Præsentation af den aktuelle forskningsbaserede viden Konferencen Lærerstartordninger der nytter Mandag den 11. oktober 2010 Egon Hedegaard, UCC og Frostburg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Baggrunden for indførelsen af PALS
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Forældremøde X årgang.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Merlivs seminar 27. August 2008
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Date :31 1.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Læremiddelkultur I Folkeskolen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Dansk Magisterforenings mentorordning
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Lærerstartordninger, der nytter Sådan gør vi i Aalborg 2010/2011.
ARBEJDSMARKEDET SET FRA ET SENIORPERSPEKTIV SUSANNE BANCK BANCKRESOURCING Workshop 21. oktober 2009 Herlev Hospital
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Fundamentale datastrukturer
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Præsentation af den aktuelle forskningsbaserede viden Konferencen Lærerstartordninger der nytter Mandag den 11. oktober 2010 Egon Hedegaard, UCC og Frostburg State University 1

Hvordan støtter vi bedst muligt de nye lærere i at blive dygtige lærere for vores børn? 2

Hvem stoler amerikanere på? Børsfolk 23 % Sagførere 25 % Ministerielle embedsmænd 26 % Professionelle sportsfolk 48 % Læger 66 % Ministre 66 % Politifolk 71 % Lærere 84 % Gallup Poll citeret I Diaz et.al. (2006) : Touch the Future: TEACH, side 4 3

En læreproces hvorigennem nye lærere kommer til at kende deres arbejdsplads og profession, dvs.: hvor nye lærere integrerer den professionelle viden med den daglige praksis ved hjælp af erfaring og refleksion hvor nye lærere bliver bevidste om og arbejder med det, der gør sig gældende i en skolesammenhæng i den videste betydning: – dvs. alle pædagogiske, relationelle og skolekulturelle aspekter frit efter Baldassare, side 19,

INDUCTION (eng) = INDUKTION (da) Læreprocessen er induktiv= erfaringsbaseret. Erfaringer er noget, man gør sig er noget, man bearbejder og drager konklusioner af er med til at afgøre, hvordan man bliver som lærer. 5

Det handler derfor ikke kun om støtte til nye lærere introduktionsforløb føl-ordninger etc. …men om læreprocesser, der altid finder sted kompetenceudvikling ”early professionel development” at skabe rammer og støtte processer 6

Opsummering: Alt for længe har vi italesat ”praksis-chokket” og betragtet nye lærere som nogen, der har behov for støtte. Det er nye læreres læreproces i en social sammenhæng, der skal støttes. 7

… en proces - en omfattende, sammenhængende og vedvarende professionel udviklingsproces, der er organiseret af et skoledistrikt i to-tre år for at træne, støtte og fastholde nye lærere som starten på livslang læring i professionen frit efter Wong, og i sidste ende for at gavne børnenes udvikling og læring. 8

9 side 49

10

Mentor var ven med Kong Odysseus, og han var ansvarlig for opdragelsen af hans søn, Telemachus, da kongen deltog i den Trojanske Krig. Det var gudindenPallas Athene, der var forklædt som mentor.

 En mentor er ældre og mere erfaren  En mentor er overlegen i forhold til professionel knowhow  En mentor har tilegnet sig en omfattende tavs viden gennem sin karriere  En mentors hovedmål er at overføre knowhow (både tavs viden og eksplicit viden) til mentéen

Støtte til …  professionel  personlig  Social … udvikling Handbook for Policymakers (2010) Kollegialt mentorskab som en uformel, dialogisk læring

 IKKE en lærerstartordning  MEN et centralt element i lærerstartordninger “Mentoring is an action. It is what mentors do. Mentoring is not induction. A mentor is a component of the induction process” Wong,

 at få styr på starten som lærer kræver træning i at prioritere: Det mest fremhævede udbytte i en norsk evaluering af ”nyutdannedes” udbytte (Nokut, 2006)  at udvikle sig til den reflekterende praktiker kræver træning. 15

Israelsk eksempel fra mentoring af nye lærere: Hvilken metafor passer bedst på dig: Er du… Delfin? Papegøje? Ælling? Æsel? 16

 Finsk udvikling af mentoring i kollega-grupper  Introduktionskurser med elementer af gruppementoring mange steder i Danmark  Californiske professionelle mentorer  Individuel mentorskab  Føl-ordninger (elementer af mentorskab (?)) 17

Göran Fransson: “At se varandra i handling” …observation af undervisning og struktureret samtale efterfølgende Amerikanerne siger desuden:  “Present a structure for modeling effective teaching during in services and mentoring”  “Provide opportunities for inductees to visit demonstration classrooms” Wong,

I Britton et al (2003) beskrives en 4-årig undersøgelse om lærerstartordninger i Schweiz, Japan, Frankrig, Shanghai (Kina) og NewZealand. De fandt, at selv om tilgangen til induktion af nye lærere i de fem lande er mangfoldig og uensartet, så har de tre store ligheder: 19

Omfattende og sammenhængende Deres lærerstartordninger er velstrukturerede, omfattende, har klare krav og overvåges grundigt. Der er veldefinerede roller for alle:  administratorer  undervisere  mentorer, eller ”formateurs” (en person, der hjælper med at danne en lærer i det franske system) 20

Professionel læring I alle lande er der fokus på faglig læring og på at skabe vækst og professionalisme hos de nye lærere ved hjælp af en række metoder. I disse lande anses deres introduktionsprogram for at være første etape af en samlet livslang faglig læringsproces med mange komponenter. 21

Samarbejde Samarbejde er centralt i hver af de fem introduktionsprogrammer. Teamsamarbejde forstås, fremmes og accepteres som en del af undervisningskulturen i de fem undersøgte lande. Der skabes fælles erfaringer, fælles praksis, fælles værktøjer og et fælles sprog anvendt af alle kolleger. Og det er lærerstartordningens opgave at skabe denne følelse af gruppe identitet og behandle nye lærere som kollegaer og som gruppe. Britton, E., Paine, L., Pimm, D., & Raizen, S. (red.). (2003). 22

 selvtillid og kompetence spiller altid sammen  … som positiv cirkel  … eller som negativ cirkel Andy Hargreaves: Sustaining Teachers, Sustaining Teaching (Bæredygtige lærere, bæredygtige undervisere (!)Sustaining Teachers, Sustaining Teaching 23

… fordi de skaber sammenhænge, hvor nye og mere erfarne lærere (veteraner) interagerer og behandler hinanden med respekt og er værdsat for deres respektive bidrag. Lærere bliver ved med at undervise, når de tilhører professionelle lærings-netværk med mellem-menneskelige relationer baseret på tillid og respekt. Frit efter Wong,

Den veteran-orienterede  – tjener de erfarne læreres interesser  – opleves ekskluderende  – giver meget få lederskabs-muligheder Den novice-orienterede  – omgiver sig med ligestillede novicer  – opleves inklusive  – drives mere af entusiasme end ekspertise Den blandede  – yder mentorskab  – tilbyder lederskab  – giver plads til gensidig læring Hargreaves (2006) 25

Smalt perspektiv: Støtte til løsning af startproblemer Problemforståelse: Støtte til løsning af startproblemer (fokus på at formindske praksischok) Organisationskultur- forståelse: Tilpasning til kulturen (i kommunen og på den enkelte skole) Læringssyn: Mangelsyn på de nye lærere Personalepolitik: Tiltrækning og fastholdelse af personale 26

Bredt perspektiv: Støtte til professionslæring Problemforståelse: Support af professionskompetence-udvikling i livslangt læringsperspektiv Organisationskultur- forståelse: Indslusning i kulturen som værdifulde aktører i udvikling af en lærende organisation Læringssyn: Potentiale-syn på de nye lærere Personalepolitik: Tiltrækning, udvikling og fastholdelse af personale 27

Smalt perspektiv: Støtte til løsning af startproblemer Bredt perspektiv: Støtte til professionslæring Problemforståelse: Støtte til løsning af startproblemer (fokus på at formindske praksischok) Support af professionskompetence- udvikling i livslangt læringsperspektiv Organisationskultur- forståelse: Tilpasning til kulturen (i kommunen og på den enkelte skole) Indslusning i kulturen som værdifulde aktører i udvikling af en lærende organisation Læringssyn: Mangelsyn på de nye lærerePotentiale-syn på de nye lærere Personalepolitik: Tiltrækning og fastholdelse af personale Tiltrækning, udvikling og fastholdelse af personale 28

29

 Norge: 13 års løbende udvikling  Sverige: ”läraralegitimation = mentor till alla + rektors bedömning av ”kompetens”  Estland: Induktionsår for ALLE nye Websitet NQT-COME  Lokale lærerstartordninger er i kontinuerlig udvikling (eller afvikling?) 30

Svensk aktionsforskningsprojekt som partnerskab mellem kommuner og lærerhøjskolens læreruddannelse: ”Kommun-nätverket induction” Tre år ad gangen med fælles aftale med fælles mål og derudover egne mål. Hedegaard(2008) 31

 Det paradoksale: Man skal være en god lærer for at blive en god mentor, men for at være en god mentor skal man lade være med at gøre meget af det, man gør som god lærer. 32

 Det drejer sig ikke om at undervise, give gode råd eller fortælle historier. Det drejer sig om - gennem dialog - at give den yngre kollega mulighed for selv at komme frem til ændring af egen tænkning.  Et eksempel fra UCC´s udviklingsarbejde: Citat fra ny lærer i egen portfolio: ”Det var først, da min tænkning om, hvad der var problemet, forandrede sig, at jeg kunne handle anderledes …” 33

 Skoledere har ikke udført deres lederrolle blot ved at give hver ny lærer en mentor uden monitorering.  Fremragende skoledere  har en dyb forståelse for de lærere og elever, de leder  arbejder med en fast overbevisning om, at alle lærere har potentialet til at blive effektive lærere  er ivrige efter at samarbejde med deres lærere og lære med dem  er aktive lærende, der dyrker deres egen professionelle vækst i hele deres karriere  er rollemodeller, der bibringer en passion for læring i deres lærere. Frit efter Breaux, A., & Wong, H. (2003). 34

 Alle, der været mentorer, har erfaret, at der er situationer, hvor man bagefter tænker ”… HER BURDE JEG HAVE HANDLET ANDERLEDES, MEN HVORDAN …?”  Mentoruddannelse kan have mange former: Grundkursus, erfaringsbearbejdning i grupper, erfaringsbearbejdning sammen med de nye lærere i et fælles kursus, som praktiklærerkursus udvidet med fokus på forskelle og ligheder i forhold til mentorskab for nye lærere ( Belgisk praksis) 35

 for den nye lærer  for indføringen af læreren i skolens kultur og løbende udviklingsproces  “for a mentor to be effective, he or she must be trained to the mission and goals of the district” Wong(2002) 36

“High-intensity induction programmes” gør en klar forskel (OECD, 2005) Opsamling af elementer i danske flerstrengede lærerstartordninger  Introforløb  Intromappe / -pakke med kommunalstartinformation  Ekstra forberedelsestid med idekatalog til brug for fokusering (mindst som overenskomstaftalt)  Erfaringsbearbejdning i forløb med gruppe-mentoring med andre nye lærere, som står i overgangen mellem uddannelse og job  Udviklet skolemodtagekultur  Målrettede kurser specielt for nye lærere (websitet Støtte til nye lærere – nationalt & internationalt” 37

 En langtrækkende policy-støtte til lærerstartordninger og tilstrækkelig finansiering på statsniveau kan bidrage til, at lærere kan realisere deres fulde potentiale, få lærere til at blive i professionen, skabe støtte til læring hos eleverne og spare penge. Teacher Induction Programs: Trends and Opportunities. (2006) 38

Mentoring og lærerstartordninger kan bygge bro over kløften mellem læreruddannelse og klasseværelset -og læreruddannelseinstitutionerne må være en vigtig del af billedet. 39

Efterhånden som stater i stigende grad holder læreruddannelserne ansvarlige for deres nye læreres succes, er læreruddannelserne nødt til at arbejde sammen med skoledistrikterne for at sikre, at lærerstartordningerne er af høj kvalitet og veldesignede. De er nødt til at arbejde hen imod en større sammenhæng mellem det, der undervises i i læreruddannelsen, og det, der sker i klasseværelset. De er nødt til at evaluere lærerstartordningerne for at dokumentere deres effektivitet og sikre kvaliteten. Teacher Induction Programs: Trends and Opportunities. (2006) Se også: “Measuring what matters. A stronger accountability model for teacher education” (July ) 40

 I en meget stor del af debatten bliver dette spørgsmål i USA formuleret som ”Giver indsatsen resultat i form af bedre testresultater for eleverne?”  Det bruges som mål for måling af værdien af læreruddannelse og mentorordninger. 41

… der siger, at målene også må hæve sig over de målelige resultater f.eks. The Whole Child Approach I den sammenhæng handler støtte til nye lærere ikke bare om at hjælpe dem med startproblemer, men om at vi slet ikke kan klare os uden de nye læreres potentialer, gå-på-mod og kræfter - og det skal lærerstartordninger være med til at frigøre. 42

For det meste har uddannelse ikke anerkendt, hvad andre industrier (!) har vidst næsten fra starten: Formaliseret vedvarende træning på jobbet er afgørende. De træner og fortsætter med at træne deres ansatte i henhold til et struktureret træningsprogram, der er en del af induktion i organisationens infrastruktur, vision og kultur. Lærere er ikke anderledes. De ønsker uddannelse, de ønsker at passe ind, og de ønsker, at deres elever skal opnå gode resultater. ( Wong, 2004, min oversættelse) 43

Hvis nye lærere skal blive de dygtige professionelle, som der er brug for, og hvis de skal blive i professionen, er alle parter nødt til at gå i koordineret aktion for at udvide og forbedre lærerstartordninger (…) og gøre dem mere tilgængelige for alle. Teacher Induction Programs: Trends and Opportunities. (2006) 44

”I betragtning af … de stigende krav der stilles til dem og den voksende kompleksitet i deres roller så … … skal lærere have adgang til effektiv personlig og professionel støtte gennem hele deres karriere, og især i den tid, de starter i faget … Der skal gøres anstrengelser for at sikre, at alle nyuddannede lærere får en tilstrækkelig og effektiv støtte og vejledning i løbet af de første år af deres karriere.” EU-undervisningsministrenes møde i september 2009 i Gøteborg 45

Vi har en unik ressource lige nu i de gode eksempler på ”best practice” i en lang række kommuner … Det ligger lige for at forbedre starten for de nye lærere gennem nye initiativer baseret på inspiration og egne lokale prioriteringer, ambitioner og partnerskaber … i sidste ende til fordel for eleverne og alle andre involverede i skoler i Danmark. 46

… støtte til nye læreres  professionelle  personlige &  sociale … udvikling med både et snævert og bredt sigte? 47