Et dannelsesmæssigt perspektiv fra VIOL- projektet v. Sissel Kondrup, RUC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvad er internationalisering
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Forandring, forankring og fælles fokus
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
* 07/16/96 Sundhedsteknologi og fremtidens sundhedsvæsen i Danmark: Etiske problemstillinger Seminar om Etik og Velfærdsteknologi UNIK og MedicNet Syddansk.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Behov og udfordringer ’Gabet’ mellem de eksisterende løsninger og de aktuelle og kommende behov. Ole Aasmoe Maj 2014.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Historier fra et demonstrationsprojekt
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kodeks for offentlig topledelse
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Stedet som indgang til digital forvaltning
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Frivillighed på kommando findes ikke
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Inklusion og inkluderende processer
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kvalitet i plejen.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Politikernes og borgernes forventninger
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Et dannelsesmæssigt perspektiv fra VIOL- projektet v. Sissel Kondrup, RUC

Forskningsinteresse: Hvad indebærer det at være velfærdsteknologisk dannet? Hvad betyder velfærdsteknologier i praktiseringen af det velfærdsprofessionelle arbejde? Hvordan knytter indførelsen og brugen af konkrete teknologier an til forandringer i arbejdets indhold og organisering, samarbejde mellem forskellige aktører og hvad man skal kunne i arbejdet? Hvilke særlige krav oplever de velfærdsprofessionelle i arbejdet med velfærdsteknologi? … for at kunne diskutere hvordan UC’erne kan klæde de studerende på til at anvende og håndtere teknologi i deres fremtidige arbejdsliv.

Hvad er velfærdsteknologi? Hverdagsforståelse: Teknologi der bruges i pleje af og omsorg for borgere med særlige behov Men i stigende grad politisk og administrativt fokus på al teknologi der kan anvendes til effektivisering og kvalitetssikring af produktionen af offentlige velfærdsydelser.

Velfærdsteknologi Velfærdsteknologi italesættes som løftestang for ’nødvendige’ forandringer af velfærdsstaten. Italesættelse af nødvendighed knytter sig til forskellige, forbundne men ikke nødvendigvis sammenfaldende forventninger til teknologiens potentialer: Kvalitetsløft, arbejdskraftbesparelse, myndiggørelse af borgerne, øget kvalitet… Derfor er velfærdsteknologi knyttet til forestillinger om hvilke ydelser der skal produceres og hvordan!

Velfærdsteknologi og de velfærdsprofessionelle VIOL-projektet viser, at velfærdsteknologi berører alle velfærdsprofessionerne – også dem der ikke umiddelbart genkender sig selv i begrebet. Dette kommer til udtryk ved, at de berøres af og forventes at forholde sig til de dagsordner eller rationaler og logikker som begrebet relaterer sig til de oplever konkrete udfordringer og dilemmaer i deres arbejde, der knytter sig til indførelsen af ny teknologi og til rationalernes betydning for kvaliteten af deres arbejde.

Velfærdsteknologiernes betydning i praksis Velfærdsteknologi giver nye muligheder og nye udfordringer i det velfærds professionelle arbejde! Øget krav om dokumentation og registrering Megen velfærdsteknologi er knyttet til et krav om øget dokumentation af det professionelle arbejde. Dokumentationen kan bruges som redskab til refleksion over egen praksis, udvikle og kvalitetssikre egen faglighed. Men efterspørgslen efter dokumentation fører også til, et »dokumentationshelvede". Dokumentationskrav er tidskrævende og tager tid fra kerneopgaven/det der sikrer kvaliteten i arbejdet, fx relationsarbejdet.

Øget synlighed. Dokumentationssystemer øger synligheden, både af de borgere, der registreres og af de medarbejdere, der registrerer. Mindsker risikoen for at information forsvinder og skaber ny viden men tillader ofte kun registrering af bestemte informationer: Muliggør trækning af ledelsesinformation omkring målgrupper og indsatser, der understøtter koordinering og prioritering men arbejde, der ikke registreres, bliver usynligt og derfor ’ikke- eksisterende’ for systemet.

Standardiserede metoder. Standardiserede metoder sikrer en ensartethed i indsatsen og gør det nemmere at sikre at minimumsindsatser - retssikkerhed overholdes. Men oplevet behov for at omgå standarterne for at imødekomme borgernes specifikke behov. Standarter indskrænker rummet for det professionelle skøn herunder prioriteringen begrænset tid og ressourcer, men sikrer samtidig legitimitet og afpersonalisering af beslutninger.

Selvhjulpne borgerne og usynlige opgaver Mange velfærdsteknologier indføres som redskab til at gøre borgeren(eleven, klienten) myndig forstået som selvhjulpen og (med)ansvarlig. Ibrugtagningen af selvbetjeningsteknologier indebærer ofte nye og usynlige opgaver: brugerne skal undervises i at bruge og forstå de konkrete teknologier og systemer. Informationerne skal tjekkes og evt. korrigeres eller suppleres.

Standardiseret kommunikation. Nogle digitale systemer, genererer automatisk standardbreve. Disse er ofte formuleret i et kancellisprog eller fagsprog, de er komplekse og svære at forstå, og ikke skrevet med målgrupperne for øje. Derfor opleves der tit et behov for at oversætte, omskrive eller tilføje kommentarer, for at sikre at borgeren forstår pointen i brevet.

Rationaliseringskrav Administrativ forventning om at investeringer i teknologi fører til umiddelbar produktionsstigning og mulighed for rationalisering Der investeres i indkøb af teknologi mens udgifterne til ibrugtagning af teknologien ofte er ‘underfinansierede’. Det forventes ofte at de potentielle besparelser af teknologien kan høstes med det samme – dette skaber stort pres på implementering af teknologien og på samarbejdet om denne.

Velfærdsteknologi og nye krav til de velfærdsprofessionelle Mere skriftlig kommunikation Megen velfærdsteknologi er informations og kommunikationsteknologi, der transformerer kommunikationen fra mundtlig til skriftlig. Der er risiko for at kommunikationsprocesser forlænges, bl.a. fordi det tager længere tid at opdage og rette misforståelser, mistolkninger mv. og for at mistolkninger konfliktoptrapper. Derfor skal de velfærdsprofessionelle være i stand til at formulere sig skriftligt, være reflekterede over muligheder og begrænsninger ved skriftlig kommunikation, kunne mindske misforståelser og håndtere evt. konflikter

Velfærdsteknologierne er mødested for modsatrettede krav og behov I arbejdet med velfærdsteknologier må de velfærdsprofessionelle ofte håndtere mange forskellige og indimellem modstridende dagsordener og rationaler: fx politiske og administrative krav og behov "fra oven" og praktiske "borger-orienterede" krav og behov "fra neden". Ibrugtagelsen af velfærdsteknologi forudsætter derfor mulighed for og evne til at kommunikere og oversætte erfaringer og rationaler på tværs af forskelligartede handlesammenhænge.

Velfærdsteknologierne ændrer indholdet i velfærdsarbejdet Velfærdsteknologi ændrer indhold, prioriteter, værdier, mål og relationer indenfor velfærdsarbejde, f.eks. mellem velfærdsprofessionelle og deres “brugere” og samarbejdspartnere (andre velfærdsprofessionelle, forældre, pårørende, borgergrupper mv.). Det er derfor centralt at kunne afgøre om og hvordan anvendelsen af konkrete velfærdsteknologier understøtter og udfordrer en hensigtsmæssig professionel praksis.

Opsamling på velfærdsteknologiernes betydning i praksis Teknologi som ting og relationer Tendens til at teknologi i daglig tale omtales, forklares og opfattes som passive redskaber for "business as usual" eller for klare foruddefinerede målsætninger. Men ny teknologi påvirker arbejdet selv, dets kerneydelser og kerneopgaver (prioriteringer, relationer, etc.). Teknologi, er ikke blot ting, men også sagsforhold, der vedrører både praktiske, sociale, organisatoriske såvel som politiske forhold. Viden om teknologi, faglighed, samarbejde, kernekompetencer og politikker må integreres, ikke skilles ad.

Velfærdsteknologisk dannelse kompleksiteten i velfærdsteknologiens betydning i og for praktiseringen af det velfærdsprofessionelle arbejde fordrer, at velfærdsteknologisk dannede praktikere både er i stand til at: A) Mestre og anvende B) Forstå, kommunikere og begrebssætte, samt C) Udvikle, designe, udfordre og overveje … et givent mulighedsfelt underlagt stadigt skiftende teknologiske betingelser. Velfærdsteknologisk dannelse drejer sig om at kunne undersøge og adressere - praktisk såvel som teoretisk -, hvordan nye teknologier bidrager eller kan bidrage til at udvikle og forandre – på både godt og ondt - vores velfærdssystemer og velfærdsprofessioner.