Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Analyseniveau og afgrænsning
Marked Et område, hvor en gruppe af købere (efterspørgere) og sælgere (udbydere) af et produkt eller en serviceydelse mødes. Branche = industry De virksomheder, der fremstiller produkter eller serviceydelser, der indbyrdes dækker samme behov. SBU Et forretningsområde med egen ledelse, egne konkurrenter, egen strategi og eget regnskab. Det er altafgørende at definere markedet korrekt og præcist, inden man begynder med en opgave.
2
Analyseniveauer Længdeperspektiv – proces, historiske analyser (internationalisering, PLC) Tværperspektiv – statisk – lige nu og her situation (SWOT)
3
Pyramidemodel Modellen kan bruges til at skabe struktur over et marked (Marked bruges, når vi betragter fra efterspørgerens side.) Eks. dagligvarer Overordnet marked med delmarkeder
4
Analysemetoder Casemetoden Komparativ metode
(Virksomhedens interne og eksterne forhold beskrives, handlemuligheder undersøges, scenarior for udvikling opstilles) (KSF – afgørende betydning for virks. fortsatte drift, succes, Konkurrenceevne) Komparativ metode (Sammenlignende analyse. Systematisk sammenligning af forhold i to eller flere virks. Forskellige variable indvirkning på de valgte virksomheder). Ligheder og forskelle -> generelle betragtninger.
5
Empiri Skaf empiri: Sekundære og primære data (desk/field research)
Kvalitative data fra avisartikler eks. Kvantitative data fra regnskaber eks. Vurder dette ud fra: (fordele/ulemper) Pålidelighed Aktualitet Objektivitet Repræsentativitet
6
Forløb Indsamling af empiriske data
Systematisering af disse data vha. fagets teorier og metoder Vurdering af virksomhedens handlemuligheder (ofte behov for kombination af modeller – analyseramme)
7
Eks.
8
Hierakiske sammenhænge
10
Makro og mikroniveau Mikroniveau er det analyseniveau, der omhandler enkelte dele af samfundet (virks./forbruger) Værdikæde + regnskab -> SW Makroniveau er det analyseniveau, der omhandler samfundsøkonomiske faktorer, der har betydning for virksomheden og konkurrenternes situation Omv./PESTEL -> OT
11
Markedsanalyseprocessen
Lene Baake
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.