Projektplanlægning og -styring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Den gode gruppeorganisation
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Kundeværdi.
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Fra innovation til projektudvikling
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Illustrationer til undervisningsbrug
Introduktion til vejledning i projektarbejde
At udforske sin egen praksis
Vores projektorganisering
Vejledning i projektarbejde
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Projektplanlægning og projektstyring
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Vejlederens kommunikation
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Illustrationer til undervisningsbrug
Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Illustrationer til undervisningsbrug
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Projektstyring og Projektledelse
1 Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10 Projektstyring og konflikthåndtering: Erfaringer fra procesanalyserne Gruppemødet Konflikthåndtering.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
P0-erfaringsopsamling
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
E-læring på patientens præmisser
E-læring på patientens præmisser
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Præsentationens transcript:

Projektplanlægning og -styring Indhold: Planlægning af gruppeøvelse Gruppeøvelse Refleksion af øvelse Mål, planer og virkeligheden Usikkerhedsmomenter Opgave i grupperne Projektplanlægning og -styring

Øvelsen er en overraskelse ! Gruppeøvelse Planlægning FØR øvelsen Udførelse af øvelse Refleksion over resultaterne og udførelsen Øvelsen er en overraskelse ! Projektplanlægning og -styring

Projektplanlægning og -styring Gruppeøvelse Byg det højest mulige tårn i spaghetti og marsmallows. Tårnet skal kunne stå selv i 1 minut – i har ½ time til byggeriet FØR der bygges bruges ½ time på planlægning og erfaringsoverførelse fra spaghettibroen EFTER øvelsen reflekteres over planlægningen og den efterfølgende styring og ledelse af projektet HVAD lærte i om projektplanlægning og –styring ? Projektplanlægning og -styring

Projektplanlægning og -styring   Projektplanlægning Projektstyring   Hvad vil vi ? (Mål og midler) Hvad gør vi ? Projektafgrænsningen Projektplanerne Delmålsformuleringerne Dagbogen Samarbejdsaftalerne Referater Projektmappe Projektledelse Organisering (Tid/Læring)   Projektplanlægning og -styring

Projektplanlægning og -styring

Projektplanlægning og -styring

Projektplanlægning og -styring

Projekter lever med og i usikkerhed Formålet med projektplanlægning og -styring er at reducerer usikkerhed ! Hvad skyldes usikkerheden ? (Summemøde) Projektplanlægning og -styring

Den operationelle usikkerhed Definition (Galbraith 1979): Operationel usikkerhed = Den informationsmængde der er nødvendig for at udføre opgaven – minus Den informationsmængde som på et givet tidspunkt er til rådighed for opgaveudførelsen Projektplanlægning og -styring

Operationel usikkerhed Projektplanlægning og -styring

Projektplanlægning og -styring

Den kontekstuelle usikkerhed Projektplaner laves under forudsætningen at projektets vilkår er kendte og ikke forandres I praksis forandres projekters omgivelser undervejs Jo mere turbulente omgivelser og jo mere udviklingspræg projektet har jo større kontekstuel usikkerhed Projektplanlægning og -styring

Eksempler på kontekstuel usikkerhed En cementfabrik i en afrikansk ørken mangler strøm – værtsnationen fik ikke som aftalt ført el frem til fabrikken Utopia – det perfekte brugerinddragende softwareprojekt blev overhalet af WP Dora - da DR’s nye produktionssoftware endelig var færdigt var deres egne ønsker og behov væsentligt forandret, så projektet blev skrottet Projektplanlægning og -styring

Definition af kontekstuel usikkerhed Planlægningsgrundlaget: den viden og de præmisser projektet designes og planlægges på – minus: Det vidensgrundlag, de præmisser og læringsmuligheder som projektet evalueres på Projektplanlægning og -styring

Projektplanlægning og -styring

Kontekstuel usikkerhed i læringsprojekter Hvordan oplever i den kontekstuelle usikkerhed – eksempler ? (Summemøde) Projektplanlægning og -styring

Opgave – i grupperummene Diskuter hvordan i i jeres gruppe vil planlægge og styre jeres projektarbejde under hensynstagen til såvel operationel som kontekstuel usikkerhed Skriv jeres beslutninger ned og brug dem ! Projektplanlægning og -styring