Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Progression i de større skriftlige opgaver:
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Klassisk studieretning sprog og kulturhistorie hvis du vil være supergod til sprog og forstå grundlaget for europæisk kultur og tankegang.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Religion og Oldtidskundskab
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Elevaktiverende undervisning
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse AT
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Oldtidskundskab som valgfag på HF. Grækenland Blåt Middelhav Hvide strande Bjerglandskaber Oliventræer Solbrun hud Afslapning.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Årsplan – en kort en lang
Værkstedsundervisning
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Naturfag.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Hvorfor dansk på GF1?.
Om prøveformen Filosofi C.
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen

Læreplanen

Timeramme 75 timer til oldtidskundskab Afgivelse til AT, 7% pulje m.m. Rest til undervisning i faget: 61 timer 4 søjler/temaer af 12 timer 1 søjle af 13 timer

Tekstvalg Basistekst: Antik tekst (Græsk eller Romersk) Perspektiverende tekst: Antik eller Nyere (Efterantikke)

Husk Alle temaer skal Enten: Indeholde nyere perspektiverende tekster Eller: Tage udgangspunkt i moderne problemstillinger (vha. den antikke basistekst)

Eksamen 1½ sides kendt basistekst En af følgende: 2-5 siders ukendt efterantik perspektiverende tekst (perspektiverer til basisteksten eller andet gennemgået tema) Et kendt eller ukendt antikt monument samt 1-3 ukendte perspektiverende monumenter (til det udvalgte eller et gennemgået tema)

Eksamen 30 minutters eksamination 1 times forberedelse Der må ikke være vejledende spørgsmål til spørgsmålene Der skal være lige mange af hver type supplerende spørgsmål. Der gives en karakter med hovedvægten lagt på den gennemgåede basistekst.

Løbende evaluering I løbet af forløbet skal der foretages mindst én evaluering. Der skal lægges vægt på sammenhænge frem for realstoffet Dette kan være: Mundtlig eller skriftlig fremlæggelse Individuel test

Filosofi Eksempler på filosofiske basistekster Platon Xenophon Aristoteles Epikur Cicero Seneca Lukrets (Hygenius)

Filosofi Politisk Filosofi (f.eks. med Samfundsfag) Etik (f.eks. med Religion) Erkendelsesteori Retorik (f.eks. med Sprog) Eksistentialisme Platonisme (f.eks. med Religion) Matematisk Filosofi (f.eks. med Matematik) M.m.

Filosofi Politisk Filosofi Epistemologi Udgangspunkt i moderne problemstilling Epistemologi Udgangspunkt i antikke tekster

Undervisningsforløb I vejledningen findes to eksempler på filosofiske forløb På www.emu.dk findes en række eksempler på undervisningsforløb.

Politisk/Etisk Filosofi Udgangspunkt: artiklen: ”Den retfærdige krig” Spørgsmål: Findes der en baggrund for at sige, at der findes nogle fundamentale spilleregler for stater og hvilke er disse i givet fald? Underspørgsmål: Hvorfor skal vi være retfærdige? Underspørgsmål: Hvad er retfærdighed?

Retfærdighed ”Den retfærdige krig” Menneskerettighederne John Locke (Thomas Hobbes) Thomas Aquinas Platon Antifon og Alf Ross

Forløb 1.modul Tekst: Artiklen ”Den retfærdige krig mod ondskab” Lærerstyret diskussion Hvad er retfærdig krig? Hvilket syn ligger bag disse tanker? Hvad er disse universelle rettigheder? IT-opgave Hvem har defineret disse rettigheder og hvornår? Find mindst to bud på menneskerettigheder og fremdrag mindst fem væsentlige punkter fra hver af dem.

Forløb 2.modul Baggrunden for menneskerettighedernes opståen. Tekst: John Locke, "Two treaties of Government" i Bent Rensch "Ret og magt" side 56-59 Gennemgå på klassen John Lockes teori om naturtilstanden Lad eleverne skrive deres egen menneskerettighedserklæring ud fra John Lockes tekst Byt erklæringer og lad andre kommentere dem samt sammenligne med de ”rigtige” (diskuter Lockes argumentation) (inddrag evt. Thomas Hobbes’ anderledes syn på naturtilstanden)

Forløb 3. modul Guddommelig lov (evig lov) overfor naturlov Tekst: Thomas Aquinas, "Teologisk Håndbog" i Bent Rensch, "Ret og magt" side 42-46 Klasseundervisning Hvilke love findes der? Hvem har lavet lovene? Hvordan skal lovene føres ud i livet? Hvad er retfærdighed? Pardiskussion Ville Thomas Aquinas have givet de amerikanske intellektuelle ret? Find argumenter i teksten. Klassediskussion Hvorfor bruger amerikanerne Thomas Aquinas?

Forløb 4.-7. modul Den antikke opfattelse af retfærdighed og en retfærdig stat Tekst: Platon, Staten 348A-354C (retfærdighed) 367E-376E (Statens indretning) 427E-435A (Retfærdighed i state Arbejdsformer? Emner: Den retfærdige stat Retfærdigheden som begreb Det Gode (Hulebilledet) Optimisme Påvirkning af Aquinas Ville Platon have tilsluttet sig det amerikanske syn?

Forløb Modul 8 Afslutning: Hvad er retfærdighed og kan det siges entydigt? Tekst: Alf Ross, "Om ret og retfærdighed" i Bent Rensch, "Ret og magt" side 69-73 Tekst: Antifon, ”Sandheden” i ”Ret og magt” Klassediskussion Antifons definition af naturlov overfor menneskelov Del klassen op og lad den ene del være Platon og den anden del Antifon. Evaluering Skriv en side med overskriften ”Hvad er retfærdighed?” Alf Ross’ tekst skal inddrages.

Erkendelsesteori Ontologi (Læren om det værende) Epistemologi (Læren om erkendelse) Etik (Hvorfor gør man som man gør)

Epistemologi Antikken Udviklingstrin Erkendelsespessimisme -> Erk. Optimisme Fiktiv -> Abstrakt -> Videnskabelig Perspektiverende Idealisme –> Rationalisme –> Empirisme

Epistemologi Spørgsmål: Hvordan kan vi undgå at tage fejl af det virkelige? Hvordan kan vi begrunde at vores opfattelser er sande? Begge spørgsmål først rejst af Platon

Epistemologi Platon (Menon og Staten (Hulelignelsen)) Descarte (Om Metoden) Hume (En undersøgelse af den menneskelige erkendelse) Comte (De tre stadiers lov) Popper (Om kilderne til erkendelse og til uvidenhed)

Forløb 1. – 3. modul: Menon 4. – 5. modul: Hulelignelsen (inkl. Filmen Matrix) 6. modul: Descartes – Hume 7. modul: Comte 8. modul: Popper + Evaluering