Dokumenterede effekter af det udvidede frie sygehusvalg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Dias juni 2014Jørgen Grønnegård Christensen Omstillingsmuligheder i sundhedsvæsenet Organisatoriske muligheder og udfordringer.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
ØKONOMIEN I HJEMMEDIALYSE
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Introduktion ved Anne Reuss
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
ScanSleep Privat søvnmedicinsk klinik Stiftet i 2001 af Jan Ovesen og Søren Berg Plan/vision 2011: Nordens førende søvnmedicinske klinik Diagnostik og.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Cancerscreening og økonomi Screener vi for meget eller for lidt... - og hvad får vi for pengene. Jakob Kjellberg/DSI.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, 6-7 maj 2009 Privathospitalerne i fremtidens sygehusvæsen ved Nis Alstrup, formand for Brancheforeningen for.
Udvidet frit sygehusvalg - efter faglige behovskriterier
FOA © TNS Dato: April 2013 Projekt: FOA Evaluering af kommunalreformen April 2013.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
”KONFERENCE FOR HANDICAPRÅDENE I REGION HOVEDSTADEN” Nødvendigt med en politisk debat ”Nulvækst” kræver omtanke Handicapområdet er et vækstområde og må.
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Afdelingsleder Morten Freil
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Specialeplanlægning – status og udfordringer Forårsmøde i Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering 6. maj 2009 Adm. direktør Jesper Fisker, Sundhedsstyrelsen.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Hvordan får man fagfolk til at gøre det rigtige – i tide?
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Stedet som indgang til digital forvaltning
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Offentlig privat partnerskab og Konkurrenceudsættelse af sundhedsydelser Erfaringer fra Sundhedssektoren.
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Operation for tarmkræft
Fremtidens sundhedsvæsen - hvad har vi råd til?
KL´s visioner for kroniske patienter
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste videreuddannelsesregion for yngre læger? Yngre Læge-dag - Lørdag den 28. maj 2011 Preben Cramon - Sundhedsfaglig.
Areal og indbyggere (1. januar 2007) RegionIndbyggereArealIndbyggere pr. km 2 Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
KVALITET OG ØKONOMI HÅND I HÅND? Beth Lilja Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Kvalitetsudvikling hvordan
Regionernes resultater 2017
MTV af Demens: Økonomi Monitorering og MTV
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Energierhvervsanalyse
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
Præsentationens transcript:

Dokumenterede effekter af det udvidede frie sygehusvalg Jakob Kjellberg/DSI

Evaluering i det politiske felt Aktivitet stiger Ventelisterne falder (?) Offentlige sygehuse er ineffektive (?) Offentlige afdelinger tømmes for personale (?) Private sygehuse overbehandler og creamskimmer (?) Skaber det ulighed(?) Hvad med ”responsiveness”, patienten i centrum, kundeorientering, adgang til privathospitaler Mange myter – fra begge lejre

Bare fordi det er privat behøver det ikke være skidt . . .

Det modsatte gør sig heller ikke gældende. . . der er et forventet potentiale på XX mia.kr. ved at hæve udliciteringsgraden fra ca. Y% til Z%. Det forudsættes i beregningen, at den gennemsnitlige gevinst ved udlicitering udgør knap 17 pct.

Økonomiske rammeaftaler – ikke marked Struktur Regioner har pligt til at købe (men serveret) Udbyder kan vælge at sælge DRG takster som Priser – (dog kun DRG som udgangspunkt) Udbudsrunde efter suspension… Besparelser på mellem 50% og 10% ift. gældende takster DRG takster Fra 100% til 95% Forskellig omkostningsstruktur (Offentlige kendes, Private kendes ikke) Ej uddannelse, forskning, kvalitet, forebyggelse Ej akutfunktioner og vagtforpligtelser Købsmoms- og lønsumsafgift udgør ca. 2% af driftsudgifter Forrentning og afskrivning formentlig 3 - 5% Private har selektionsmuligheder og dermed specialiseringsmuligheder Privathospitalerne har fået min. 0-20% for høje takster fra regionerne. (Nettoressourceoverførsler til private sektor fra offentlige hospitaler eller ineffektiv drift i private) Opstart/drift

Økonomiske rammeaftaler Overfor markeds og prispolitikken er… Det værdipolitiske … Sundhedsministeren, 10/09 Altinget II De økonomiske rammevilkår – betaling til de private sygehuse: ”Jeg synes også, at DRG-taksten til de private er for høj” – siger Jakob Axel Nielsen Finansministeren (nu statsministeren) er helt uenig! ”Privathospitaler er mere luksuriøse og koster mere i husleje, så derfor skal de også have mere.” (Liselotte Brixt, DF, 22.04-08 Fremtid Nye takster senest per 1. juli 2009 Fra 2010 baseres takster på de mest effektive offentlige sygehuse, hvad hvis de ikke vil sælge?

Aflastningseffekter… Samlet produktion ←Så meget er ekstra→ ←Så meget er aflastning→ ←Så meget er ekstra næste år→ ←Så meget er aflastning næste år→ Pga. ændrede indikationer Mange teorier, beskeden viden Ingen empirisk evidens for at øget privatbetalt produktion reducerer ventetid i offentlige sektor, Tuohy et al, 2004

Operationer: Knæ, hofter, grå stær, åreknuder, lyskebrok og galdesten og vægtet antal ventedage på venteliste Kilde: Hurst OECD 2004

Ca. 50.000 flere operationer om året

Erfaret ventetid til operation 110 Ekskl. 0 og >365 dagsindlæggelser og procedurer i amter med mange 0 dagsindlæggelser 87 82 Ekskl. 0 og >365 dagsindlæggelser 69 63 49 Alle indlæggelser

Resultater – Ventetider Forventede ventetider Vs. Sundhedsministeren, MM, 10/11-08: ”Det udvidede frie valg har bidraget med to meget positive ting. For det første en reduktion af ventelisterne. Og for det andet har det højnet produktiviteten i det offentlige sundhedsvæsen.” Spm.: Undersøgelser fra SDU og DSI viser, at produktiviteten ikke er højere i 2001 ff. end før. Svar: ”Det er nyt for mig.” En tredje undersøgelse, gennemført af departementet viser, at frie valg giver sund kappestrid om at behandle patienter, hvilket har forøget effektiviteten på de offentlige sygehuse. … ”Og i hvert fald er antal behandlinger vokset betydeligt og ventelisterne er reduceret.”

Privat vs. Offentlig produktion Efficiency at German hospitals by ownership 2001 to 2003 Stærke antagelser om fordele og økonomisk efficiens ved privat (hospital) drift Mere responsivitet Højere produktivitet Ikke bekræftet i US studier Nu heller ikke i europæiske studier Nyeste tysk studie omfattende stort set alle tyske sygehuse -> Kan ikke uden videre overføres direkte til Danmark Jf. OECD er DRG takster for elektiv kirurgig meget lave i DK Også før det udvidede frie valg Source: A. Herr, 2008, Health Economics, 17; pp 1057-1071

Arbejdskraft – herunder også privatforsikringer Niveau 2006 Vækst fra 2000 til 2006 Læger Sygeplejersker Offentlige hospitaler Hovedbeskæftigelse 10.653 31.100 1.603 3.013 Bibeskæftigelse 6.101 5.762 -552 264 Privathospitaler 35 284 13 122 142 457 36 309 Arbejdskraften: En fast størrelse eller fleksibel?

Aktivitet Privatsygehuse Stigning på mange områder (2007-08) 74% stationære 58% ambulant Delvist selektivt, fedme- og rygkirurgi dominans Privat markedsandel steget fra 2,5% i 2007 til 3,9% i 2008 Forsikringsbetalte andel faldet fra 42% til 35%

Hvem bruger det udvidede frie valg Stort set samme alder, køn, uddannelse, geografi som ved samme diagnose i det offentlig. Måske forskellig på noget vi ikke kan måle Kompleksitet Handicap . . . Kilde. Niels Glavin

Hvem bruger det udvidede frie valg II

Kvalitet – også meget religion Claus Manniche, Politiken 4/6 08: Rygoperationer 50% af alle rygoperationer i privat regi, mod 5% for fem år siden Ventetiderne på rygoperationer er forkortet Fagligt set ved vi ikke om det er godt Ingen landsdækkende registreringer eller kvalitetskontroller Indikationer for rygkirurgi er som at sælge elastik i metermål Vi kender ikke nytteværdi for patienter og samfund af ½ milliard, der nu årligt brugs på rygoperationer Er stigningen i antal rygoperationer udbudsinduceret? Kjeld Dons, Politiken 12/6 08: Rygoperationer Claus Manniches kritik er forfejlet KD udtaler sig som: ”Som neurokirurg har jeg beskæftiget mig med rygkirurgi i mere end 25 år, som leder af rygkirurgien på et offentligt sygehus i 10 år og nu som en af de private aktører”. ”Nu har jeg god tid til at tage mig ordentligt af patienterne, tale med dem, informere dem og følge ordentligt op.” Der er ikke for mange aktører, der er for få! Mere styr på kirurgisk rygbehandling end på ikke-kirurgisk! Svend Schultze, Altinget 19/5 08 - kræftoperationer Tarmkræft på Hamlet og andre privathospitaler uden intensivafdeling. Stor risiko for komplikationer, som ikke kan håndteres på privathospitaler ”Politikerne taler med to tunger i den her sag. De siger, at det vigtigste er at samle behandlingen af kræft på færre hospitaler for at få bedre behandlingsresultater, og så gør de det stik modsatte, når de tillader privathospitalerne at behandle kræftpatienter. Det er at stikke folk blår i øjnene.” Carl Frederik Nagell, Altinget 02/06 08 - kræftoperationer Kritikken er forfejlet. ”Jeg overfører mange års erfaring som overlæge på Hvidovre Hospital med udredning og operation af endetarmskræft til Hamlet”. Hamlet opfylder dermed kravene i Kræftplan 2.

Ministersvar (LLR) på Spørgsmål S234, 12. 04 Ministersvar (LLR) på Spørgsmål S234, 12.04.05 Kvalitetsregulering af Privathospitaler ? CW-N Skal principperne i Sundhedsstyrelsens vejledning om specialeplanlægning og lands- og landsdelsfunktionerne også gælde off. bet. behandlinger på privathospitaler? Reguleringen er ikke så vigtigt for privathospitaler Diverse regelsæt er gældende for privathospitaler Det er den behandlende læges ansvar i hvert enkelt tilfælde Ikke bekendt med kvalitetsmæssige problemer med højtspecialiserede behandlinger på privathospitaler Ikke behov for yderligere skærpelse ! LLR

Ministersvar II (der er sket en udvikling) §20 spørgsmål til Jakob Axel Nielsen, Altinget 20/05 08 – fra Per Clausen (Ehl) Spm: Er ministeren enig i, at kravet til patientvolumen ved behandling af tarmkræft også må gælde for privathospitaler, der evt. skal udføre disse operationer?” Svar: Der henvises til autorisationslovens påbud om at sundhedspersoner skal udvise omhu og samvittighedsfuldhed i udøvelsen af sundhedsfaglig virksomhed. Ved højtspecialiserede behandlinger S-lovens §208 – SST er ved at gennemgå de enkelte specialer for at fastsætte anbefalinger herunder krav til private sygehuse DDKM gælder også for private … på sigt Ukomplet aktivitetsstatistik Ukomplette kliniske databaser

Udvidet fritvalg– Opsummering effekter Forventede ventetider (18beh) faldt i 2002 og steg ved suspension Erfaret – mindre betydning., Ventetider? Aktivitet og omfang af privatproduktion? Aflastes det offentlige? Arbejdskraft i de to sektorer? Behandlingsindikationer, overbehandling og kvalitetsbrister? Lighed Steget selekteret og markant → Forskellige holdninger, modstridende data og lidt viden → Gamle data, men fleksibel arbejdskraft! Vi ved det ikke! Meget tyder på rimelig lighed i forbrug

Det private sundhedsvæsen er kommet for at blive og de har altid været her . . . Men det er nyt, at vi har så ringe indsigt i hvad der sker, hvad det koster, (og om det virker). En målrettet styring kræver bedre data!