Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts. 2018.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts. 2018."— Præsentationens transcript:

1 Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts. 2018

2 Politisk beslutning – 3 Regionsråd
I 2013 tog Regionsrådet i budgetaftalen en række initiativer med henblik på at styrke kvaliteten, de nære og sammenhængende tilbud til patienterne og ikke mindst den gode service. Et af disse initiativer var at indføre serviceassistenter som en bærende del af løsning af serviceopgaver. Regionsrådets seks aftaleparter har i forbindelse med indgåelse af budgetaftale 2017 besluttet at videreføre serviceassistentprojektets resultater som koncept for håndtering af serviceopgaverne i Region Sjælland. Beslutningen tager afsæt i anbefalinger givet på baggrund af en afprøvning i en pilotfase samt drøftelse af evalueringer af denne i MED-Hovedudvalget.

3 Effekter efter implementering af serviceassistentkonceptet
Serviceopgaver løses der, hvor det giver bedst mening, og hvor medarbejdernes kompetencer benyttes bedst muligt Frigivelse af tid hos det kliniske personale til gavn for den enkelte patient En mere fleksibel tilrettelæggelse af opgaverne Kompetenceløft til gruppen af servicepersonale, der sikrer, at denne medarbejdergruppe kan løse flere typer af opgaver, når de bliver tilknyttet de kliniske afdelinger Yderligere fokus på at minimere ensidigt gentaget arbejde hos servicemedarbejderne med henblik på at modvirke nedslidning i arbejdet og sikre fastholdelse af medarbejdere At Region Sjælland bidrager til uddannelse af yderligere cirka 420 medarbejdere med en erhvervsuddannelse, hvilket styrker medarbejdernes kvalifikationer og generelt understøtter det regionale uddannelsesniveau (der var allerede ca. 390 erhvervsuddannede Serviceassistenter i REGSJ inden uddannelsesprojektet gik i gang).

4 Implementering gennem 3 faser
Hovedindholdet i fase 1 er: -fokus er primært på opstart af systematisk uddannelse af de berørte medarbejdere og ledere samt at få nedsat implementeringsgrupper under hver sygehusledelse. Hovedindholdet i fase 2 er: -fokus er fortsat på uddannelse, samt – i takt med at det berørte personale vender tilbage efter endt uddannelse – at få etableret servicegrupper i Koncern Service, som skal knyttes til de kliniske afdelinger Hovedindholdet i fase 3 er: -fokus er på selve den fremtidige organisering og tilknytning af serviceassistenterne til de kliniske afdelinger.

5 Vigtigt at sikre medinddragelse og medindflydelse
I hele forløbet har der været medinddragelse og medindflydelse bl.a. via: Stor opstartsworkshop (over 200 inviterede) Reference og projektgrupper Styregruppe MED inddragelse på alle niveauer fra lokale APF til MED-hovedudvalg både på alm. dagsorden og ved særskilte seancer Dialogmøder med de faglige organisationer Lokale personalemøder Lokale AMIR, TR og serviceledelser som kontaktpersoner

6 Hvad har vi erfaret frem til nu? På det praktiske niveau
Tilbuddet om uddannelse er modtaget positivt ved størstedelen af medarbejderne Usikkerhed omkring at skulle uddannes Stor opgave at gøre medarbejdere uddannelsesparate De få modstandere har påvirket massivt i pressen og politisk Der er meget faggruppe konflikt og faglig stolthed i spil Der har været behov for at sikre snitflader mellem sygehuse og Koncern Service (f.eks. økonomi, vikarunderstøttelse, opgaveflytning mm.)

7 Hvad har vi erfaret frem til nu? På det politiske/strategiske niveau
Vigtigt at holde fast i det gode koncept, trods modstand og pressens dækning Vigtigt at holde momentum og gentage (f.eks. har projektet indtil nu løbet over 3 forskellige sammensatte Regions råd) Kommunikationsstrategi har enorm indflydelse på organisationernes og omverdenens opfattelse af projektet Vigtigt at holde 100% styr på processer, inddragelse og dokumentation (bl.a. baggrund for at vinde arbejdsretssag om ledelsesret til at varsle til uddannelse)

8 Spørgsmål ?


Download ppt "Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts. 2018."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google