraskilte parceller? Princip: det må kræve en særlig retlig begrundelse (inter-esse) at fortolke en servitut mod dens ordlyd påtaleretten udvides (formentlig kun) hvis retten er knyttet til en materielle ret, der udvides, men næppe, hvis retten er knyttet til ejendommen (virksomheden/be-byggelsen) Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Offentligretlig regulering af fast ejendom Kan ske generelt og direkte ved lov(givning) f.eks. naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslinjer eller som konkrete beslutninger f.eks. fredninger, lokalplaner, vejbyggelinjer, § 14-forbud tinglyses normalt vilkår knyttet til en forvaltningsakt f.eks. planlovens § 55 og landbrugslovens § 23, kan tinglyses uden ejersamtykke (og forud for pantegæld) men kan også skyldes aftaler, der tinglyses i privatrettens former = servitut Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Offentlige servitutter tinglyses i h.t. TL § 12, stk. 1 på foranledning af den pågælden-de myndighed forudsætter hjemmel Planloven kræver indseende med al servitutregulering i privatrettens former (§ 42) ikke med offentlige servitutter (servitutter pålagt af off. myn-digheder med hjemmel i lovgivningen § 44) hvilket omfatter ovennævnte off. servitutter Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Vilkårsservitutter omfatter betingelser knyttet til en begunstigende forvalt-ningsakt kan lyses på foranledning af den pgl. myndighed og med en priviligeret retsstilling Problem: På en ejendom i landzone er der lyst en udsigtsservitut, der forbyder beplantning over 3 meters højde Ejeren opnår tilladelse til at påbegynde grusgravning, og tilla-delsen betinges bl.a. af, at etableres afskærmende beplantning Amtet foranlediger vilkåret lyst i h.t. råstoflovens § 10, stk. 2 Fortrænges udsigtsservitutten af vilkårsservitutten? Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutters prioritetsstilling Forud offentlige retshandlinger eksplicit lyst vilkår pålagt af off. myndigheder vejrettigheder over udstykkende ejendom (VRL § 4) hævd (hvis modstrid, f.eks. med en vejret jf. TL § 26, stk. 3) I prioritetsrækken alle andre (herunder hævd, der ikke indebærer modstrid) hvorfor der er mulighed for bortfald ved tvangsauktion (dog evt. uskadelighedsattest jf. U 1938.1002 Ø) Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutter og planloven Reglerne § 18: ikke retligt eller faktisk etableres forhold i strid med lokalplanen (implicit bortfald af indholdsuforenelige til-standsservitutter: automatisk bortfald) § 15, stk. 1, nr. 16: udtrykkeligt ophævelse (eksplicit bortfald af formålsuforenelige tilstandsservitutter) § 42, stk. 1: (alle typer) servitutter, der regulerer lokalplan-emner skal påtegnes af kommunen § 43: kommunen kan håndhæve lokalplanservitutter Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Planloven og rådighedsservitutter anfægtes ikke umiddelbart kan evt. eksproprieres Hvilken betydning har en ny lokalplan for en uudnyttet graveret? en udnyttet graveret? kan der stiftes en graveret uden hensyn til en lokalplan? Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Skovshovedsagen - U 1997.756 HD Udsigtsdeklaration, der forbyder bebyggelse m.v., der kan forhindre udsigt bevarende byplanvedtægt, der giver mulighed for bebyg-gelse af stejleplads, omfattet af deklarationen byggeansøgning, der stilles i bero Højesteret: Planen foreskriver benyttelse til boligfomål inden for angivne byggefelter, men foreskriver ikke byggepligt. Planens udtrykte formål er at bevare og forbedre miljøet og bebyggelsen. Servituttens forbud mod bebyggelse kan ikke antages at hindre virkeliggørelsen af dette hovedformål. Herefter ikke grundlag for at anse servitutten for bortfaldet. Konsekvenser? Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Konsekvensen af Skovshovedsagen PL´s bortfaldssystemet anfægtet indholdsuforenelighed begrunder ikke bortfald (ikke hand-lepligt) bortfald hvis modstrid med hovedformål (automatisk, når det er klart, at der foreligger modstrid) ellers eksplicit ophævelse efter § 15, stk. 2, nr. 16 (kan bruges overfor alle tilstandsservitutter, jf. U 2001.2312 HD) Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Planloven og tilstandsservitutter Systemet har fortsat mangler: hvornår er der tale om retlig modstrid? hvordan dokumenteres uforeneligheden? på hvilket grundlag aflyses servitutten (se også U 2002. 1301 VLK) erstatningspligt? U 2002.1301 VLK I denne sag er det i denne sammenhæng tinglysningsdommerens udtalelse, der har interesse, idet han anfører, at TL § 20 kan tænkes anvendt overfor servitutter, der er bortfaldet ved en lokalplan (formentlig dog kun i de tilfælde, hvor servitutten bortfalder eksplicit). Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutfrigørelse - forandringer - aflysning Aftale påtaleberettigede meddeler dispensation, indskrænkning eller bortfald dok. påtegnes/kvitteres til aflysning, evt. dom - TL § 11 Ekspropriation hel eller delvis bortfald dokumentation for ekspropriation på foranledning af eks-propriant Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutfrigørelse - forandringer - aflysning Lokalplan (im- eller eksplicit) hel eller delvis bortfald - bortfald ikke utvivlsomt ingen tinglysningsmæssig opfølgning - tinglysningsgrund-laget tvivlsomt Tvangsauktion servitut bortfalder - evt. mod vederlag kendelse Interssebortfald/frigørende umulighed forandrede forhold dom, evt. beslutning i h.t. TL § 20 Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Servitutfrigørelse - forandringer - aflysning Frihedshævd Forskellen mellem frihedshævd og passivitet bortfald hvis modrå-den af den tjenende ejendom dom passivitet hvis hvis den berettigede undlader påtale af en åbenbar retsstridig krænkelse (af såvel en tilstands- som en rådighedsservitut) specielt i en situation, der har karakter af et kontraktsforhold næppe passivitet i f.t. rådigheds-servitutter, hvor frigørelse ifølge hævdslæren forudsætter mod-råden Passivitet upåtalte krænkelser medfører - selv efter kortere tid - tab af på-taleret, hvis den beret-tigede er i god tro dom Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Passivitet eller hævd Hvilken retsfigur skal benyttes? vej over T omlagt på foranledning af a) ejer af T b) ejer af H vej over N benyttet af H H T N kommunevej Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering Imødegåelse af servitutkrænkelse Af en deklaration for et blandet bolig- og erhvervsområde frem-går, at ejendommene kun måtte benyttes ”til lettere industri, la-ger, værksteds- og servicevirksomhed, der ikke efter den påtale-berettigedes skøn medfører gener for nærliggende villaområ-der”. Kommunen er (eneste) påtaleberettiget. Kommunen har i h.t. MBL kap. 5 tilladt etablering af en vogn-mandsvirksomhed, herunder opførelse af garager. Nogle beboere i et nærliggende villakvarter mener, at virksom-heden, der giver anledning til trafik og støj, er servitutstridig. Hvilke retlige muligheder er der til rådighed med henblik på imødegåelse af vognmandsvirksomheden? Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj

Enkeltsagsbehandling servitutregulering På nogle ejendomme i et sommerhusområde hviler en servitut med følgende indhold: På grunden må kun opføres beboelseshuse i villastil med dertil hørende udhuse. Bygningerne skal være således beliggende på grunden, at de efter sælgers skøn og anvisning mindst mu-ligt hindrer udsigten mod syd og mod havet for hensigtsmæssig bebyggelse af naboparcellen Servitutten blev stiftet i 1923 med ”alle grundejere som påtaleberettiget”. Lokalplanen muliggør bebyggelse med en placering og i en højde, der ikke respekterer ser-vitutten. Endvidere fremgår det af lokalplanen, at ”privatretlige” servitutter og andre til-standsservitutter, der er uforenelige med lokalplanen, fortrænges af planen. I forbindelse med et byggeprojekt inden for lokalplanområdet udtaler kommunen, at lokal-planen giver mulighed for byggeri, ”der kan tage udsigten for nabogrunde, hvorfor den fore-liggende deklaration må betragtes som en tilstandsservitut, der må anses for at være bortfal-det med lokalplanen”. En påtaleberettiget lodsejer anfægter denne vurdering og klager til Naturklagenævnet Servituttens bestemmelse om ”villastil” er utvivlsomt ikke respekteret, idet området er be-bygget med almindelige sommerhuse. Ingen - hverken de påtaleberettigede eller kommunen - har imidlertid påtalt, at bebyggelsen ikke respekterer dette krav. Har denne passivitet betydning for kommunens håndhævelse af servitutten efter PL § 43? Kan de påtaleberettigede håndhæve servitutten? Lektor. landinspektør , lic.geom. Lars Ramhøj