Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TNL Lederuddannelse.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TNL Lederuddannelse."— Præsentationens transcript:

1 TNL Lederuddannelse

2 Ledelse - personaleledelse
DE 4 R 5 D modellen Risikovillighed – tillid – kontrol Anerkendende tilgang Lederen er sit eget værktøj Den vigtige samtale Spørgsmål

3 Hvad er ledelse Vise vejen frem Inspirere andre til at følge med
Skabe resultater sammen Derfor skal du som leder kunne skabe mod og engagement hos andre og den nødvendige energi til at bevæge dig fremad mod fælles mål !

4 Balance mellem Frihed og grænsesætning Inviter og beslutte
Styre og holde sig tilbage Benhård forretning og bløde menneskelige værdier Nærhed og distance osv

5 Kunne skabe - give andre
Følelse af mål og retning Synliggørelse af delmål Fejre det der nås – succes er

6 Hvad er arbejdsglæde Relationer Resultater

7 KONTEKSTEN RÅDERUM RELATIONER INTERNE OG EKSTERNE RETNING RAMMER

8 Kontrol Risiko villighed Mistillid Tillid

9 Anerkendende Udforskende

10 En gammel cherokee-indianer fortalte sine børnebørn.
” I ethvert liv er der en frygtelig kamp – en kamp mellem to ulve. Den ene er ond: den er frygt, vrede, misundelse, grådighed, arrogance, selvmedlidenhed, nag eller bedrag. Den anden er god: Glæde, ydmyghed, tillid, gavmildhed, sandhed, blidhed og medføling” Et af børnene spurgte. ” Bedstefar, hvilken ulv vinder” Den gamle så ham i øjnene og svarede: ”

11 Anerkendende tilgang anerkendende ledelse bygger på nyttige tanker
Alle er engagerede og ønsker at bidrage til den fælles sag. Enhver er kompetent i forhold til noget. Utilfredshed rummer forestillinger om noget bedre. Der er altid noget, der fungerer. Det, vi fokuserer på, bliver en større del af vores virkelighed. Vi har til enhver tid mere eller mindre forskellige opfattelser af virkeligheden. De giver alle mening. Forskelle er nødvendige og værdifulde for os som et arbejdsfællesskab Det er vigtigere at kunne bidrage end at kunne li´. Vi kan ikke fjerne problemer, men vi kan realisere ønsker. © H 11

12 En gammel cherokee-indianer fortalte sine børnebørn.
” I ethvert liv er der en frygtelig kamp – en kamp mellem to ulve. Den ene er ond: den er frygt, vrede, misundelse, grådighed, arrogance, selvmedlidenhed, nag eller bedrag. Den anden er god: Glæde, ydmyghed, tillid, gavmildhed, sandhed, blidhed og medføling” Et af børnene spurgte. ” Bedstefar, hvilken ulv vinder” Den gamle så ham i øjnene og svarede: ”

13 Vision, mission, strategi, mål, virksomhedens kerneydelse
Anerkendende ledelse: At invitere til fælles bevægelse ud ad en ny vej Fælles ønskværdig fremtid Skyld Problemer Stress Sikre Eneansvar Forhindre Vision, mission, strategi, mål, virksomhedens kerneydelse Medskabelse Tilfredshed Vurdering Mistillid Nye muligheder Os og dem Manglende information Offer Kontrollere Forsvar Nyttige erfaringer Frustration Modstand mod forandring Krænkelser Modstand mod læring

14 Grundlag Organisationen som et arbejdsfællesskab Hvad er nyttigt?
Dialog med omverdenen Hvad skal vi udrette sammen? Kerneydelse, mission, vision, strategi Arbejdsfællesskabet Kompetencer Relationer Hvad er nyttigt? Hvad giver mening? Opgaver Bidrag Mindre arbejdsfællesskaber Udvikling Hvordan vil vi gøre det? Moralske rettigheder og forpligtelser, faglighed, politikker, værdier, kultur Ideer Organisering Grundlag Tandplejen

15 Arbejde med 5 D Discovery: Dream: Destiny: Drømmen om fremtiden
Opdagelse af det der allerede findes ”Hvad giver liv og energi ? ” Hvornår lykkes vi med XX” Dream: Drømmen om fremtiden ”Hvad kunne være? Hvad drømmer vi om? Hvordan kunne vi være som klinik Beskriv abstrakt og konkret Destiny: Fælles og individuelt Engagement og konkrete Handlinger ”Hvad tildeler vi os hver især Og til sammen til ? Definition: Tema/ temaer Design: Dagligdagens praksis ”Hvilke ændringer skal der til for at vi opnår drømmen? Hvad kan vi gøre her og nu ? .

16 Opgave efter 5 D 3 i hver gruppe
Definition: Når jeg er en god personaleleder

17 5 D Discovery Beskriv når du er en god personaleder Opdagelse af det
der allerede findes ”Hvad giver liv og energi ? Hvornår lykkes jeg som god personaleleder

18 5 D Dream Hvad kunne du drømme om når du ser dig selv som den mest super, engagerede, kloge, vise osv personaleleder Drømmen om fremtiden ”Hvad kunne være? Hvad drømmer jeg om? Hvordan kunne jeg være i dagligdagen på klinikken Beskriv abstrakt og konkret

19 5 D Design Hvad vil du gøre for at opnå drømmene
Beskriv en række tiltag du mener at kunne gøre i kommende fremtid ”Hvilke ændringer skal der til for at vi opnår drømmen? Hvad kan vi gøre her og nu

20 5 D Destiny Ja, hvad bestemmer du at gøre og hvornår og sammen med hvem Fælles og individuelt Engagement og konkrete handlinger Hvornår og hvordan

21 Kendskab til excellencemodellen, radar og tankegangen

22 RADAR – Logikken (dk) Systematisk analyse, planlægning, implementering og opfølgning Udvikle og plan-lægge frem-gangsmåder Plan and Approaches Krav til resultater Results Implementering og udbredelse DEPLOY Approaches Evaluere og justere fremgangsmåder og udbredelse ASSESS AND REFINE Approaches and Deployment Fra Excellence Modellen, 2010 udgaven, kilde:

23 De 3 domæner Det personlige domæne Refleksionens domæne
Produktionens domæne Ånden er at man idé udvikler og skaber ting sammen selv om vi har haft en SU aftale har man haft en ånd om at skabe s. 12 i aftalen lederen: åben og grundige drøftelser med medarbejderne. Oplevelsen af at ledelsen involverer medarbejder som er med til skabe og idegenerer §6. stk. 3 og §7.1 (begejstre)

24 Vær opmærksom på dine ord, de bliver dine tanker.
Det sprog, vi bruger, skaber vores virkelighed og vores fortid, nutid og fremtid Vær opmærksom på dine ord, de bliver dine tanker. Vær opmærksom på dine tanker, de bliver dine handlinger Vær opmærksom på dine handlinger, de bliver dine vaner Vær opmærksom på dine vaner, de bliver din fremtid .

25 Hvad lægger vi mærke til? Hvad ser og husker vi?
At tænke, lytte og spørge selektivt i et socialkonstruktionistisk perspektiv Hvad lægger vi mærke til? Hvad ser og husker vi? Små og store succeser, nyttige erfaringer, forskellige oplevelser, metaforer, vigtige relationer, nysgerrighed, undren, forskellige perspektiver og positioner, positive fremtidsbilleder, personlige værdier, moralske forpligtelser, kloge greb, osv. Hvad hører vi? Hvad lytter vi til? Hvordan taler vi? Hvad taler vi om? Tandplejen 25

26 Lederen selv Hvad er din ledelse ideologi
Din ledermission og ledervision Dine mål Ledelsesgrundlaget i din kommune Tillid Hvilke idoler, helte ikoner har du Story telling Det er handling der giver forvandling Glimtet i øjet

27 Ledelse handler om at skabe en symfoni af styrker, som gør systemets svagheder irrelevante
Peter Drucker


Download ppt "TNL Lederuddannelse."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google