Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Værdistrømsanalyser.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Dataindsamling og kildebearbejdning
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Kvantitative metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Konsensusprocessen.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Synopsis VIP3/2012.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Potentialevurdering.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
TELEFONCANVAS.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Skrivekursus 1.e ..
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing

Forberedelsesfase: Projektetablering Hvad går opgaven ud på? Hvad er betingelserne for dens løsning? Hvordan skal den gribes an? Teknik: ref.linjepl., interview, dokumentanalyse Beskrivelsesværktøj: ref.linjeplan., referat, noter Det er en forhandlingsopgave!

PG’s ydelser fra 1. fase Projektgrundlag Projektplan

Disposition for fase 1 rapport

Forberedelsesfase: Potentielle aktiviteter og produkter

Typiske situationer i fase 1

Fokuseringsfase: Strategianalyse Formuler (og rekonstruer) argumentation for sammenhænge mellem denne FU og strategier Undgå sub-optimering Afgræns de arbejdsområder der skal fokus på Potentialer for IT-investeringer Teknik: interview, funktionsanalyse, SWOT Beskrivelsesværktøj: referat, funkt.- og SWOT-model

Eks. på strategiformuleringer Hver for sig kan aktørerne på en patientrejse være rationelle og meget effektive. Men til sammen får de rejsen til at fremstå uoverskuelig, usammenhængende og ukoordineret".  (Arne Rolighed) IT-Strategien tager afsæt i borgernes behov. Strategiens initiativer sigter således på at give den enkelte borger/ patient en kvalitativ bedre og mere sammenhængende behandling. Samtidig er det en klar målsætning at skabe fundament for at give den enkelte bedre muligheder for at få indflydelse på og at kunne deltage aktivt i egen behandling. (Lars Løkke Rasmussen i National IT-Strategi for Sundhedsvæsenet 2003-2007)

Flere eksempler Allerede nu drages erfaringer med at give patienter mulighed for at registrere data om sig selv, hvilket vil kunne være med til at støtte lægernes faglige vurdering og rådgivning til patienten, og ikke mindst være medvirkende til at få patienten til mere aktivt at deltage i egen behandling.  Som "part" i sundhedsvæsenet vil patienten på lidt længere sigt drage fordel af IT-anvendelse i det "patienten vil få bedre mulighed for at blive medind-draget i beslutninger om behandling og vil på sigt opleve at have medejerskab og adgang til én journal - sin egen". (National strategi for IT i sygehusvæsenet 2000-2002)

PG’s ydelse fra 2. fase Strategianalyserapport - et beslutningsgrundlag for SG

Disposition for fase 2 rapport

Fokuseringsfase: Potentielle aktiviteter og produkter

Typiske situationer i fase 2

Hvorfor interview? Systematisk indsamling af information Relevant i alle 4 faser 4 hovedopgaver ifm interview: Forberedelse Gennemførelse Analyse Brug

Forberedelse hvem, hvorfor, hvornår på dagen/i ugen hvor skal det foregå bånd eller noter interviewguide hypoteser og fordomme dokumentation informér og få informantens accept skab tryghed forbered dig også psykisk

Gennemførelse gentag formål og forny accept skab tryghed strukturerede/ustrukturerede (kvanti./kvalitative) åbne/lukkede spørgsmål

Kvalitativ interview Tommelfingerregler: tilstræb en åben “samtale” stopord: stil uddybende spørgsmål tre parter: interviewer, informanten, modtagere styr interviewet, men giv informanten plads

Spørgeteknik hvorfor: arbejdsfunktioner, rationale, formål hvad: arbejdsopgaver hvordan: arbejdsprocesser processer forgår, men funktioner består! vær opmærksom på uventende informationer - forfølg disse, men kom tilbage til sporet vær konkret, brug deres begreber afklar vage og flertydige udsagn på stedet test jeres hypoteser og fordomme afslutning

Analyse analysen starter under interviewet! afsæt 10-30 min. lige bagefter: notér hovedindtryk udskrivningsform: ordret eller hovedpunkter? struktur: interviewguidens + nye emner + tegninger mm. i særskilt dokument: uddybende spørgsmål, designideer, hypoteser, ....... gem eventuelle bånd, hvis de ikke kræves slettet

Forskellige fremstillingsformer tekst med udklip fra arbejdsdokumenter grafisk: tidslinje, kommunikationsdiagram, collage, ...... Sammenfat referater: hovedfunktioner, roller, behandlingsformer, ...... problemer, behov, ideer til løsninger Check af med de interviewede, evt. en høring

Udsnit af aktiviteter på tidslinje

Kommunikationsmodel

Udsnit af en collage

Mulige fokuspunkter arbejdsfunktioner - hvorfor? arbejdsopgaver - hvad? arbejdsproces - hvordan? informationsgange - hvilke info. bruges, skabes, videresendes v.hj.a. hvilke midler? tidsforløb - hvem gør hvad, hvornår, hvilke resultater? kommunikationsstruktur - hvem komm. med hvem, om hvad, ved brug af hvilke midler? koordinering - af hvad, hvem gør det, v.hj.a. hvilke midler? nedbrud - hvor tit og hvad er årsagerne? hvad fungerer godt? perspektiv: fugl >< frø ?

Brug af interviewresultater gensidig information i PG som grundlag for (og evt. bilag til) rapporterne fra 3. og 4. fase som beslutningsgrundlag for SG, som information (høring) til alle

Dokumentanalyse organisationsdiagrammer forretnings- og IT-strategier arbejdsbeskrivelser dokumenter der indgår i arbejdet Udgangspunkt for interviewspørgsmål