Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Medarbejderudviklingssamtalen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Onsdag: Leg, læring og læreplaner v. Elisabeth Folker
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
Lærerprofessionen.
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Chris Argyris f
Kultur i organisationer
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Hvad gør livet så værdifuldt
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Arbejdsmiljønet – Årsmødet 2012 Ord er gode – Handlinger er bedre.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Seksualpolitik.
Den anerkendende interviewform
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
- et udviklings- og dialogværktøj
Lærerprofessionen.
Pædagogisk forår i København
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Inklusion og Specialviden
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Værdigrundlag for Jobcenter Varde
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
3-timersmødet 2017.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS? Spilleregler for dagen Lederens visioner og mål for afdelingen Kan vi lære og udvikle noget af de positive oplevelser? Afdelingens værdier Hvad forstår vi ved dem? Hvordan ser vi dem udlevet hos vores kolleger og os selv

Hvorfor overhovedet tale om læring og udvikling? Et historisk rids! 1900 -1930 Fokus: produktionsprocesser, design af struktur Tænkere: Weber, Taylor Omverden: stabilt industrisamfund Videnskabspositioner: positivisme, hermeneutik, kritisk teori Evaluering: retrospektiv, kontrol og styrring

Et historisk rids… - 1930 – 1960 Fokus: adfærdsprocesser og motivation Tænkere: den humanistiske skole, Maslow, Lewin. Omverden: dynamisk kompleks Videnskabspositioner: konstruktivisme, systemteori og diskursteori Evaluering: læringsevaluering, refleksion, dialog

Et historisk rids… 1960- Fokus: forhold og tilpasning til omgivelserne Hawthorne studierne. Omverden: dynamisk og hyperkompleks, postmoderne Videnskabspositioner: konstruktionisme, emergensteori Evaluering: læring og empowerment, refleksion og dialog

Postmodernisme Konstruktionisme – åbne systemer, det fælles 3. Polycentrisk samfund – de store sande fortællingers død Kontingens – alt kan forhandles og forandres Magt Diskurser Anerkendelse

Organisation Nøgleordet: LÆRING – i en højere orden Kræver: dialog og refleksion UDVIKLINGSSAMTALER

INDHOLD DRIVKRAFT samspil OMVERDEN INDIVID tilegnelse

Den kognitive læring Piaget: Biolog – særlig vægt på hvordan menneskets intellekt udvikles. Individuel kognitivist Kognitive skemaer – mentale skemaer, som udvikler sig løbende gennem livet – har til opgave at sammenkoble nye impulser med de allerede erfarede Mennesket skal udvikle sig for at kunne lære

Drivkraftsdimensionen 1. og 2. ordens kybernitik Man kan ikke observere et system udefra – dvs: Alt hvad aktørerne gør, har indflydelse på andre aktører og dermed på helheden. Læring skal med andre ord, altid forstås ud fra en helhed, der omfatter både det enkelte menneske og det, der er omkring det. Adaptation – tilpasning til omverdenen Ækvilibrium - ligevægt

samspilsdimensionen

Aktuelle udviklingszone Nærmeste udviklingszone Potentielle udviklingszone

Læring er socialt betinget ”man lærer ikke altid det man tror man lærer, men at man hovedsageligt og i al væsentlighed lærer konteksten, hvori den såkaldte læring finder sted”. Som udgangspunkt kan man sige, at man ifølge Piagets teori skal udvikle sig før man kan lære, hvorimod man ifølge Vygotsky, at man skal lære før man udvikler sig.

Hvorfor GRUS - vores arbejde foregår i tæt samarbejde med hinanden. vores samarbejdsrelationer danner grundlag for kvalitet i vores arbejde fokus på hvilke nøglekompetencer vi behøver for at kunne udføre vores arbejde tager afsæt i vores erfaringer og ser FREMAD og UDVIKLINGSORIETERET

SPILLEREGLER FOR DAGEN - Der tales og lyttes på skift - vi har et anerkendende fokus - Det er vores arbejde der er i fokus - Vi giver mulighed for ”TIME OUT” - Fortrolighed

En faglig positiv oplevelse… Hvad var det, som gjorde det til en god oplevelse for dig? Skete der noget – eller gjorde du eller andre noget, som normalt ikke sker? Hvad kunne være med til at gøre oplevelsen endnu bedre Kan du bruge dine erfaringer på en anden måde?

På et organisatorisk plan….. Hvad kan vi lære af oplevelsen? Kan vi se nogle udviklingstiltag?

Kultur Artefakter Værdier Grundantagelser

Afdelingens værdier Personalet skal udvise åbenhed, tillid, ærlighed og imødekommenhed. Adfærden skal være præget af respekt, hvor nærvær ligeværdighed og rummelighed er dominerende Professionalisme i form af høj kvalitet og faglighed skal baseres på udvikling, dynamik og læring Samarbejdet skal være præget af ordentlighed og troværdighed Det fysiske og psykiske arbejdsmiljø skal bidrage til en dominerer. sikker og sund arbejdsplads, hvor arbejdsglæde, humor og fællesskab

interviewrunde Fokus: Jytte Interview: Mai – Britt Reflekterende team: Christina og Gitte Fokus: Gitte Interview: Jytte Reflekterende team: Mai – Britt og Christina Fokus: Mai – Britt interview: Gitte reflekterende team: Christina og Jytte