Introduktion til afsætning Oversigt Virksomheden Virksomhedens omverden Virksomhedens idégrundlag Virksomhedens strategi Introduktion
Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder Handelsvirksomheder udvikler produkter, som kunderne finder interessante indkøber råvarer og andre materialer, som forarbejdes til færdigvarer, der herefter sælges Handelsvirksomheder indkøber varer, som videresælges i uændret form Servicevirksomheder fremstiller og sælger serviceydelser og udfører dermed en række arbejdsopgaver for kunderne Introduktion
Virksomhedskarakteristik Elementer i en virksomhedskarakteristik Beliggenhed Ejerforhold Produkt Virksomhedstype Antal ansatte Omsætning Resultat Introduktion
Virksomhedens omverden Nærmiljø/afhængige omverden Kunder Konkurrenter Leverandører Fjernmiljø/uafhængige omverden Samfundsøkonomiske forhold Teknologiske forhold Kulturelle forhold Miljø Massemedier Politiske og lovgivningsmæssige forhold Introduktion
Værdikæden Introduktion
SWOT-opstilling 6 Introduktion
Virksomheens idégrundlag Idéen udtrykker de ønsker og behov, som virksomheden dækker hos målgruppen. En mission udtrykker i hvilken retning, virksomheden ønsker at udvikle sig, og hvad virksomheden ønsker at opnå. Et mål er et præcist og målbart udtryk for, hvad virksomheden ønsker at opnå. En forretningsmodel er en overordnet beskrivelse af, hvordan idégrundlaget kan omsættes til virksomhedsdrift. Introduktion
Virksomhedens strategi Konkurrencemæssig fordel Lave omkostninger Unikt produkt Konkurrence-mæssigt sigte (antal målgrupper) Bredt (mange målgrupper) Omkostningsleder-strategi Differentiering Snævert (en eller få målgrupper) Omkostningsfokus Differentierings-fokus Introduktion
Virksomhedens marketingmix Målgruppen er det eller de segmenter, som virksomheden retter sin markedsføring mod. Forbrugerne kan inddeles i segmenter ud fra fx alder, køn, indkomst, bopæl eller livsstil. Introduktion