Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrans Skaarup Redigeret for ca. et år siden
1
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense
2
KVIS - Organisering Fonden for faglig udvikling Styregruppe Projektsekretariat FAS Danske Regioner
3
7 KVIS projekter Kliniske retningslinjer Sektor- overgange Patient tilfredshed Pilottest og IT Patient sikkerhed Forankring Faglige indikatorer
4
Patienttilfredshed - Testdesign Opgave i udbud Udgangspunkt i LUP, DanPEP og gynækologernes arbejde Fælles spørgeskema med procestest af et enkelt specialespecifikt 158 deltagere fra 14 specialer 10.900 indsamlede spørgeskemaer Høj svarprocent på 63 sammenlignet med lignende undersøgelser
5
Patienttilfredshed Afrapportering: Resultater offentliggjort i juli - august 2009. - individuel rapport - landsdækkende rapport - eksempel på elektronisk benchmarkmulighed Resultater kort 98% har tillid til, at de får den rette behandling hos deres speciallæge Gode til at lytte, bruge forståeligt sprog og inddrage patienterne. Størst forbedringspotentiale under temaerne ”Undersøgelse og behandling” og ”Speciallægen og personalet”
6
Patienttilfredshed Erfaringer: Stor interesse for tilfredshedsundersøgelser. Over 400 speciallæger ønskede at deltage og høj svarprocent blandt patienterne. Resultaterne har givet deltagerne anledning til stolthed og inspiration til forbedringer i egen praksis. Behov for at præcisere den viden vi skal indsamle yderligere, samt at arbejde hen imod en mere simpel formidling af resultaterne. Evaluering og videreudvikling (version 2) Evaluering af pilot netop igangsat Fokus: spørgeskemaets indhold og formidling af resultater Baseres på kvalitative undersøgelser blandt deltagere, regionale medarbejdere med indblik i området og repræsentanter for patienterne. KVIS forventer at afrapportere delprojektet endeligt i august/sept. 2010
7
Sektorovergange - Testdesign Projektleder fra CfK i Reg.Midt Udgangspunkt i dermatologi PG – almen praksis, sygehuslæge + prakt. Dermatologer Udgangspunkt i 3 sygdomsområder Validering ved workshops – vurderet ved dummy- model
8
Kvalitetssikring af sektorovergange Resultater: Strukturering af klinisk indhold ift eksisterende henvisning/epikrise med udg.punkt i flowdiagrammer De deltagende fandt materialet Relevant, Brugervenligt, Anvendeligt i den kliniske hverdag, Kvalitetssikrende Skabelon til brug for lægesystemerne er udviklet men ikke sat i system.
9
Kvalitetssikring af sektorovergange Konklusioner: Forbedring af kommunikation på tværs er muligt – det kræver: Faglig konsensus Inddragelse af alle relevante aktører Smart og enkel IT-understøning Formentlig størst gevinst ved komplekse sygdoms/behandlingsområder
10
Kliniske retningslinjer - Testdesign 8 deltagende (med stort flow) 3 kirurgiske speciallægepraksis 3 medicinske speciallægepraksis 1 kir og 1 med sygehusenhed 7 uger pilot med audit dec. 09 Førmåling baseret på journaler fra feb. 09 3 Klin. Retningslinjer og 8 kval.standarder Udarbejde og implementere instrukser 2 workshops (intro og evaluering)
11
Kliniske retningslinjer – Resultater Patientinddragelse – dokumentation for samtykke Før Efter
12
Nogle konklusioner (1) …. 7 ”hårde” uger (5-10 timer uhonoreret over perioden) Arbejdet har ”rykket” Skabeloner til instrukser gav inspiration og frie rammer men evt. behov for vejledning i processen Arbejdet er faldet naturligt – har skabt overblik, klar ansvarsfordeling og har kastet lys på ting, man ellers ikke beskæftiger sig med Det sværeste har været inddragelse af patienter – savner ordentlig pt. information
13
Nogle konklusioner (2) …. Svært at sikre inddragelse af alt klinikpersonale – systemer til videndeling er nødvendigt Fælles audit gav god dialog Arbejdets relevans giver gejst og motivation til at fortsætte ERFA-grupper eller auditgrupper til opfølgning Inddragelse af praksis i udarbejdelse af kliniske retningslinjer og øget fokus på kommunikation på tværs af sektorerne
14
Pilottest – samlet kvalitetsmodel Fokus: Testspeciale skal udvælges. Indhold: Retningslinjer Faglige indikatorer Sektorovergange IT-redskaber og database ”Udenoms-support” – set-up og støttefunktioner Evaluering 1. kvt. 102. kvt. 103. kvt. 104. kvt. 101. kvt. 112. kvt. 11 PG etableres 3Workshops Retningslinjer -> Indikator 3 WS -> Sektorovg. IT- redskaber 2 WS -> 2 WS PILOT --> -> Testning Evaluering Afrapportering af KVIS
15
Øvrige opgaver i KVIS-perioden Afdække forankringsmetoder – arbejde med at skabe en ”kvalitetskultur. Anbefalinger og forslag til OK-parterne i forhold til modeller for implementering af kvalitetsmodel. Evaluering af hele projektet. 1. kvt. 10 2. kvt. 10 3. kvt. 10 4. kvt. 10 1. kvt. 11 2. kvt. 11 Afrapportering af KVIS
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.