Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Spørgsmål til og svar fra TBST.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Spørgsmål til og svar fra TBST."— Præsentationens transcript:

1 Spørgsmål til og svar fra TBST.
Annekser Spørgsmål til og svar fra TBST.

2 Annekser Indledningsvis skal det oplyses, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kan forholde sig til konkrete sager og derfor alene udtaler sig vejledende og generelt om emner inden for byggelovgivningen. Den endelige fortolkning henhører under domstolene.

3 Annekser Er det korrekt opfattet at der kun kan være tale om særskilte boliger, såfremt disse er brandmæssigt opdelt i henhold til BR 15 ? Bygningsreglementet stiller krav om, at en bolig skal bestå af beboelsesrum, køkken, bade- og WC-rum, jf. kapitel 3.3.1, stk. 2.

4 Annekser Hvis der indrettes to køkkener, to bade- og WC-rum i et enfamiliehus kan det give det indtryk, at der er tale om to boliger, men det betyder ikke nødvendigvis, at der er tale om to boliger, da det vil afhænge af den konkrete anvendelse. Opdeles et enfamilieshus eksempelvis med en teenagerafdeling i den ene del af huset med eget køkken og bad mv. vil det opfylde kravene til en bolig, men fordi der er tale om et familielignende forhold, vil der fortsat godt kunne være tale om én boligenhed.

5 Annekser Såfremt kommunen vurderer, at der er tale om to boliger vil der være krav om brandmæssig adskillelse.

6 Annekser Vil byggemyndigheden kunne nægte at tillade køkken nr. 2 i en bolig? Bygningsreglementets stiller som nævnt krav om, at en bolig skal bestå af beboelsesrum, køkken, bade- og WC- rum, jf. kapitel 3.3.1, stk. 2. Der er ikke efter vores vurdering hjemmel til at kommunen kan bestemme, at der ikke må etableres et ekstra køkken i en bolig.

7 Annekser Hvis ejeren af enfamiliehuset fx ønsker at indrette en del af huset som teenageafdeling, er det ikke vores vurdering, at dette kan forhindres med hjemmel i bygningsreglementet.

8 Annekser Det tidspunkt, hvor kommunen har mulighed for, at gribe ind er, hvis anvendelsen af huset får karakter af hotel, kollegium eller lignende. Dette vil kræve, at der søges om en anvendelsesændring, og hvis denne er væsentlig, vil det udløse krav om byggetilladelse, jf. byggelovens § 2, stk. 1, litra c. En anvendelsesændring er væsentlig såfremt den udløser skærpede krav. Hvorvidt dette er tilfælde vil dog afhænge af en konkret vurdering i den enkelte sag. 

9 Annekser Vil det kunne nægtes at etablere køkken og/eller bad/wc i fritliggende anneks? Bygningsreglementet stiller ikke krav til, hvordan et udhus skal indrettes eller benyttes. Anvendelsen kan for eksempel være opbevaring eller hobbyrum. Det er op til kommunen at vurdere udhusets reelle anvendelse, herunder om udhuset har karakter af en bolig, hvis der fx er etableret køkken, bade- og WC-rum.

10 Annekser Vurderer kommunen derfor, at bebyggelsen anvendes til beboelse, kan kommunen stille krav om, at udhuset opfylder kravene til beboelse. Dermed kan kommunen også kræve det ulovlige forhold lovliggjort, såfremt kravene til beboelse ikke er opfyldt.

11 Annekser Vil der kunne sættes størrelsesbegrænsninger på et fritliggende anneks? Ja, de begrænsninger, der følger af bygningsreglementets kapitel 2. Det følger af kapitel 2.2, stk. 1, at kommunalbestyrelsen ikke kan nægte at godkende en bygnings etageareal, etageantal, højde og afstandsforhold samt grundens størrelse, når betingelserne i 2.2.1, og 2.2.3, er opfyldt med begrænsningerne, der følger af kapitel

12 Annekser Styrelsen gør opmærksom på, at det er den enkelte kommune, der i henhold til byggelovens § 16C er bygningsmyndighed, og som derfor træffer konkret afgørelse i hver enkelt byggesag.

13 Annekser Vi tager konkret stilling til, i hver enkelt tilfælde, at bebyggelsen ikke må udgøre en selvstændig boligenhed. Endvidere kan tinglyses at bebyggelsen ikke må gøres til genstand for særskilt udleje.

14 xxxxxx xxxxx


Download ppt "Spørgsmål til og svar fra TBST."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google