Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian www.knudramian.pbwiki.com.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Vidensbasering af frivilligt socialt arbejde
At forholde sig professionelt Anne Skov
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Hvad,hvordan og hvorfor dokumentation. Knud Ramian knudramian. pbwiki
Date :31 1.
Fra praksisbaseret forskning til Research Light
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Tillid Temadag for AMIR
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
At udforske sin egen praksis
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vidensbasering – ovenover og nedenunder Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Research Light - protokollen
Research Light - protokollen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
UFO-arbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
1 ▪ Casestudiet i praksis
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Hvad bruger man programteorien til? Knud Ramian. INDHOLD Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
1 ▪ Casestudiet i JobNet
Udviklings-og forandringsarbejde Knud Ramian knudramian.pbwiki.com.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 ▪ Casestudiet som Research Light
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
1 ▪ Casestudiet som Praksisforskning
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
1 ▪ Casestudiet -en forskningsstrategi
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
SUF - gevinstrealisering
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentationens transcript:

Vidensbasering af praksis i praksis Knud Ramian

2 ▪ Indhold  Hvad er vidensbasering?  Hvad gør man? Indhold og metoder  Hvordan får man det til at ske? Organisering og ledelse  Hvad får man ud af det?

Dokumentationsdebatten Resultater Kvalitet Marked Standarder Skriftlighed/IT-teknologi Tid Undertoner og overtoner

Hvad er vidensbasering af praksis?

5 ▪ Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Standarder Akkreditering - -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Caseformuleringer - Programteori Viden om effekter Produktion af resultater Vidensbaseret praksis Best practice

Vidensbasering og alt det andet

Menukort En menu som gør personlig, tavs, indforstået, utilgængelig og usynlig viden til fælles viden Forret: Synliggørendende viden: Hvad er behovet? Viden om en målgruppe/ den enkelte og om gruppens og den enkeltes behov, der kan begrunde indsatsen. Hovedret: Problemløsende viden: Hvad er metoden? Viden om metoder/kerneydelser og færdigheder, der kan dække behovene Dessert: Dokumenterende viden: Hvad kommer der ud af det? Viser resultater, der retfærdiggør indsatsen.

Forretten: Målgruppens situation og behov Beskrivende undersøgelser Fortællinger, casestudier, videofilm, Funktionsvurderinger Ratingscales, test, ICF-ratings, WSAS, ……. Behovsundersøgelser Problemer/Ressourser, CAN, KABOGA, GAS, COPM…….. Tilfredshedsundersøgelser Indsatskvalitet, servicekvalitet, livskvalitet Caseformuleringer

Metodeviden er hovedretten Viden om formål, målgruppe, faglige handlinger, forventede resultater, indikatorer og varighed En metodebeskrivelse er et nodesystem, der formidler musikken i et kendt sprog Forskrifter instrukser, vejledninger, referenceprogrammer, standarder, certificering, fidelity-scaling, handleplaner, faglig ramme (programteori *)‏ Efterskrifter: journaler, dagbog, cardex, checklister, virkningsevaluering*.

Programteori: Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland)‏ Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… BrugerRo i agression ….. …… Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning brugerVækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen …… brugerOprydning i kaos ……… Akut kompen - serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe AktiviteterKomponen t

Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune)‏ Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… BrugerMassage ….. …… Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. brugerUndervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg …… brugerSamtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål- gruppe AktiviteterKomponent

Programteori som tænkeværktøj? Programteori kan anvendes til planlægning og erfaringsopsamling af småt og stort – fra projekter til teammøder. Skaber fælles sprog Fornyede faglige diskussioner Arbejdet med program teorien Styrker opmærksomhed på metoder Styrker opmærksomhed på resultater Analysearbejdet Ophobning af fælles viden om sammenhænge Revisionsarbejdet Vidensgrundlag bag ændringer Debat baseret på viden

Dokumenterende viden er dessertbordet Dækkes behovet? Opnåes målene*? Formålet?* Hvilken funktion opnåes? Hvordan er situationen ændret? Hvilke ydelser ændres? Hvem er tilfreds med hvad?

Veje til vidensbasering af praksis  Udforskende praksis – i hverdagen  Research light – de rapportfrie undersøgelser  Løbende kvalitetscheck – opfølgning behandlingsplaner - efterundersøgelser  Metodeudvikling/iværksættelse - PDSA- undersøgelser  Praksisforskning – de nærgående studier  Storskalaforsøg – når man går i byen

Research Light Dataindsamling Minicasestudier* Survey-uger Tema-obs CIA-analyser* KRIF-analyser Termostatmålinger Rapportering Tabelform uden anbefalinger

Kvalitetscheck  Opfølgning  Handleplanslæring – audit - efterundersøgelser  Survey-undersøgelser  Anvendelse af kvalitetsdata: ex. pårørerende/bruger tilfredshed  Standard-check  Får alle børstet tænder?  Critical incident-check  Hvor tit gik det ikke galt?

17 ▪ Hvad er praksisbaseret forskning? ”Anvendelsen af forskningsinspirerede principper, designs, og dataindsamlingsmetoder i almindelig praksis for at kunne svare på spørgsmål som udspringer af praksis på måder, der informerer praksis” (Epstein, 2001) Gennemføres af praktikere i arbejde Retter sig mod fænomener i deres hverdag Anvender anerkendte metoder Er ‘do-able’ Kommunikeres til fagfolk Varianterne

18 ▪ Storskalaforsøgenes etik  Hvis man har noget, der virker, har man en etisk forpligtelse til at få det afprøvet?  Hvis andre har noget, der virker, har man en etisk forpligtelse til at undersøge det?

19 ▪ PDSA - cirklen

20 ▪ Kerneydelser der kan videnbaseres Udviklingsopgaver: at hjælpe borgeren til at klare sig selv Omsorgsopgaver: at tilbyde borgere grundlæggende rettigheder opfyldt. Livskvalitetsopgaver: at forbedre livskvaliteten Retssikkerhedsopgaver: at sikre inddragelse, lighed og retfærdighed.

Hvordan får man det til at ske?

VISION: Vidensbaseret arbejde er et fagligt samtalekøkken En beslutning om at afsætte ressourcer til planlagt og systematisk videnskabelse. Indret et køkken En løbende produktion, hvor nogen kan metoderne, kan igangsætte og vedligeholde. Find en eller flere lokale kokke Et engagement så alle deltager i planlægningen og forberedelse af retterne. Skærp appetiten En anvendelse til læring, dialoger og udvikling Nyd hyppigt maden med forskellige gæster

23 ▪ Vidensbasering lykkes  Personale nok - mindst 1+1  Aftaler om tid og ressourcer  Aftale om organisering  Aftale om ledelsens opbakning  Aftale om opmærksomhed fra andre  Vidensbaseringens synlighed i organisationen (MED-udvalg) ‏  Deltagelse i netværk /ekstern støtte

Ledelsesopgaverne  Stille opgaven  Skaffe rammer og ressourcer  Følge op

Hvad er opgaven?  Er de ydre opgaver kendte og fortolkede?  Hvad skal vi? Hvilke opgaver er pålagt os?  Fortolkning: Hvad kan vi? Kan vi ikke?  Er de lokale opgaver kendte?  Hvad vil vi vide mere om? Hvilke spørgsmål vil vi have svar på?  Er spørgsmålene prioriterede?  Hvor ambitiøse vil vi være?

Hvilke rammer og ressourcer? Hvor stor en del af budgettet? Hvordan skal det være organiseret i hverdagen Hvilke redskaber og metoder har vi til rådighed? Hvilke kvalifikationer skal aktørerne have og hvordan kvalificeres de? Hvordan samarbejder vi med andre?

Hvordan følges der op?  Hvilke succeskriterier kan anvendes?  Hvordan vises der opmærksomhed?  Hvordan udnytter vi vidensbaseringen til udvikling?  Er der balance mellem kvaliteter og bivirkninger?

Kvalitetskrav til vidensbasering Er en integreret del af hverdagens rutiner Gør nytte for de, der samler og leverer oplysninger Har fokus på individuelle målsætninger og kerneydelser Omfatter både behov, metoder og resultater Benytter anerkendte/afprøvede metoder Respekterer flere perspektiver Sker på flere ambitionsniveauer Når det kan deles med andre

29 ▪ Sundhedsskadelige virkninger  Ved overspisning kan man se følgende skader:  Problem fiksering  Metode fiksering  Resultat fiksering  Indikator dressur  Fokus flytter  Ressourcerøver  Dekvalificering  Politificering  Ved underernæring kan man se følgende:  Dødsfald  Rutinisering, udbrændthed

Hvad kommer der ud af det?

31 ▪ Målbare resultater af vidensbasering? Et socialfagligt regnskab: Dokumentation af metoder og resultater til interessenterne rekvirenter Klare faglige fokusområder Igangsatte forsøg og udviklingstiltag Kompetenceudvikling og læring mellem aktørerne Fastholder gode medarbejdere Pynter på “CV'et”

Hvordan kan VIB gøre en forskel? Hvad er vi blevet mere sikre på? Hvad er vi blevet mindre sikre på det? Hvor har vi fået en mere nuanceret opfattelse? Hvad har vi opdaget, som vi ikke vidste? Kan vi nu stille spørgsmål, vi ellers ikke ville have stillet?

Til håndbogen

34 ▪ En sikker platform?  Styr på egne projekter  Skab forandring – vær resultatorienteret  Accept af andres skepsis  Fokuser på det lokale  Hold fast i den lille skala, der gør en forskel  Vær åben om dilemmaer og bias  Reflekter over egen rolle  Vær opmærksom på magtforhold  Skaf intern og ekstern støtte  Fox, Martin & Green, 2007

35 ▪ Metodekompetencer 1.Behovsvurdering på et fagligt område: Hvad er/ var der brug for? Hvem havde hvilke behov? 2.Udforskning og formulering af en faglig problemstilling: Hvad var en god formulering? Hvordan kan vi blive klogere på det ved hjælp af egne og andres erfaringer. (læsning, etc) ‏ 3.Metodeudvikling (forsøgsstrategi): Hvordan kan vi gøre noget ved det? Faser i metodeudvikling, 4.Implementering: Hvordan kan vi iværksætte projektets resultater? 5.Evaluering/Kvalitetsudvikling: Hvordan kan vi vurdere resultat og metode?

36 ▪ Projektkompetancer 1.Projektfokusering: Hvordan fokuseres et godt projekt? 2.Projektorganisering: Hvordan skabes organisationen for en effektiv projektgennemførelse? 3.Projektstyring: Hvad fører projektet sikkert fra start til slut? 4.Etik: Sikre overholdelse af etiske spilleregler. 5.Formidling: Hvordan kan vi formidle og komme i dialog om det? 6.Implementering: Hvordan anvendes projektresultaterne i praksis? 7.Projektfinansiering: Hvordan gennemskuer jeg ressourceforbruget og skaffer ressourcerne?

37 ▪ Rollekompetencer  Bygge sig en sikker platform i forhold til andre platforme  Valg af strategisk platform fx aktionsforskning.  Håndtere skepsis fra forskellige sider  Bygge sig en magtbase  Procesmagt:Ressourcemagt, expertmagt, positionsmagt,  Resultatmagt: Interessentarbejde: Investorer/ politikere - Leverandører/ henvisere – Aktører/behandlere - Aftagere,Slutbrugere Produktion af vindere og tabere. Skabe arbejde/liv balance

38 ▪ Viden skal sætte sig et sted  Sociale strategier  Tilbudsindretning og organisering  I metoder  I metodevalg og beslutninger  i praksis og vaner

39 ▪ Viden om kerneydelser er viden om:  Målgruppen/ borgerens problemer og ressourcer.  Hvilke kerneydelser, der virker for hvem og hvordan.  Viden om, hvad der skal til, for at omsætte denne viden til resultater.  Hvilke resultater, der faktisk opnås.

40 ▪ Praksisbaseret viden er  når vi kan udtale os om praksis (Sat på medie) ‏  på baggrund af ”erfaring”, og (Kan være gentagne begivenheder) ‏  når kilden til denne erfaring er kendt og(Vi kan sige, hvorfra den kommer) ‏  når den er indhentet med en systematik (Vi har tænkt os om) ‏  når kilde og systematik accepteres af relevante andre som kilde til viden.

Implementeringsmetoder Ledelsesopbakning Teamdannelse Iværksættelsesplan Pilotprojekt Erfaringsopsamling Spredning af anvendelse Vurdering af iværksættelsen Evt. revision af planen

42 ▪ Hvordan kvalificeres aktørerne?  Kokken  Metodekompetencer  Projektkompentencer  Rollekompetencer  Gæsterne  Grundviden  Prøvesmagninger  Omsætningslystne