Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Velkommen Hvem er vi – kort præsentation af LP og JM
Temaer Kompetencer Strategisk kompetenceudvikling Systematisk kompetenceudvikling MUS GRUS
Kvalifikationer og kompetencer At være rigtig god At være god til det rigtige
Hvad er kompetencer? Faglige Sociale Personlige
Hvor bor kompetencerne? I medarbejderne? I institutionen? I staten?
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
Årshjul Formulering af strategiske mål Opfølgning på medarbejder-udviklingssamtale Enhedens opgaver / indsatsområder Kompetenceudviklings-aktiviteter Enhedens drøftelser af kompetencer Medarbejder-udviklingssamtale
Hvad er en kompetencestrategi? Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
Hvad er en kompetencestrategi Hvad er en kompetencestrategi? - Strategi for hele institutionen (eller en del heraf) Indsatsområder – fx: Projektledelse Videndeling Formidling Brugerkontakt Metoder – fx: Deltagelse i projektlederuddannelse Deltagelse i projekter m. erfaren projektleder Projektorganisering af arbejdet Coaching fra erfaren formidler Udstationering/jobrotation (på sted med god brugerkontakt)
Systematisk kompetenceudvikling Planlægning Del af udviklingsplan Passer sammen med arbejdsopgaver Gennemførsel Sikre gennemførsel – tid og ressourcer Tilrettelægges så det harmonerer med arbejdsopgaver Opfølgning Har det virket? Hvad kan gøres bedre? Hvad nu?
Individuelle udviklingsmål Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Afdækning af behov for kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes individuelle kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
Hvorfor MUS? Den bedste tale er samtalen Samtale fremmer forståelsen Samtale udvikler
MUS og GRUS hænger sammen Supplerer hinanden GRUS kan gøre MUS bedre MUS kan følge op på GRUS GRUS kan følge op på MUS
GRUS
GRUS – Hvordan og Hvorfor? For at få flere perspektiver på den enkeltes udvikling En MUS hvor flere kolleger deltager – med fokus på den enkeltes udvikling og den enkeltes rolle i helheden Gruppens/instituttets (fælles) udvikling En samtale i gruppen om fælles ønsker, mål, opgaver, ansvarsområder, krav og forventninger