Den lærende organisation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Lederens kommunikation og værktøjer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
De nye diagnoser Bo Hejlskov Elvén Leg. psykolog.
Nyt ansvar.
Chris Argyris f
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Sydbank Padborg Region
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kultur i organisationer
Stress og ledelse.
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
NOEA/Aalborg Universitet
TNL Lederuddannelse.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Organisatorisk læring
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Forstå referencetillidskurven
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Gruppeudviklingssamtaler
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
- et udviklings- og dialogværktøj
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Personligheden og selvet
Shine og virksomhedskultur
Forudsætninger for en god samtale
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
IRForårsmøde maj 2007www.regionmidtjylland.dk Implementering af rationel farmakoterapi Hvordan føres anbefalingerne ud i livet?
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Vision mission værdier handleplaner
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Lederens vandring 1.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Den lærende organisation

Hvad kendetegner en læringskultur? Organisationens grundlæggende antagelser går (ubevidst) på, at man selv kan påvirke sine omgivelser og sine medlemmer Mennesket ses som grundlæggende godt og med en vilje til forandring Arbejdsklimaet er godt Lederne optræder ikke autoritært og kontrollerende Der er plads til både individet og gruppen, herunder subkulturer Information er frit tilgængeligt og der er fokus på fremtiden, innovation og kreativitet

Hvad kendetegner en læringskultur? – 2 En betoning af handling, initiativ og risikovillighed En tolerance for forskelligheder i opfattelser, usikkerhed og fejlagtige handlinger En betoning af og opmuntring til refleksion over og kritisk afprøvning af egen organisations kultur – navnlig de vedtagne ”sandheder” om, hvad der er naturligt, muligt og ønskværdigt at gøre

Fremtidens organisation og samfund (P. Drucker) “Den typiske virksomhed vil være vidensbaseret, en organisation, der for størstepartens vedkommende er sammensat af specialister, som leder og udfører deres egen arbejdsindsats gennem organiseret feedback fra kolleger, kunder og virksomhed”

Den lærende organisation (P. Senge) “Organisationer, hvor alle til stadighed øger deres evne til at skabe de resultater, som de virkelig ønsker at opnå, hvor nye og udvidede måder at tænke på bliver næret, hvor den kollektive stræben er sat på fri fod, og hvor alle organisationens medlemmer til stadighed lærer, hvordan man lærer sammen” P.Senge

De fem discipliner Systemtænkning – helhedstænkning Personlig udvikling – personligt mesterskab Mentale modeller – generaliseringer og billeder Bygge en fælles vision Teamlæring

Systemtænkning At kunne se helheder At kunne se relationer snarere end ting At kunne se sammenhængende adfærdsmønstre snarere end “snapshots” Systemtænkning hjælper os til at reducere kompleksiteten på arbejdspladsen, finde relevante indsatsområder og forudse konsekvenser af handlinger

Personlig udvikling At være proaktiv (ikke offer) Udvikling af sin egen personlige vision At fokusere på sin egen indsats Udvikling af tålmodighed Man skal kunne lede sig selv for at kunne lede sammen med andre. Personlig mestring er en forudsætning for at skabe sammenhæng mellem personlig og organisatorisk læring

Mentale modeller At stille spørgsmålstegn ved organisationens effektivitet At udnytte anledninger til at se arbejdspladsen på en ny måde At synliggøre de antagelser, der ligger bag egen adfærd mellem værdier, mål og handlinger Ændringer foregår sjældent, før ledelsesteamet ændrer deres mentale antagelser og viser en ny vej

Fælles vision Udvikling af en klar forestilling om, hvor vi skal hen Evnen til at gøre visionen fælles for alle organisationens medlemmer Operationalisering af visionen i mål, som alle kan se relevansen af At der fokuseres på opfølgning af mål At mål har konsekvenser Visioner er billeder af fremtiden. Hvis de deles af alle i virksomheden, skabes forpligtelse

Teamlæring At fokusere på refleksion i teams At stille krav om “on the spot” problemløsning At forbinde “håndens” og “åndens” arbejde At lederen lader teamet komme til fadet og stiller krav om fælles ansvarlighed At teammedlemmerne er ligeværdige Læring i grupper er en forudsætning for, at hele organisationen lærer

7 myter, der forhindrer læring “Jeg er min stilling” (fokuserer på indhold i stedet for formål; afgrænset ansvar/ser ikke visionen) “Fjenden er derude” (det er aldrig min/vores skyld) “Vi er proaktive” (proaktivitet er ikke det samme som aggressivitet) “Jeg slog ham, fordi han tog min bold” (fokus på lineære årsags- virkningssammenhænge frem for serier af handlinger)

7 myter, der forhindrer læring “Lignelsen om den kogte frø” (mere-af-det-samme- adfærd, når truslerne hober sig op) “Vi lærer af vores erfaringer” (ofte kan vi ikke overskue konsekvenser af vores handlinger før om lang tid) “Vi er et team” (bruger reelt tid på at “pisse territorier af” og bekrige hinanden internt, mens man udadtil giver indtryk af enighed)

Den lærende organisation Hvornår har du sidst belønnet en medarbejder, der har stillet komplekse spørgsmål om virksomheden og dens situation i stedet for at løse hastesagerne?

Lederens rolle i den lærende organisation Lederen skal udvise tillid Lederen skal prioritere feedback Lederen skal udvise en understøttende adfærd Lederen skal tænke positivt Lederen skal spørge positivt Lederen skal skabe muligheder Lederen skal dyrke de gode historier