Velkommen til HD-FR 5. semester 2008

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Energi- & Vandværkstedet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dataindsamling og kildebearbejdning
Arkitektur - data.
De sidste undervisningstimer
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Vejledning i projektarbejde
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Validitet og reliabilitet
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Biblioteket som læringscenter
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Validitet og reliabilitet
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Den naturvidenskabelige metode
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Infomøde om synteseopgaven
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Velkommen til HD-FR 5. semester 2008 HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Velkommen til HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag garneret med undervisning og øvelser Anders Vedel

Kl. 9:00 Præsentationsrunde Hvem er vi? Underviser og studerende HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Dagens program Kl. 9:00 Præsentationsrunde Hvem er vi? Underviser og studerende kl. 9:45 Kaffe og rundstykker kl. 10:00 Semesterintroduktion - Handelshøjskolen, Aarhus Universitet - undervisere - studerende – ikke elever! - indhold - læringsmiljø - pensum og opgaver - eksamener kl. 10:30 Metodelære (teori- med eksempler) kl. 12:00 Frokost kl. 12:30 Gruppeopgave (grupper a 4 personer) kl. 13:30 Fremlægning af gruppearbejde kl. 14:30 Eftermiddagskaffe kl. 14:45 Opsamling og mere teori kl. 16:00 Slut og tak for i dag

Semesterintroduktion HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Undervisere Semesterintroduktion Basismodul 1 Henrik Kjær Kristensen Preben Parkegaard Anders Vedel Basismodul 2 Lise Lotte Madsen

Semesterintroduktion HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Indhold Semesterintroduktion For nærmere information om indholdet se på Campusnet filerne: Studieordning for HD-FR Semesterplan 2008 Øvrige informationer kan findes på vores hjemmeside www.asb.dk Charlotte Løchte, der er jeres uddannelsessekretær vil besvare spørgsmål når som helst

Semesterintroduktion HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Læringsmiljø Semesterintroduktion Fremmødeundervisning - dialogforelæsninger Elektroniske aktiviteter - virtuelle muligheder - multiple choice øvelser Informationer via Campusnet - alle meddelelser, opgaver, undervisningsmateriale mv.

Semesterintroduktion HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Pensum og opgaver Semesterintroduktion Basismodul 1 Pensum Produktion af viden Materialesamling til HD-FR Strategi i vindervirksomheder Dynamic Costing Strategisk investering og finansiering Se i øvrigt semesterplanen Basismodul 2 Kommer senere

Semesterintroduktion HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Eksamener Semesterintroduktion Karaktergivende aktiviteter Individuel godkendelsesopgave Omfang på ca. 10 sider (stilles på Campusnet 12/9 og afleveres elektronisk på Campusnet 26/9) 2. Gruppeprojekt Omfang på ca. 20 sider. Problemformulering skal være godkendt 2/10 og besvarelsen skal afleveres 29/10. OBS: Denne rapport skal afleveres fysisk! Gruppeprojektet danner udgangspunkt for mundtlig eksamination i uge 45. Mundtlig eksamen er karaktergivende efter 12-skalaen

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Kort pause

Opgaver på HD-studiet I bedømmelser indgår: Opgavestruktur HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Indledning Opgaver på HD-studiet I bedømmelser indgår: Opgavestruktur Problemorientering Faglighed Selvstændighed Vægtning Formalia (omfang, bilag, fodnoter, kilder etc.)

En opgaves udgangspunkt HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Indledning En opgaves udgangspunkt Opgaver initieres typisk af en ide en undren en episode en pludselig opstået situation et krav

Fra udgangspunkt og videre – hvad gør vi? HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Indledning Fra udgangspunkt og videre – hvad gør vi? Opgaveløsere samles Den kreative proces starter Vi samler informationer Vi diskuterer Vi skitserer/illustrerer Vi informerer (modsat eksformerer)

Fra opgave til problem Vi har brug for at: forlade en kaossituation HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Indledning Fra opgave til problem Vi har brug for at: forlade en kaossituation præcisere hvad vi egentlig ønsker være målrettede få synliggjort vore intentioner over for omverdenen være strukturerede

Hvad indebærer vores problem? HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Indledning Hvad indebærer vores problem? Vi må gøre noget men hvad? Hvor meget skal vi gøre? Hvad stræber vi mod? Kan vi overhovedet løse problemet? Hvordan kan en problemløsning se ud?

Den faglige disciplin – metodelære HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Den faglige disciplin – metodelære Alle de foregående spørgsmål og mange flere giver metodelæren svar på! Metodelæren beskæftiger sig med at angive anvisninger på hvordan vi hensigtsmæssigt går til værks, når vi ønsker at identificere og løse problemer

Metodelære - litteraturgrundlag HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Metodelære - litteraturgrundlag I rapporter på HD 2. del er det metodiske litteraturgrundlag knap så afgørende. Afgørende er imidlertid, at det metodiske helhedsindtryk følger retningslinjer for videnskabelig produktion af viden. Alternativ/supplerende litteratur!

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Kort pause

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Vigtige definitioner Et problem er et spørgsmål, som vi ønsker at finde et svar på En problemstilling er et problems (objektive) omgivelser (kontekst) En problemformulering er formuleringen af problemerne i problemstillingen. En problemdefinition er den endelige og relevante problemformulering

Problemformuleringens formål HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Problemformuleringens formål Eksplorativ Deskriptiv Hypotestprøvende Diagnostiserende eller problemløsende (Vurderende)

Vidensproduktion Erkendelsesspiralen HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Vidensproduktion Erkendelsesspiralen Vidensproduktionens hovedelementer og arbejdsgang

Styringsmekanismerne HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Styringsmekanismerne Fastlæg altid opgavens præmisser De overordnede rammer (exogene) Afgørende her er samfundets love og regler, de til rådighed stående ressourcer, formålet etc. Arbejdsprocessen (endogene) Styrende faktorer her er f.eks. problem-formuleringen, ønsket teorianvendelse, afgrænsning, opgaveorganisering, modeller og analyser etc.

Problemdefinitionens afledede effekter HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Problemdefinitionens afledede effekter Problemorienteret arbejde Nøglebegreber Det er ofte hensigtsmæssigt, at opdele problemdefinitionen i et mindre antal (f.eks. 2-5) undersøgelsesspørgsmål

Metodelære et eksempel HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære et eksempel Et eksempel: Du kommer gående ned ad gaden og ser en yngre knallertkører køre forbi og rykke en taske ud af hånden på en ældre medborger for herefter at køre bort. Kan vi i denne tekst finde en opgave?

Metodelære et eksempel HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære et eksempel Problemstillingen består her af en beskrivelse af hvordan du ser det passerede, altså hvilket geografisk område foregår hændelsen mere præcist i, hvilket tidspunkt på dagen foregår det, udseende af den ældre medborger, taske, knallertkører, kørselsretning, beskrivelse af selve episoden etc. Mao. er problemstillingen dit verdens-billede, din situationsbeskrivelse eller virkelighedsopfattelse

Metodelære et eksempel HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære et eksempel Problemer Kom den ældre medborger noget til? Er der blevet stjålet store værdier? Kan vi tolerere, at denne type episoder foregår i vores samfund? Er der i den slags situationer behov for psykologbistand? Mangler unge knallerister penge til benzin? Omgås ældre medborgere deres ejendele lemfældigt? - og der kan findes mange flere!

Efter undersøgelses-spørgsmålene – hvad så? HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Efter undersøgelses-spørgsmålene – hvad så? Stop under alle omstændigheder op og reflekter over og redegør for hvad I mener der skal til for at løse problemet Gør det klart hvad der som minimum skal til for at problemdefinitionen kan blive løst Gør jer gerne tanker om hvordan en idealløsning ser ud Kan problemet løses via sekundære data eller skal der fremskaffes primære data?

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Sekundære kilder hvilke organisationer, individer el lign. har disse data liggende? er dataene umiddelbart tilgængelige for os? hvordan skal vi bruge disse data for at løse problemdefinitionen?

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Primære kilder hvilke organisationer, individer el. lign. bærer disse data? hvordan er tilgængeligheden af disse data? hvad er konsekvenserne af at undersøge disse datakilder? Skal vi bruge primære datakilder, har vi argumentet for at lave et oplæg til en undersøgelse!

Opgaven udleveres på papir HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære en opgave Gruppeopgave 1 Løs opgaven i grupper af 3-4 personer, brug 60 min. på det og kom derefter ind og fremlæg jeres resultater på klassen til diskussion Opgaven udleveres på papir

Teori, begreber, modeller HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Teori, begreber, modeller Har andre beskæftiget sig med tilsvarende problemer? Findes der anvendelige teorier på området? Kan vi selv udvikle begreber, begrebsrammer eller modeller, der kan bruges?

Undersøgelsesdesignfasen HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Undersøgelsesdesignfasen beskæftiger sig med hvordan hele tilrettelæggelse af en påtænkt undersøgelse skal forløbe skal udvælge den bedst egnede designtype for vores problem skal pege på en bestemt udvælgelsesmetode som den bedst egnede for vores problem

Designtyper Casestudier singlecasestudier multiple casestudier HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Designtyper Casestudier singlecasestudier multiple casestudier Eksperimenter laboratorieeksperimenter felteksperimenter Statiske studier Surveys (spørgeskemabaserede) Dynamiske studier tidsrækkestudier forløbsstudier (f.eks. panelstudier)

Udvælgelsesmetoder Udvalgsenhed og analyseenhed Totaltælling HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Udvælgelsesmetoder Udvalgsenhed og analyseenhed Totaltælling Statistisk stikprøve Simpel hhv. systematisk, tilfældig udvælgelse Stratificeret udvælgelse (proportionale eller ikke-proportionalt) Klyngeudvælgelse (i et eller flere trin) Kombinationsmetoder Informantdata, kvoteudvælgelse Ikke-statistisk stikprøve

Beskriv dataadgangen Formalisering HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Beskriv dataadgangen Formalisering Indledende kontakt (evt. via kontaktperson) Præsentation af undersøgelsens formål Anonymitet (garanti) og anden sikkerhed Information om resultaters anvendelse og offentliggørelse Præmiering af respondenter Procedurer i kontaktforløbet

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Operationalisering I operationaliseringen etableres grundlaget for et måleinstrument, der skal bygge bro mellem det teoretiske og empiriske niveau. Her er vi måske i den sværeste af alle metodelærens faser og beskæftiger os med hvordan vi måler det vi ønsker at måle

Operationalisering Vi skal altid have etableret Nominel definitioner HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Operationalisering Vi skal altid have etableret Nominel definitioner Operationel definitioner og har ofte også brug for Dimensioner Indikatorer

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Kort pause

Validitet og reliabilitet HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Validitet og reliabilitet er operationaliseringens nøgleord og kvalitetsparametre: Reliabiliteten angiver nøjagtigheden eller pålideligheden af en måling Validiteten angiver gyldighed og ækvivalens dvs. spørgsmålet om hvorvidt vi måler det, vi har til hensigt at måle?

Validitet og reliabilitet HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Validitet og reliabilitet Kilde: Ib Andersen ”Den skinbarlige virkelighed”, 2005, Samfundslitteratur ISBN 87-593-1140-1

Operationalisering – en oversigt Operationalisering step 2 HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Operationalisering – en oversigt Metodelære Den teoretiske verden Begreb Variabel 1 Variabel 2 Værdi n ………… Værdi 1 Værdi 2 Værdi n ………… Den empiriske verden (”virkeligheden”)

Måleskalaer Nominalskala (klassificering af egenskaber) HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Måleskalaer Nominalskala (klassificering af egenskaber) Ordinalskala (rangordning af egenskaber) Intervalskala (rangordning med ens afstande mellem ens forskelle) Ratioskala (også kaldet forholdstals- eller kvoteskala. Svarer til en intervalskala med et absolut nulpunkt)

Operationalisering – et eksempel HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Operationalisering – et eksempel Begreb: Alder Teoretisk definition: Alder er det antal hele år man har levet målt fra ens fødselsdag til dags dato Operationel definition: Variablen X angiver alder målt i hele år fra fødselsdag til dags dato Variablens værdi kan være alle heltal mellem 0 og 130 år Måleskala: Ratioskala Eksempel: X=31

Spørgeskemakonstruktion HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Spørgeskemakonstruktion Hertil knytter sig en lang række vigtige opgaver heriblandt: målgruppe, skemaets længde, datatyper (kvalitative og/eller kvantitative), spørgsmålsformulering, svarmuligheder, spørgsmålsrækkefølge, layout, om skemaet er til interviewerbrug eller der er tale om et ”selvforklarende” spørgeskema. - se i øvrigt checkliste til spørgeskemaer og spørgsmål på side 88-89

Udformning af spørgeskemaer HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Udformning af spørgeskemaer Formodning om udfald Målene for undersøgelsen er centrale Informa- tionsbehov Hypoteser Spørgsmål 1 ledende spørgsmål tvetydige og ømtålelige spørgsmål Spørgsmåls- formulering Svarmulighed Pas på: 1 åben (interviewer lukker/lukker ikke) lukket (som regel at foretrække) - én afkrydsning/flere afkrydsninger/skalering 2 tilpas formulering til målgruppen begynd med noget let logisk, flydende rækkefølge gå fra det generelle til det specielle svære/personlige spørgsmål stilles efter at der er skabt tillid Rækkefølge og layout 2 3 3 Husk præstest og eventuel korrektion (pilotundersøgelse)

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Dataanalyse Mulighederne afhænger især af om vi står med kvalitative eller kvantitative data, men begrundes i hovedsagen ud fra formålet og undersøgelsesspørgs-målene. Inden for den økonomiske verden foretrækker vi ofte kvantitative data! Derfor ser vi i det følgende på kvantitativ dataanalyse

Dataanalyse Indholdet i dataanalysen vil typisk være: HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Dataanalyse Indholdet i dataanalysen vil typisk være: Analyse af kvalitative og/eller kvantitative data Konklusion på hver delanalyse Validitets- og reliabilitetsovervejelser Repræsentativitet Generaliserbarhed Fejlkilder Interne og eksterne bortfald Tolkning og konklusion En helhedsvurdering

Dataanalyse Metodelære Data- analyse Datatype Skalering HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Dataanalyse Datatype Skalering - adskillelse af en helhed i enkeltdele undersøgelse af relationer mellem enkeltdelene og evt. fra disse til helheden kodning Tilgængelige teknikker Data- analyse Ønske om viden IT- baseret Tal, optælling + opstilling Tal, statistik, behandling Tekst, behandling Forskellige former for manuel bearbejdning Bivariat analyse Univariat analyse Multivariat analyse

Det afsluttende arbejde HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære Det afsluttende arbejde Kvalitetsvurdering Fortolkning Generalisering Præsentation Refleksion

HD-FR 5. semester 2008 - en introduktionsdag med undervisning Metodelære en opgave Evt. gruppeopgave 2 Løs opgaven i grupper af ca. 5 personer, brug ca. 40 min. på det og kom derefter ind og fremlæg jeres resultater på klassen til diskussion