Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing
Forberedelsesfase: Projektetablering Hvad går opgaven ud på? Hvad er betingelserne for dens løsning? Hvordan skal den gribes an? Teknik: ref.linjepl., interview, dokumentanalyse Beskrivelsesværktøj: ref.linjeplan., referat, noter Det er en forhandlingsopgave!
PG’s ydelser fra 1. fase Projektgrundlag Projektplan
Disposition for fase 1 rapport
Forberedelsesfase: Potentielle aktiviteter og produkter
Typiske situationer i fase 1
Fokuseringsfase: Strategianalyse Formuler (og rekonstruer) argumentation for sammenhænge mellem denne FU og strategier Undgå sub-optimering Afgræns de arbejdsområder der skal fokus på Potentialer for IT-investeringer Teknik: interview, funktionsanalyse, SWOT Beskrivelsesværktøj: referat, funkt.- og SWOT-model
Eks. på strategiformuleringer Hver for sig kan aktørerne på en patientrejse være rationelle og meget effektive. Men til sammen får de rejsen til at fremstå uoverskuelig, usammenhængende og ukoordineret". (Arne Rolighed) IT-Strategien tager afsæt i borgernes behov. Strategiens initiativer sigter således på at give den enkelte borger/ patient en kvalitativ bedre og mere sammenhængende behandling. Samtidig er det en klar målsætning at skabe fundament for at give den enkelte bedre muligheder for at få indflydelse på og at kunne deltage aktivt i egen behandling. (Lars Løkke Rasmussen i National IT-Strategi for Sundhedsvæsenet 2003-2007)
Flere eksempler Allerede nu drages erfaringer med at give patienter mulighed for at registrere data om sig selv, hvilket vil kunne være med til at støtte lægernes faglige vurdering og rådgivning til patienten, og ikke mindst være medvirkende til at få patienten til mere aktivt at deltage i egen behandling. Som "part" i sundhedsvæsenet vil patienten på lidt længere sigt drage fordel af IT-anvendelse i det "patienten vil få bedre mulighed for at blive medind-draget i beslutninger om behandling og vil på sigt opleve at have medejerskab og adgang til én journal - sin egen". (National strategi for IT i sygehusvæsenet 2000-2002)
PG’s ydelse fra 2. fase Strategianalyserapport - et beslutningsgrundlag for SG
Disposition for fase 2 rapport
Fokuseringsfase: Potentielle aktiviteter og produkter
Typiske situationer i fase 2
Hvorfor interview? Systematisk indsamling af information Relevant i alle 4 faser 4 hovedopgaver ifm interview: Forberedelse Gennemførelse Analyse Brug
Forberedelse hvem, hvorfor, hvornår på dagen/i ugen hvor skal det foregå bånd eller noter interviewguide hypoteser og fordomme dokumentation informér og få informantens accept skab tryghed forbered dig også psykisk
Gennemførelse gentag formål og forny accept skab tryghed strukturerede/ustrukturerede (kvanti./kvalitative) åbne/lukkede spørgsmål
Kvalitativ interview Tommelfingerregler: tilstræb en åben “samtale” stopord: stil uddybende spørgsmål tre parter: interviewer, informanten, modtagere styr interviewet, men giv informanten plads
Spørgeteknik hvorfor: arbejdsfunktioner, rationale, formål hvad: arbejdsopgaver hvordan: arbejdsprocesser processer forgår, men funktioner består! vær opmærksom på uventende informationer - forfølg disse, men kom tilbage til sporet vær konkret, brug deres begreber afklar vage og flertydige udsagn på stedet test jeres hypoteser og fordomme afslutning
Analyse analysen starter under interviewet! afsæt 10-30 min. lige bagefter: notér hovedindtryk udskrivningsform: ordret eller hovedpunkter? struktur: interviewguidens + nye emner + tegninger mm. i særskilt dokument: uddybende spørgsmål, designideer, hypoteser, ....... gem eventuelle bånd, hvis de ikke kræves slettet
Forskellige fremstillingsformer tekst med udklip fra arbejdsdokumenter grafisk: tidslinje, kommunikationsdiagram, collage, ...... Sammenfat referater: hovedfunktioner, roller, behandlingsformer, ...... problemer, behov, ideer til løsninger Check af med de interviewede, evt. en høring
Udsnit af aktiviteter på tidslinje
Kommunikationsmodel
Udsnit af en collage
Mulige fokuspunkter arbejdsfunktioner - hvorfor? arbejdsopgaver - hvad? arbejdsproces - hvordan? informationsgange - hvilke info. bruges, skabes, videresendes v.hj.a. hvilke midler? tidsforløb - hvem gør hvad, hvornår, hvilke resultater? kommunikationsstruktur - hvem komm. med hvem, om hvad, ved brug af hvilke midler? koordinering - af hvad, hvem gør det, v.hj.a. hvilke midler? nedbrud - hvor tit og hvad er årsagerne? hvad fungerer godt? perspektiv: fugl >< frø ?
Brug af interviewresultater gensidig information i PG som grundlag for (og evt. bilag til) rapporterne fra 3. og 4. fase som beslutningsgrundlag for SG, som information (høring) til alle
Dokumentanalyse organisationsdiagrammer forretnings- og IT-strategier arbejdsbeskrivelser dokumenter der indgår i arbejdet Udgangspunkt for interviewspørgsmål