Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGustav Svendsen Redigeret for ca. et år siden
1
Praksisforskning som læringsrum i socialt arbejde Knud Ramian Center for Kvalitetudvikling, Region Midtjylland www.knudramian.pbwiki.com
2
Indhold Læring om sagen Læring som perspektiv Læring af om-tanke og håndværk Kompetence til arbejdspladsen Den personlige udfordring
3
Praksisforskningens udviklingspotentiale Mulighederne Læringsrum på det personlige plan? Læringsrum for arbejdspladsen? Læringsrum for det faglige felt? Bekymringerne Videnskabeligheden Anvendeligheden Forankringen
4
Læringsrummene Bidrag til praktikeren Arbejds-pladsenBidrag til praksisfeltet Kort afstand forskning og praksis Synliggørelse Begrebsliggørelse Forståelse Anvendelse Relevant viden kan bruges af kolleger, Synlig, forståelig tilgængelig og systematisk afprøves andre steder Anvendelse af videnskabelig metodik Kritisk lærende Tænke- værktøjer afstand Bevisførelse Udvikling af dokumentation på arbejdspladsen Anerkendelse viden kan gøres synlig, fælles og tilgængelig. Storskalaforsøg Laves af erfarne og engagerede medarbejdere Selvstyring, fordybelse og selvransagelse. Producere egen viden. gennemslagskraft. en positiv afsmitning på arbejdspladsen Et særligt udd. tilbud erfarne folk Der udvikles en gruppe af fagfolk som er optaget af at formidle viden ud over arbejdspladsen. Anvendelse af netværk Netværksskabende perspektiv på det lokale Skaber vidensdeling og dialog omkring en tematik Kan styrke den "kollektive viden"
5
Hvad er det der virker - casestudiet som fordybelse? Forskningsspørgsmålene Identifikation af hypoteser Datatvangen Argumentationsarbejdet Konklusionsarbejdet Netværket
6
Hvad er FoU? " Skabende arbejde på systematisk grundlag med henblik på at øge den videnskabelige og tekniske viden, herunder viden vedrørende mennesker, kultur og samfund - samt udnyttelse af den eksisterende viden til at anvise nye praktiske anvendelser” OECD's Frascati manual 1993.
7
Hvad er forskning? Brugerforskning Praksisforskning Sektorforskning Disciplinforskning
8
Praksisforskning i den store verden Practitioner research Practice research Scientist practitioner Real world research Insider research Practice based enquiry Collaborative action research network
9
Praksisbaseret forskning Er anvendelsen af forskningsinspirerede principper, designs og dataindsamlingsmetoder i almindelig praksis for at kunne svare på spørgsmål, som udspringer af praksis og svare på måder, der informerer praksis. Epstein, 2001
10
Hvad er praksisforskning? gennemføres af praktikere i arbejde retter sig mod fænomener i deres hverdag anvender anerkendte metoder er ‘do-able’ kommunikeres til fagfolk ”Anvendelsen af forskningsinspirerede principper, designs, og dataindsamlingsmetoder i almindelig praksis for at kunne svare på spørgsmål som udspringer af praksis på måder, der informerer praksis” (Epstein, 2001)
11
Fordele og ulemper ved praksisforskning Kort afstand mellem teori og praksis= relevante forskningsspørgsmål Gennemskuer overflader, kender farbare veje, lettere adgang til relevante data Nærsynethed og manglende neutralitet Manglede reliabilitetet og validitet Mangler tid, rum og penge
12
Stærk forskning Stiller klare spørgsmål Anvender passende metoder i forhold til spørgsmålet Understøtter svaret med evidens Dokumenterer forudsætninger og antagelser, procedurer Drager konklusioner i overensstemmelse med designet og datakvaliteten. (fra www.gao.gov/policy/10 1 4.htm)www.gao.gov/policy/10
13
Hvad er god praksisforskning praksisforskning er integreret i praksis praksisforskning er en social proces med kollegers deltagelse har pædagogisk værdi for alle deltagere i projektet er gennemsyret af en udviklingstænkning fokuseret på aspekter af praksis som forskeren har nogen kontrol over og kan påvirke er i stand til at identificere og udforske socio-politiske og historiske faktorer betydning for praksis er i stand til at åbne for værdidiskussioner er designet så alle deltagere får noget at sige er i stand til at udøve professionel fantasi og forøge deltagernes evne til at fortolke hverdag aktiviteter er i stand til at producere indsigter som kan gengives i en form der har interesse for et større forum
14
Kan praksisforskning gøre en forskel? Er vi blevet mere eller mindre sikre på det, vi troede? Er vi blevet klogere på det vi vidste? Har vi opdaget noget, vi ikke vidste? Har det rejst spørgsmål vi ellers ikke ville have stillet?
15
Praksisforskning som vidensbasering
16
Fire typer gryder til vidensbasering I Research light – de rapportfrie undersøgelser Kvalitetsudvikling – den løbende undersøgelse Praksisforskning – de nærgående studier Research pro – når man går i byen
17
Målbare resultater af vidensbasering? Et socialfagligt regnskab: Dokumentation af metoder og resultater til rekvirenter Igangsatte forsøg og udviklingstiltag Dialoger som fører til kompetenceudvikling og læring mellem aktørerne
18
Vidensbaseret arbejde er et godt samtalekøkken En beslutning om at afsætte ressourcer til planlagt og systematisk videnskabelse. Indret et køkken En løbende produktion, hvor nogen kan metoderne, kan igangsætte og vedligeholde. Find en kok Et engagement så alle deltager i planlægning og tilberedelse af retterne. Skærp appetiten En anvendelse til læring, dialoger og udvikling Nyd hyppigt maden med forskellige gæster
19
Hvad kan vi vælge? Menukort Forret: Synliggørendende viden: Hvad er behovet? Viden om en målgruppe/ den enkelte og om gruppens og den enkeltes behov. Hovedret: Problemløsende viden: Hvad er metoden? Viden om metoder/kerneydelser og færdigheder, der kan dække behovene. Dessert: Dokumenterende viden: Hvad kommer der ud af det? Viden om de resultater, der opnås eller kan opnås.
20
Vidensbasering lykkes, hvis ….. Det skaber successer for alle Der er organisering og tid De har ledelsens opbakning Den har kollegers opmærksomhed Hvis man går til det fx. i et netværk
21
Kvalitetskrav til vidensbasering Er en integreret del af hverdagens rutiner Gør nytte for de, der samler og leverer oplysninger Har fokus på individuelle målsætninger og kerneydelser Omfatter både behov, metoder og resultater Benytter anerkendte/afprøvede metoder Respekterer flere perspektiver Sker på flere ambitionsniveauer Når det kan deles med andre
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.