Strategisk og systematisk kompetenceudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Lederudvikling.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Faglig udviklingssamtale
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
[AFD og dato] Betragtninger om kompetenceudviklingsstrategi for forsvaret 1.
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Først lidt om Aalborg Portland
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Forslag til planlægning af årets opgaver for kontaktpersonen
Strategisk kompetenceudvikling
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Medalje til Høje-Taastrup
Gruppeudviklingssamtaler
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Ledelse i forskellige retninger
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Funktioner og roller i projekter
Læringspunkter modul 1-5
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Odense Kommune 2007 v. Jørgen Clausen, Stadsdirektør
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Titel Implementering af Fødevarestyrelsens kompetencestrategi SCKK – den 6. Februar 2008.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kulturarven er en aktiv ressource i samfundet. Politisk samfunds- mæssigt perspektiv Interessent- perspektiv Proces- perspektiv Medarbejder- perspektiv.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
KRAP Sammenhæng Mål Tegn Tiltag Evaluering
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Præsentation af ledelsesværktøjet
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Medarbejder Udvikling Samtale 2015
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Velkommen Hvem er vi – kort præsentation af LP og JM

Temaer Kompetencer Strategisk kompetenceudvikling Systematisk kompetenceudvikling MUS GRUS

Kvalifikationer og kompetencer At være rigtig god At være god til det rigtige

Hvad er kompetencer? Faglige Sociale Personlige

Hvor bor kompetencerne? I medarbejderne? I institutionen? I staten?

Strategisk og systematisk kompetenceudvikling Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer

Årshjul Formulering af strategiske mål Opfølgning på medarbejder-udviklingssamtale Enhedens opgaver / indsatsområder Kompetenceudviklings-aktiviteter Enhedens drøftelser af kompetencer Medarbejder-udviklingssamtale

Hvad er en kompetencestrategi? Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer

Hvad er en kompetencestrategi Hvad er en kompetencestrategi? - Strategi for hele institutionen (eller en del heraf) Indsatsområder – fx: Projektledelse Videndeling Formidling Brugerkontakt Metoder – fx: Deltagelse i projektlederuddannelse Deltagelse i projekter m. erfaren projektleder Projektorganisering af arbejdet Coaching fra erfaren formidler Udstationering/jobrotation (på sted med god brugerkontakt)

Systematisk kompetenceudvikling Planlægning Del af udviklingsplan Passer sammen med arbejdsopgaver Gennemførsel Sikre gennemførsel – tid og ressourcer Tilrettelægges så det harmonerer med arbejdsopgaver Opfølgning Har det virket? Hvad kan gøres bedre? Hvad nu?

Individuelle udviklingsmål Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Afdækning af behov for kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes individuelle kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer

Hvorfor MUS? Den bedste tale er samtalen Samtale fremmer forståelsen Samtale udvikler

MUS og GRUS hænger sammen Supplerer hinanden GRUS kan gøre MUS bedre MUS kan følge op på GRUS GRUS kan følge op på MUS

GRUS

GRUS – Hvordan og Hvorfor? For at få flere perspektiver på den enkeltes udvikling En MUS hvor flere kolleger deltager – med fokus på den enkeltes udvikling og den enkeltes rolle i helheden Gruppens/instituttets (fælles) udvikling En samtale i gruppen om fælles ønsker, mål, opgaver, ansvarsområder, krav og forventninger