til implementering af retningslinjer i almen praksis Gennembrudsmetoden - afprøvning af metoden til implementering af retningslinjer i almen praksis Projektleder Betina Eskesen Mail: Betina.Eskesen@rsyd.dk
Gennembrudsmetodens elementer Kort forløb: 9-12 mdr. Engagerer organisationer: Netværk og videndeling Tværfaglighed Praksisorienteret Struktur for læring og handling: Tre faser: En forberedelses-, forandrings- og en spredningsfase Implementering via Forbedringsmodellen (PDSA) ”Små skridt” Dokumentation og måling Spredning af forbedret praksis Gennembrudsprojektet 2 Udviklet til sekundærsektoren i USA,1995 Kort forløb til implementere evidensbaseret viden/best practice Engagere organisationer Skabe struktur for læring og handling 08-04-2017 08-04-2017
Emne Hvad vil vi opnå? Hvornår er en forandring en forbedring? Hvilke forandringer kan vi lave som vil føre til forbedringer? Study Act Do Plan Mål Hvad vil vi opnå? Kvalitetsmål (kriterier og standarder) Målinger Hvornår er en forandring en forbedring? Indikatorer, dataindsamling (ændring min 20%) Forandringskatalog Hvilke forandringer kan vi lave som vil føre til forbedringer? Kendte emner for udvikling, eksperter IHI© 08-04-2017
Kan metoden anvendes i almen praksis? Hjertesvigtprojektet Formål: At udvikle og evaluere gennembrudsmetoden som kvalitetsudviklingsredskab i almen praksis med en klinisk vejledning om hjerteinsufficiens som eksempel Metode: 27 praksis opdelt i tre forløb (4, 6 og 12 mdr.) Fra november 2010 til januar 2013 Tilpasset metoden til almen praksis Gennembrudsprojektet 4 08-04-2017 08-04-2017
Forandring og fastholdelse Hjertesvigtprojektet Forberedelsesfase Forandringsfase Spredningsfase Styregruppe Valg af emne Samle viden Ekspertgruppe udarbejde Idekatalog Rekruttering af praksis Forandring og fastholdelse - 4, 6 og 12 mdr. forløb - Én slags mål - Ingen netaktivitet - Tre redskaber: Idekatalog, Projektoverblik og PDSA – model Mindre antal deltagere og ingen patienter 5 Vejleder uddannelse Rekruttering af praksis Lærings seminar 1 Lærings seminar 2 Lærings seminar 3 CFK © Forberedende møde i praksis Kortere LS og mindre antal deltagere Mere vejleder støtte 08-04-2017
Redskaber og proces Idekatalog Projektoverblik PDSA-model Struktur viden og evidens Ideer til forbedring og konkrete redskaber hertil Projektoverblik Projekt struktur og evaluering Overordnede mål – delmål - indikator PDSA-model Struktur i de enkelte forandringer 6 08-04-2017
Overordnede mål 7 08-04-2017
08-04-2017
Resultater Projektrammen: Kort forløb – 4 mdr. Forberedende møde – formulering af delmål 2-3 læringsseminarer – mange faglige indlæg Vidensdeling – skal læres Projektredskaber (Idekatalog, Projektoverblik og PDSA- model) – giver struktur Proces: Overordnede mål – delmål – indikator 9 08-04-2017
Resultater Effekt: Fundet 147 hjertesvigtpatienter, i alt 878 – opsporing af nye og oprydning i kendte hjertesvigtpatienter Arbejdet med alle områder; Opsporing, Diagnosticering, Behandling, Rehabilitering- og kontrolforløb og Samarbejde og kommunikation – flest med opsporing og diagnosticering Udarbejdet 89 delmål og 174 PDSA – dobbelt så mange mål og 50 % flere PDSA i 6 og 12 mdr. forløb >< 4 mdr. forløbet 10 17 pt x 80 læger = 1300 pt, diff 400 pt. RS: 1507 2011 pt. stigning 4189 pt. i 2013 27 praksis et 7 % udsnit af RS almen praksis , men 20 % kodet af de 27 praksis i projektet 08-04-2017
Delmål, PDSA og indikatorer 11 08-04-2017
Konklusion Udviklet en gennembrudsmodel til almen praksis Sammenhæng mellem projektlængde og ”effekt” Fordel ved metodens systematik - at udvikle og implementerer i ”små trin”> < metoden er omfattende og føles langsom Antal hjertesvigtpatienter >< litteraturen Selektion af praksis Metoden kan anvendes som kvalitetsudviklingsværktøj i almen praksis i tilpasset form, men der er behov for mere viden 12 08-04-2017