Dagsorden bestyrelseslørdag 08.30- 9.00: Velkommen og præsentation af vores nye bestyrelse 09.00- 11.00: hvor er vi nu i daginstitution Brædstrup? » Hvor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
Fælles forældremøde Thurø
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Forældremøde Ellepilen 11. April Hvem er vi?
SFO Den enkelte oplever sig som en værdifuld del af en større helhed Firkløverskolen Give.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Mad, Måltider og Pædagogik
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Alle børn er alles ansvar
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Vi designer børneliv, som giver livsduelige børn..
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Dagsorden bestyrelseslørdag : Velkommen og præsentation af vores nye bestyrelse : hvor er vi nu i daginstitution Brædstrup? » Hvor skal vi hen- nye mål og vision? : hvordan synliggør vi forældrebestyrelsen i langt højere grad? »I daginstitution Brædstrup »I lokalområdet »I Horsens kommune : Årsplan for bestyrelsesarbejdet : Frokost : Projekt forældresamarbejde, hvor lang er vi nået og hvor skal vi hen? : omorganisering af dagplejen

Hvor er vi nu? Organisering, struktur og organisatorisk læring  Klare profiler for det enkelte hus  Velfungerende team/ storteam/ huse  Ny netværksstruktur af ressourcepædagoger med optimal udnyttelse af kompetencer  Etableret handleplan- og pædagogfaglige møder  Viden- og erfaringsudveksling (transfer) i det enkelte team/ hus og på tværs af team og huse  Tillæg til ressourcepædagoger i forhold til indsatsområder tildeles for et år af gangene  Fleksibilitet i forhold til arbejdsplanen  medejerskab- og ansvar for forandringer

Hvor er vi nu? Procesledelse, dokumentation og evaluering ved Carina Efteruddannelse af pædagoger og pædagogmedhjælpere Mediepædagogik, sprogvejleder, social inklusion, kontakt og trivsel, vejledning, kostvejledning, intelligent træning på legepladsen, diplom i ledelse, grønne spirer, bevægelse og udeliv Vejledning af ressourcepædagogerne til kollegaer Motiverede og engagerede pædagoger og pædagogmedhjælpere Velfungerende tovholderteam

Hvor er vi nu? Befordrende småbørnskonferencer Positivt forældresamarbejde Godt i gang med vores projekt omkring forældresamarbejde Positiv samarbejde med dagtilbudsrådgiveren Synlig i Horsens Kommune i forhold til at være en daginstitution med mange talenter Positiv samarbejde med forældrebestyrelsen

Hvor er vi nu? Velfungerende naturbase Samarbejde med dagplejen og skole

Evaluering og dokumentation Pædagogisk praksis og kvalitet er i fokus og styrket Fokus på egen pædagogisk praksis og lyst til at eksperimentere Pædagogiske læreplaner er blevet et arbejdsredskab i langt højere grad Børneintra er blevet et arbejdsredskab

? Hvorfor har jeg fokus på organisering, struktur og organisatorisk læring ?

Organisatorisk læring Viden og kompetencer i spil Forstyrrelser og refleksion Eksperimenter risikovillighed Kreativitet, forandring og innovation Ny pædagogisk praksis, varig fornyelse …et af VIDAS principper, hvor organisatorisk læring er fundamentet for at skabe et børnemiljø- og fællesskaber som er befordrende for børns læring og trivsel

Børnene Spændende og udfordrende aktiviteter for børnene, befordrende læringsmiljøer med fokus på de pædagogiske læreplaner Gode børnefællesskaber Fokus på legerelationer Inklusion lykkedes

Forældrene Godt i gang med vores forældreprojekt Positiv kontakt og samarbejde Velfungerende trivselsudvalg Arbejdende forældrebestyrelse

Status Vi har fået etableret og udviklet et godt fundament i vores daginstitution i forhold til at møde fremtidens udfordringer. …

Indsatsområder En øget helhedstænkning i forhold til at vi er en daginstitution:  Fælles ansvar og ejerskab for alle huse  Pædagogerne følger opgave, omrokering til andet hus  Fortsat efteruddannelse  endnu bedre systematik i forhold til at nå målene omkring dokumentation og evaluering  Samlet dokumentation af de pædagogiske læreplaner, sprogtest, handleplaner, hvad er lykkedes, og hvad skal vi arbejde videre med?

Indsatsområder Teamudvikling, GRUS og diversity icebreaker Tovholdere klædes på til facilitering Årshjul omkring aktiviteter Førskolebeskrivelser elektronisk Fortsat samarbejde med dagtilbudsrådgiver Fortsat samarbejde med tværgående enhed for læring Fortsat samarbejde med skole, SFO og dagplejen

Indsatsområder BoPam Omorganisering af dagplejen Implementere ny mødestruktur

Effektiviseringer  Fortsat kvalificere møder  Optimal udnyttelse af personaleressourcer  Ny arbejdstidsaftale  2% effektivisering

Ny vision og mål for børn i 0-18 år Vision for læring, trivsel og personlig mestring Visionen er at skabe sammenhæng og fælles kultur for dagtilbud og skole, der er kendetegnet ved, at alle børn: lærer at lære og blive så dygtige, de kan er anerkendte deltagere i fællesskabet Oplever personlig mestring

Ny vision fortsat… Fælles forståelse af læring, trivsel og personlig mestring Systematisk videndeling Fælles kompetenceudvikling Styrkelse af forældresamarbejdet Fælles læringsforløb med børn som deltagere En personalegruppe

Ny vison fortsat… Indsatser:  Fælles ledermøder mellem dagtilbud og skole  Fælles arrangementer for personalet på dagtilbud- og skoleområdet  Fælles digitalt portal  Fælles værkstøjer til dokumentation og evaluering  Fælles kurser og temaarrangementer lokalt og centralt

Ny vision fortsat…  Videndeling mellem dagtilbud og skole om forældresamarbejdet  Fælles værkstøj og procedurer/ metoder til forældresamarbejdet f.eks. Forældreinvolvering  Børn underviser/ guider børn på tværs af skole og dagtilbud f.eks. Mentorordning mellem daginstitution og skole  Fælles læringsforløb med afsæt i temmaer f.eks. Brobyggerbibliotek, musikforløb, naturfagsforløb, leg med tal og bogstaver

Ny vision fortsat - Fælles ressourcepersoner i distrikter/ netværk Ledelse i fællesskab Hvilke visioner har du for det enkelte barn og daginstitution Brædstrup????????

Hvad er din/ jeres vision Forældre:  Hvilke drømme har du for dit barn?  Hvilke visioner har du for daginstitution Brædstrup Medarbejdere:  Hvilke drømme har du får børnene i daginstitution Brædstrup  Hvilke visioner har du for daginstitution Brædstrup

Bestyrelsesarbejdet Hvordan synliggør vi bestyrelsesarbejdet i langt højere grad?

Årsplan for bestyrelsesarbejdet Mødedatoer Arrangementer Forældrebestyrelseskursus institutionsforum

FROKOST FROKOST…velbekomme

Projekt forældresamarbejde - Hvor langt vi er nået: Vi har siden foråret arbejdet med værdisamtaler. De ligger kort tid efter barnets opstart i institutionen, og omdrejningspunktet er forældrenes værdier, ønsker og forventninger til os. I øjeblikket arbejder alle grupperne med stamtræer. Der er forskel på, hvordan dette gribes an i de forskellige huse og grupper, men målet er det samme. Vi ønsker, at børnene får mulighed for, at vise deres familie frem og tale med hinanden om billederne. Det er også en oplagt mulighed for forældrene, for at få sat ansigt på de andre børns forældre og måske tage kontakt i forhold til en legeaftale. Læreplans PIXI er færdig. Kan vises/udleveres - jeg sender nogle med Charlotte. Vi har afholdt 2 ud af 3 sommerfester med flot fremmøde af familier.

Forældresamarbejde fortsat - Hvor vi er på vej hen: Vi er ved at justere formen og tidspunktet for værdisamtalerne. Der vil sandsynligvis komme en justering fremadrettet, for at få bedst muligt udbytte af samtalerne. Efter evaluering af tiltag omkring stamtræer, tager vi fat på 1 af de andre 12 tiltag, og arbejder med dette i hele Daginstitution Brædstrup. Vi har erfaret, at det fungerer bedst, når alle 3 huse arbejder med samme tiltag samtidig. Det giver god mulighed for at inspirere hinanden, og gør det nemmere at evaluere på, om vores indsats har virket efter hensigten.

Omorganisering dagplejen Dagplejen i Brædstrup kommer under daginstitution Brædstrups ledelse 1. januar 2015! Hvilke ideer har i til samarbejdet?

Farvel Farvel og tak for idag