Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningsministeriet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningsministeriet"— Præsentationens transcript:

1 Undervisningsministeriet
Implementering Oplæg på SIP dag 1 Undervisningsministeriet

2 Klare mål og indikatorer

3 Formålet for indsatsen skal være kendt!
Hvorfor? Hvordan? Formål Hvorfor gennemføres indsatsen? ”For at…” Leverancer Hvordan realiseres formålet? ”Ved at levere…” (Det, vi har i hånden, når indsatsen er færdig) Indikatorer/Succeskriterier Er formålet opnået? Måling af indsatsens effekt i drift (måler om formålet er opnået) SMART

4 Gevinster på tidslinje
LEVETID FOR INDSATSENS EFFEKTER Gevinster på tidslinje INDSATSENS LEVETID År 4 År 2 År 1 År 0 IDE Indikator: Målgruppe engageret/ Forv. Engageret 3,2 på 5-skala  PLANLÆG- NING GENNEM FØRELSE DRIFT Gevinst: Målgruppens tilstand forbedret

5 God forandringsledelse – 3 vigtige processer

6 To teoretiske sværvægtere

7 Forandringsledelsesprocesser
Nu Vision Forståelsesproces Acceptproces Faglig proces

8 Implementeringstaktik

9 Valg af implementeringstaktik
Organisation opdeles Big bang Domino Opgaven opdeles Pilot Kaskade Små skridt Implementeringstaktikken er den overordnende fremgangsmåde, der vælges i Implementeringen med fokus på udrulningstakten. Afhængig af Opgavens omfang, Forandringsparatheden og Ambitioner/risikoaccept kan der anlægges flere forskellige taktikker: Big Bang er betegnelsen for den totale og samtidige implementering – den vælges ved store tempokrav, hvis opgaven er enkel og umiddelbar, eller hvis det af konkurrencehensyn er nødvendigt at indføre hele løsningen simultant. Eksempel: _________________ Små skridt er modsætningen og repræsenterer en søge lære proces. Når der er bedre tid eller når usikkerheden om løsningen er stor kan det være en ide. Domino indføres løsningen i nogle områder og centre først og sidenhen i andre. I domino koncentreres implementeringsindsatsen om færre enheder. Gennemførelsesprogrammet er udtryk for en dominotaktik Kaskade indføres dele af løsningen – f.eks. grundfunktionaliteten i et system. Senere bygges nye funktionaliteter på. Kaskaden sikrer, at vi kommer i gang hurtigt overalt Pilot betegner et specialtilfælde, nemlig at løsning og/eller implementering først testes og derefter udrulles. Piloten vil ofte ske i udviklingsfasen. Implementeringstaktikken bør drøftes nøje i sparringsgruppen Ambition, tempokrav og risikoaccept Opgaveomfang og forandringsparathed Træf et valg!

10 Implementeringstaktikker - karakteristik, styrke & opmærksomhedspunkter

11 Hastighed

12 Udfordringen: overvinde modstand
Ydeevne Løbende forbedringer Nye præstationsnormer (2) (1) Fortvivlelsens afgrund “valley of despair” En mere matematisk måde at se det på …. illustrerer hvad det er vi taler om! (Tegn evt. vandrette linier udfra “så langt man nu når”) Tid Mål At eliminere afgrundens dybde (1) og tid (2)

13 At læse interessenterne rigtigt

14 Prisen for forandring – det dobbelte bogholderi
Nu Mål = “Brændende platform” “What’s in it for me..?” Vision

15 Facilitering

16 Klassisk facilitering Traditionel spørgsmål/svar
Kontrol over indholdet og fuld empowerment – kan ikke opnås i samme procesgreb Empowerment Klassisk facilitering Demonstrationer Eksempler Traditionel spørgsmål/svar Eksperten/ rådgivning Kontrol Hvad sker der i relationen ml. coach og coachee??????? Kan ikke give magt fra sig , skal selv tage den, derfor drejer det sig også om at få etableret en kontakst, hvor det bliver tilgængeligt at gå ind og tage kontrol over eget lliv. Hvordan kan man som coach gå ind og etablere en relation, hvor det bliver nemmere for vores coachees at gå ind og tage ansvar og handling Ved at give coachee gunstige betingelser for tilegnelse af magt støtter vi dem også i udv, af selvværd og selvtilid Et billede på, hvordan udbyttet af processen kan skabes af deltagerne selv, og ejerskab og involvering kan optimeres fra konsulentens side.

17 Vi kan befinde os i forskellige roller i de opgaver vi løser
Vi kan befinde os i forskellige roller i de opgaver vi løser. Projektlederen går mod at være faciliterende. Fagspecialist Rådgiver Træner Facilitator Iscenesætter Specialist kompetencer Proces kompetencer De er ansat som konsulenter, har forskellig baggrund. De yder forskellig former for rådgivning omkring Konsulentrollen Formål: Introduktion til de forskellige roller man kan påtage sig som konsulent Fortæl først om de tre roller – byd herefter op til dans – (husk at have lavet trekanten inden) Byd op til dans (trekant på gulvet – rådgiver – træner - facilitator) 1) ”Hvor vil I placere jer som konsulent i forhold til de opgaver I løser i dag?” 2) ”hvad kunne I godt tænke jer at gøre mere af?” Forskellen på eksperter og rådgivere (flip) – hvad er I? og hvad betyder det for jer i jeres praksis? 30’ Introduktion til de forskellige konsulentroller herunder forskellen på træning og facilitering (3) – evt. konsulentmatricen (dansemetaforen) – husk analytiker og iscenesætter samt det udvidede T (samt spørgsmål) Lav flip: EKSPERT/RÅDGIVER Ekspert: Målet er at få ret Målet er at hjælpe Leverer svar Leverer forståelse, mening, indsigt Løser problemer Hjælper ‘kunder’ til at træffe deres egne beslutninger Styrer / bevarer kontrol En hjælp til opdragsgiver Arbejder med logik Arbejer med logik og ‘kundens’ følelser og psykologi Beslutter Foreslår Arbejder unden kontakt til ‘kunden’ (udover i start og slutningen af projektet) Samarbejder med ‘kunden’ gennem hele forløbet

18 Iscenesættelsens faglige dimensioner
At skabe det passende fysiske og mentale miljø for arrangementet Miljø Procesdesign At designe processen før, under, efter og efter efter, så der er den rigtige vekselvirkning Metode At have besluttet en metode til at facilitere. Opgave og mig Formål, succeskriterier, leverancer og rammer og plan Mennesker At bringe deltagerne i spil på en optimal måde med hensyn til deres præferencer, relationer, kontekst og læringsstile


Download ppt "Undervisningsministeriet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google