Www.socialkvalitetsmodel.dk Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Den Danske Kvalitetsmodel
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Arbejdsmiljøcertificering
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Date :31 1.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Det Sociale Kapitel
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
Den danske model Den bibliometriske forskningsindikator Vetenskapsrådets workshop den 19. december 2007 Lotte Faurbæk Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Introduktion til Region Hovedstaden - Handicap Introseminar den 6. april 2010 v/Direktør Søren Torpegaard Bech.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Afsluttende bemærkninger Den videre proces. 1. generationsaftaler Generelle aftalepunkter Fælles udredninger/ udspil + + Specifikke aftalepunkter = Sundhedsaftale.
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Mål- og resultatstyring
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Udkast til nye tekniske bestemmelser for BVT´s kontrolordning.
Miljøcertificering på IBOS
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Vidensbaseret praksis i botilbud
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Audit som metode til kvalitetsudvikling
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sundhedsaftale
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008

2 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Baggrund  Dansk kvalitetsmodel på det sociale område vedtaget af Danske Regioner i december 2007  Styres og finansieres af de 5 regioner i fællesskab

3 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Formål  Sikre systematisk dokumentation – synlighed og gennemsigtighed  Kontinuitet og sammenhæng i tilbud på tværs af tilbud og sektorer  Systematisk styrkelse af bruger- og pårørendeinddragelse og -medindflydelse

4 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Formål  Kontinuerlig faglig udvikling og læring i de faglige miljøer  Dokumentation for indsats, resultater og effekt – og muligheder for at sammenligne  Jobtilfredshed, personlige og faglige udviklingsmuligheder og generelt fokus på arbejdsforhold og kompetenceudvikling

5 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold Akkrediteringslignende model Akkreditering er procedure, hvor en ekstern organisation vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller organisation lever op til et sæt af fælles standarder. Ved akkreditering gives en formel anerkendelse af, at personer eller organisationer er kompetente til at udføre deres opgaver og der gives et afsæt til videre kvalitetsudvikling.

6 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Kvalitetsmodellens indhold  Et sæt fælles nationale standarder  Et sæt fælles nationale indikatorer  Nationale retningslinjer og regionale/lokale retningsgivende dokumenter  Selvevalueringsmodel  Fælles nationalt eksternt evalueringssystem til akkrediteringen

7 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Opbygning Handle (trin 4) Undersøge (trin 3) Udføre (trin 2) Planlægge (trin 1)

8 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Proces  Trin 1: Er der udarbejdet retningsgivende dokumenter?  Trin 2: Er de retningsgivende dokumenter kendt og anvendes de i organisationen?  Trin 3: Er de retningsgivende dokumenter implementeret og kvalitetsovervåges de?  Trin 4: Arbejdes der systematisk med kvalitetsudvikling?

9 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Selvevaluering  Ved selvevaluering forstås en systematisk vurdering af det enkelte sociale tilbuds aktiviteter og resultater foretaget af den enkelte enhed selv  Selvevalueringen sker med henblik på at vurdere graden af målopfyldelse for de fastlagte standarder samt at fastlægge initiativer til at fastholde eller forbedre målopfyldelsen  Selvevalueringen foretages årligt

10 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Ekstern evaluering  Udefrakommende fagpersoner foretager, sammen med udefrakommende brugere og pårørende, en ekstern evaluering af det enkelte sociale tilbud på de valgte indsatsområder  Den eksterne evaluering foretages hvert 3. år (for 1. generation efter 1½ år)

11 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Den sociale kvalitetsmodel Selvevaluering De organisatoriske temaer: Ledelse Arbejdsmiljø Kompetenceudvikling De målgruppesspecifikke temaer: Brugerinddragelse Individuelle pædagogiske planer Kommunikation Ekstern vurdering TilbagemeldingOffentliggørelse StandarderEvaluering Rapportering

12 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Regionernes dokumentations- programmer i kvalitetsmodellen  De sociale indikatorprogrammer - SIP-sikret - SIP-ungepsyk - SIP-handicap (hjerneskade og autisme er i gang)  Bruger- og pårørendeundersøgelserne, herunder projekt om tilfredshedstilkendegivelser fra de kommunikationssvage brugere

13 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Regionernes pilotprojekter i kvalitetsmodellen  ICF – et klassifikationssystem  Utilsigtede hændelser - fejlmedicinering - overgreb på personale eller brugere - magtanvendelse

14 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Organisering  Styregruppe (socialdirektørkredsen i Danske Regioner)  Koordinationsgruppe (2 repr. fra hver region)  Faglige arbejdsgrupper (ad hoc nedsat)  Organisering i regionerne ________________________________________________  Nationale sekretariat i Center for Kvalitetsudvikling.

15 ▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Tidsplan  Efterår Standarder udarbejdet og høringsproces gennemføres  Januar Standarderne godkendes af styregruppen  Februar Standarderne udsendes med læsevejledning  Foråret Implementeringsproces; herunder udarbejdelse af retningsgivende dokumenter i regionerne  September Selvevaluering gennemføres  Sommeren Eksterne evaluering gennemføres for 1. generation

Processen vedrørende standardudvikling Hvordan er standarderne blevet til?

Udvikling af standarder De faglige arbejdsgrupper: Personale fra regionale tilbud, fra regionernes administrative niveau samt vidensmiljøer Ni målgrupper fastlagt på forhånd Seks temaområder besluttet på forhånd og beslutning om én standard for hvert temaområde

Udvikling af standarder Standarder udviklet over to workshops Ydelsesspecifikke arbejdsgruppers størrelse afhængige af antallet af tilbud og arbejdsgruppedeltagere her ikke regionale repræsentanter, men deltagere på baggrund af deres faglighed og erfaring Organisatoriske arbejdsgrupper tre repræsentanter per region

Udvikling af standarder 1. workshop: Udvælgelse af fokuspunkt for standarden i overensstemmelse med kriterier om nytte, relevans, ressourcer og målbarhed Udkast til standardordlyd samt formål og anvisninger til retningsgivende dokumenter

Udvikling af standarder Sekretariatet: Bearbejdet standardudkastene fra første workshop i henhold til de fire kriterier og tekniske krav til en standard Sammenfald mellem udkast i ydelsesspecifikke arbejdsgrupper førte til sammenlægning af standardudkast på tværs af målgrupper Sammenfald mellem to organisatoriske standarder og derfor udkast til ny standard

Udvikling af standarder 2. workshop: Rettelser og tilføjelser i.f.t sekretariatets bearbejdede udkast Videre arbejde i ’nye’ ydelsesspecifikke arbejdsgrupper Fælles proces omkring de organisatoriske standarder og udarbejdelse af ny standard for ledelse

Udvikling af standarder Sekretariatet: Standardudkastene fra anden workshop blev bl.a. bearbejdet ud fra arbejdsgruppedeltageres bemærkninger der gav anledning til konsekvensrettelser f.eks. bestemte begreber i forhold til bestemte målgrupper.

Udvikling af standarder Sideløbende med dialogmøderne Standarderne kvalitetssikres juridisk. Videre bearbejdning af referencerne.

Udvikling af standarder - systematik og principper Systematikken og principperne for udviklingsprocessen af standarder for kvalitetsmodellen på det sociale område er følgende:  Eksisterende dansk praksis og kvalitetsprojekter skal, hvor det er relevant, indgå som en del af grundlaget for udviklingen af standarder  Forefindes der evidens, skal det indarbejdes  Gældende lovgivning indarbejdes

Udvikling af standarder - systematik og principper Ved valg af standarder foretages en vægtning og prioritering efter følgende udvælgelseskriterier:  Nytte: standarden skal vedrøre aktiviteter, hvor der foreligger væsentlige forbedringspotentialer, større kvalitetssvigt og/eller stor kvalitetsvariation  Relevans: standarden skal vedrøre størstedelen af målgruppen  Ressourcer: det nødvendige ressourceforbrug (tid og økonomi) til standardudviklingen skal være rimeligt og realistisk  Målbarhed: standarden tilstræbes at være operationelt målbar

Udvikling af standarder - systematik og principper Standarderne er bygget op omkring følgende definition på en standard: En standard er betegnelse for et kvalitetsmål og specifikke krav, der danner grundlag for evaluering af den sociale indsats. En standard formulerer en række konkrete mål og krav til ydelser og aktiviteter.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 1Standardbetegnelse 2Standard 3Standardens formål 4Målgruppe (ansvarlig for udførelsen) 5Anvendelsesområde 6Opfyldelse af standarden 7Trin 1: Retningsgivende dokumenter 8Trin 2: Implementering 9Trin 3: Kvalitetsovervågning 10Trin 4: Kvalitetsforbedring 11Referencer

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 1.Standardbetegnelse  Beskriver standardens temaområde samt hvilken målgruppe(r) standarden omhandler

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 2.Standard  En standardformulering skal være beskrivende, klart defineret og entydigt beskrevet.  Den skal ikke stille konkrete krav til bestemte løsninger, men den skal være formuleret således, at det kan vurderes, om standarden er opfyldt.  Ligeledes skal den være kvalitativt formuleret, relevant, realistisk og accepteret i forhold til problemstillingen, lovgivning mv.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 3.Standardens formål  Formålet med standarden formuleres primært med fokus på brugerperspektivet, men også gerne med fokus på personale.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 4.Målgruppe (ansvarlig for udførelsen)  Hvem har ansvaret for at standarden efterleves? Og hvem involverer det?

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 5.Anvendelsesområde Beskriver, på niveau standarden skal være implementeret og anvendt.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 6.Opfyldelse af standarden  Her beskrives det ønskede niveau for måling af en standard.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 7.Trin 1: Retningsgivende dokumenter  Udarbejdelse af tværregionale retningslinjer der beskriver hvorledes man kan arbejde med standarden. Korte, men præcist formulerede sætninger.  Retningslinjerne danner grundlag for udformning af vejledninger, som kan være et virksomhedsgrundlag, politikker, planer eller retningslinjer - alt afhængig af standardens fokusområde.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 8.Trin 2: Implementering af retningsgivende dokumenter  Retningsgivende dokumenter kendes og følges af personalet.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 9.Trin 3: Kvalitetsovervågning  De retningsgivende dokumenter er implementeret og kvalitetsovervåges. Som dokumentations- værktøj til dette kan f. eks. benyttes bruger- og pårørendeundersøgelser, diverse SIP- programmer, audit, indberetning til kvalitetsdatabaser, logbøger eller observation mv. Disse dokumentations-værktøjer udvikles af Center for Kvalitetsudvikling. Der måles ikke på dette trin i første generation af kvalitetsmodellen.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 10. Trin 4: Kvalitetsforbedring  Resultaterne fra trin 3 analyseres og benyttes til kvalitetsforbedringstiltag.

Udvikling af standarder - gennemgang af en standard 11. Referencer  Angiver udvalgte referencer til standarden. Primær lovgivning samt evidens og bedste praksis på området. En standard skal kunne svare på: Hvem, Hvad, Hvor og Hvornår