Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau"— Præsentationens transcript:

1 Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau
Mikroniveau

2 Hvad er virksomhedens vigtigste opgave????
Per Enevoldsen Hvad er virksomhedens vigtigste opgave???? Levere varer og serviceydelser til kunderne Dække kundernes behov

3 Hvordan dækker følgende virksomheder kundernes behov?
Lego Bang & Olufsen Apple Punkt 1 Danske Bank Burger King

4 1. Virksomheden LEGO Virksomhedsbeskrivelse

5 1. Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder
Handelsvirksomheder Servicevirksomheder

6 1. Virksomheden Produktionsvirksomhed
Fremstiller selv de varer, den sælger Markedsopgaver Udvikle, fremstille og levere produkter til kunderne Tre former for varelagre

7 1. Virksomheden Handelsvirksomhed Indkøber og videresælger færdigvarer
Opdeles i to grupper: Engrosvirksomheder (grossister) Sælger videre til detailleddet Detailvirksomheder (detaillister) Sælger direkte til almindelige forbrugere Markedsopgaver Sammensætte et produktsortiment og levere produkter til kunderne

8 1. Virksomheden Servicevirksomhed Blandede virksomheder
Fremstiller og sælger serviceydelser Blandede virksomheder Aktiviteter inden for flere områder

9 1. Virksomheden Virksomhedens ejerformer Offentlige virksomheder
Ejet af staten, regionerne eller kommunerne Private virksomheder Enkeltmandsvirksomhed Interessentskab Aktieselskab Anpartsselskab

10 Virksomheden Fordeling af ejerformer i 2006

11 1. Virksomheden Fordeling af ejerformer i 2006 og 2011
Enkeltmandsfirma Interessentskab 18.208 15.820 Aktieselskab 30.526 30.794 Anpartsselskab 59.637 78.516 I alt

12 Virksomheden Enkeltmandsvirksomhed Personlig hæftelse
Ejes af en enkelt person Ejeren hæfter personligt for virksomhedens gæld Personlig hæftelse Ejeren hæfter med alt, hvad han eller hun ejer Risikere at miste sin personlige formue, som fx bil, hus og sommerhus ved konkurs

13 Virksomheden Fordele Få formelle krav
Ejeren bestemmer selv – træffe hurtige beslutninger Ingen krav til indskud af egenkapital Relativt let at optage et lån Ulemper Stor økonomisk risiko for ejeren pga. den personlige hæftelse Kun én ejer til at indskyde penge og bidrage med viden

14 Virksomheden Interessentskab
Ejes af to eller flere personer (interessenter) I/S efter firmanavnet Ejerne hæfter personligt og solidarisk for virksomhedens gæld Interessentkontrakt Personlig hæftelse Hæfter for gælden med hele sin personlig formue Solidarisk hæftelse Den enkelte ejer hæfter for hele virksomhedens gæld, hvis den ene ejer ikke kan betale, må den anden ejer betale det hele

15 Virksomheden Fordele ved et interessentskab: Få formelle krav
Ingen krav til størrelsen af indskud af egenkapital Relativt let at optage nye lån på grund af den personlige og solidariske hæftelse Flere ejere til at indskyde kapital og bidrage med viden Ulemper ved et interessentskab: Stor økonomisk risiko for ejerne på grund af den personlige og solidariske hæftelse Det kan være svært at træffe hurtige beslutninger, da ejerne skal være enige

16 Virksomheden Aktieselskab Den øverste myndighed
En eller flere ejere (aktionærer) Selskabskapital: min. kr A/S efter firmanavnet Skal overholde selskabslovens regler Begrænset hæftelse: Den indskudte kapital Den øverste myndighed Generalforsamlingen Mindst en gang om året

17 Virksomheden Fordele ved et aktieselskab: Ulemper ved et aktieselskab:
Lille økonomisk risiko for ejeren/ejerne på grund af den begrænsede hæftelse Mulighed for at flere ejere kan indskyde kapital Ulemper ved et aktieselskab: Mange formelle krav, der skal opfyldes, fx offentliggørelse af regnskabet Minimumskapital på kr , som kan indskydes i form af penge eller værdier, fx en bil

18 Virksomheden Anpartsselskab Den øverste myndighed
En eller flere ejere (anpartshavere) Selskabskapital: min. kr ApS efter firmanavnet Skal overholde selskabslovens regler Begrænset hæftelse: Den indskudte kapital Den øverste myndighed Generalforsamlingen Mindst en gang om året Loven stiller kun krav om en direktion

19 Virksomheden Fordele ved et anpartsselskab:
Lille økonomisk risiko for ejeren/ejerne på grund af den begrænsede hæftelse Mulighed for at flere ejere kan indskyde kapital Ulemper ved et anpartsselskab: Mange formelle krav, der skal opfyldes, fx offentliggørelse af regnskabet Minimumskapital på kr

20 Iværksætterselskab (IVS)
Iværksætterselskaber (IVS) giver dig muligheden for at stifte et selskab med en selskabskapital på kun 1 kr. Selskabskapitalen kan herefter opbygges ved, at du opsparer 25 pct. af det årlige overskud i selskabet – indtil den samlede egenkapital udgør kr. Derefter kan IVS'et omregistreres til et almindeligt anpartsselskab. Fordele: det kræver ikke indskud af en større kapital for at stifte et selskab. Der hæftes ikke med hele den personlige formue, som det er tilfældet ved en enkeltmandsvirksomhed. Ulemper: der stilles flere krav end ved etablering af en enkeltmandsvirksomhed - fx omkring indberetning af årsrapport. Virksomheden kan heller ikke råde frit over bunden kapital og kan ikke udbetale udbytte, før virksomheden har en samlet egenkapital på over kr. Et IVS skal ses som et alternativ til et anpartsselskab, ikke til en enkeltmandsvirksomhed.

21 1. Virksomheden Ejerform Antal ejere Krav til indskud Hæftelse Fordele
Ulemper Enkeltmands-virksomhed Interessent-skab Aktieselskab Anpartssel-skab 1 Hæftelsesform Kun en til at indskyde kapital Få formelle krav Lettere at låne Ingen Personligt Få formelle krav Lettere at låne Flere til at indskyde kapital Hæftelsesform Evt. uenighed mellem ejere Personligt solidarisk Mindst 2 Ingen Mindst kr Hæftelsesform Evt. flere til at indskyde kapital Krav om indskud Formelle krav Sværere at låne Mindst 1 Begrænset Hæftelsesform Evt. flere til at indskyde kapital Krav om indskud Formelle krav Sværere at låne Mindst 1 Mindst kr Begrænset

22 1. Virksomheden Virksomhedens idegrundlag og ide
Virksomhedens idégrundlag Strategisk grundlag for driften over en længere periode Virksomhedens ide udtrykker Hvilke behov virksomheden vil dække og hvordan Hvilke kunder (målgruppe) virksomheden vil henvende sig til

23 Interne situation (forhold man selv har indflydelse på)
Stærke sider Produkter Ansatte Udstyr Økonomi Markedsføring Svage sider Produkter Ansatte Udstyr Økonomi Markedsføring

24 Eksterne situation (forhold man ikke selv har indflydelse på)
Muligheder Kunder Leverandører Konkurrenter Samfundsudvikling Lovgivning Trusler Kunder Leverandører Konkurrenter Samfundsudvikling Lovgivning

25 B&O’s interne situation
Unikt design Høj kendskabsgrad Kendt brand 758 »B1« butikker (egne butikker) på verdensplan, hvilket medfører øget profilering og bedre service over for forbrugerne 385 autoriserede forhandlere (»SIS« butikker, dvs. Shop-in-Shop med et afgrænset område til Bang & Olufsens produkter) Løbende produktudvikling En internationaliseringsgrad på 91 %, dvs. at 91 procent af den samlede omsætning stammer fra eksport, hvilket medfører en øget risikospredning Stor eksportmæssig know-how Produktion i Danmark sikrer en høj kvalitet Produktion i Tjekkiet medfører lave produktionsomkostninger 4 nye B1 butikker på det russiske marked Fald i virksomhedens generelle omkostninger Faldende omsætning fra 2007/08 til 2008/09 Underskud i 2008/09 Produktion i Danmark medfører høje produktionsomkostninger Fald i det samlede antal butikker fra 2007/08 til 2008/09 Sælger konjunkturfølsomme produkter Det høje prisniveau medfører, at målgruppen er begrænset

26 B&O’s Eksterne situation
Stigende antal husstande Den demografiske udvikling (Det Grå Guld) Det nye tv-signal Stigende efterspørgsel efter fladskærme Stigende fokus på design og boligindretning Skattelettelser i 2010 Stigende økonomisk vækst på det kinesiske marked (BNP steg med 9 procent i 2009) Faldende rente medfører stigende købekraft hos forbrugerne Finanskrisen Stigende ledighed svækker forbrugernes købekraft Den teknologiske udvikling, hvor computere i stigende grad anvendes til afspilning af musik og film Konkurrenter (især den tyske producent Loewe)

27 B&O’s ide At dække behovet for audio- og videoudstyr til købestærke forbruger, som lægger vægt på på kvalitet og design.

28 Virksomhedens ide udtrykker Hvilke behov virksomheden vil dække
og hvordan Hvilke kunder (målgruppe) virksomheden vil henvende sig til Virksomhed Virksomhedens ide Netto Discountforretning At dække behovet for forbrugsvarer til den prisbevidste forbruger på selvbetjeningsbasis Jensens Bøfhus Restaurant At dække behovet for ”spise-ude-oplevelser” til bl.a. børnefamilier til en overkommelig pris

29 1. Virksomheden Virksomhedens mål og strategi Virksomhedens mål
Lego Virksomhedens mål og strategi Virksomhedens mål Et mål er udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand Konkrete, målbare, realistiske forenelige og tidsbestemte Virksomhedens strategi Strategier er overordnede planer for, hvordan man vil nå de opstillede mål.

30 Mål skal være operationelle
Konkrete De er præcise og målbare Målbare De skal kunne konstateres, om de er nået Realistiske De skal være muligt at nå Forenelige De må ikke stride mod hinanden Tidsbestemte Det skal angives, hvornår de skal være nået

31 Bang & Olufsen Virksomhedens omsætning skal i løbet af 2 år mindst udgøre 4,5 mia. kr. Virksomhedens skal mindst udvikle 4 nye salgsbare produkter om året

32 1. Virksomheden Virksomhedens værdikæde
Består af en række aktiviteter, der tilsammen skaber værdi for kunden, og som dermed giver virksomheden konkurrencemæssige fordele En værdikæden for en produktionsvirksomhed kan således omfatte:


Download ppt "Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google