Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

E-læring på patientens præmisser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "E-læring på patientens præmisser"— Præsentationens transcript:

1 E-læring på patientens præmisser
Center for E-læring –

2 Indhold Indledning og præsentation af Center for E-læring
"På patientens præmisser" – hvordan kan det forstås? Præsentation af to e-læringskurser hvor "på patientens præmisser" indgår som et centralt element.   Center for E-læring –

3 ce.rm.dk Center for E-læring Mission:
…. at udvikle og kvalificere brugercentrerede digitale læringsmiljøer som bidrager til effektiv kompetenceudvikling hos brugerne, således at borgerens sundhed og trivsel styrkes. Center for E-læring –

4 Hovedsporet ”på patientens præmisser” er gennemgående i hele planen.
For kun ved at patienten bliver en aktiv medspiller og udnytter egne ressourcer i behandlingen, kan vi for alvor opnå sammenhængende patientforløb og den bedste kvalitet. Center for E-læring –

5 Ord der beskriver hvad du forstår ved E-læring på patientens præmisser
brug kode  KLIK eller Center for E-læring –

6 Center for E-læring – www.ce.rm.dk

7 på patientens præmisser
Patient ressourcer En sundhedsekspert To eksperter Selvbestemmelse på patientens præmisser Viden Valg og handlinger Pårørende ressourcer Patienten bestemmer selv om han/hun vil gøre brug af vores tilbud. Patienten skal selv kunne udføre handlinger, der fremmer sundheden. Opstille og synliggøre valg Mulighed for tilegnelse af den nødvendige viden, der skal til for at træffe et valg. Fra en sundhedsekspert til to eksperter – patienten der er ekspert på eget liv – den sundhedsprofessionelle ekspert på sygdom og behandling Fælles beslutningstagen om behandling Center for E-læring –

8 Center for E-læring – www.ce.rm.dk

9 Baggrund Før Efter Formål
At der kun anvendes hjælpemidler i 30% af tilfældene, hvor man bør. At reducere antallet af arbejdsulykker og formindske nedslidning. Før Efter For medarbejderens skyld. Fokus på forebyggelse af arbejdsulykker og nedslid-ning. Hvor man tidligere ville lave skræmmekampagner over for medarbejderne, prøvede vi at ændre perspektivet til patienten. Hovedpointen i dette er, at selv om målet stadig er at formindske antallet af arbejdsulykker og mindske nedslidning, så ændrer målet sig ikke ved at flytte fokus fra medarbejder til patient. For patientens skyld. Fokus på patientens oplevelse af at blive forflyttet. Center for E-læring –

10 Center for E-læring – www.ce.rm.dk

11 Noget nyt for os er at lave patientrettet e-læring
Noget nyt for os er at lave patientrettet e-læring. Vilkårene for læring ændrer sig, og målgruppens læringsevne bliver vanskeligere at pinpointe. Men givet udviklingen i sundhedsvæsenet vil der i fremtiden givetvis bliver større fokus på patientuddannelse. Center for E-læring –

12 Baggrund At der er stor variation i bruge af PSA-test i almen praksis.
Testen er upræcis – men det er den eneste, vi har. Siger man ja til at få den taget, risikerer man at komme ind i et forløb, der ikke forøger ens overlevelsesmulighed, men som kan have store gener og følgevirkninger. Center for E-læring –

13 Før lægen patient Viden om forskelle i brug af PSA-test.
Faglig specialiseret viden om testens begrænsede validitet. Viden om testens begrænsede validitet. Viden om følgevirk-ninger af biopsier Lægen får nu ”bare” patientens viden Center for E-læring –

14 Efter lægen patient Viden om testens begrænsede validitet.
Viden om følgevirk-ninger af biopsier. Lægen får nu ”bare” patientens viden. Det er det, lægen skal forholde sig til. Center for E-læring –

15 Center for E-læring – www.ce.rm.dk

16 Til diskussion Med jeres faglige baggrund hvordan ser I, at på patientens præmisser kan inddrages i e-læring? Center for E-læring –


Download ppt "E-læring på patientens præmisser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google