Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Coops kæder Varehuse Discount Supermarkeder Minimarkeder E-handel
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
Velkommen edgemo summit CPH maj 2014.
Årsmøder 2014.
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Energi- & Vandværkstedet
Overskrift.
Arbejdspladsudvikling
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Vi gennemførte en række interview ifm
Vejen går til Årets julemesse Klik med musen for at skifte billede.
17. maj 2011Regionalmøde Herning VELKOMMEN. 17. maj 2011Regionalmøde Herning AGENDA •Medlemssituationen •Register over dårlige betalere •Introduktionskort.
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
FØDEVAREANPRISNINGER
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Målgrupper og købmandskab
Innovation og iværksætteri
Oplevelses Booking Alle Fyns turistoplevelser samlet i én butik Oplevfyn.dk Vi giver vores gæster mulighed for at planlægge, booke og købe en komplet ferie.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Hvor der er fokus på klimaet.
Coop Bank.
Natur- og landbrugskommissionens workshop den 9. oktober 2012
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Relationer – børn og voksne
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Snak med din sidemand om dette et par min.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Møde… for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Frivillighed. Det handler om at give Samarbejde 10 timers arbejde – Tirsdag og onsdag eftermiddag… Uge 39, 40 & 41.
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
- sammen med glade mennesker
1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Kvickly Total 2011 Antal svar55153 Kvickly Kundemeter 2011 Rapportspecifikationer.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Dagli´-LokalBrugsen Årsmøde/generalforsamling for forretningen 1.Butikkens resultater 2.Begivenheder i butikken 3.Begivenheder i kæden 4.Begivenheder.
Gode råd til fundraising
Jubilæumsevent For de mindre butikker 1. Indhold Side 3 Side 4 Side 5 Side 6 Side 9 Side 10 Side 11 Jubilæumsreception Bod med mormormad-smagsprøver Film.
Velkommen Som medlem er du medejer Co-op betyder samarbejde
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Best practice i sociale medier
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Arbejdspladsernes Motionsdag, Formandsmøde 2018
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
3-timersmødet 2018.
Fra anledning til udvikling
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund Velkommen

Fortæl en historie 1.Præsenter jer for hinanden (navn og butik) 2. Udpeg ”fortæller” og ”lytter” 3. Fortæl om din/din butiks allerbedste oplevelse ved at arbejde med: Sundhed, klima/miljø eller etisk handel Fortæl i max ét minut 7. april 2017

Årshjulet – Spor på Severin seminaret 1. Præsentation af program og hinanden 2. Årshjulet – hvad er det? 3. Coops tværgående kampagner – hvorfor og hvordan 4. ”Liv” i butikkerne Hvordan kan brugsforeningsbestyrelse og butiksråd være med? 5. Årshjulet i X by – workshop 6. Årshjulet 2014 7. april 2017

Hvad er Årshjulet – den korte version Kobling af Ansvarlighedskampagner med butiksaktiviteter Med andre ord: Ansvarlighed fortalt i fællesskab, på flere måder og samtidig => vi ”når” flere 7. april 2017

Coop ansvarlighed - uddrag Coop-familien arbejder for at give alle danskere mulighed for at vælge sundt og ansvarligt i hverdagen – uanset hvilken af familiens butikker, du handler i Vi garanterer, at vi som virksomhed kontinuerligt sparer på ressourcerne, tænker på miljøet…… 7. april 2017

Änglamark – Omtanke i hverdagen Änglamark er økologiske, miljø- eller allergivenlige produkter af høj kvalitet. Änglamark spænder vidt fra vaskepulver til tomater. Fra babymad til sengetøj. Der er over 600 forskellige varer i Änglamark familien. Omsætning 2012 – 781 mio. Kendskabsgraden ligger stabilt på 92% i målgruppen Änglamark er aktiv i alle medier over hele året TV, dagblade og magasiner, Facebook, sponsorater (masterchef), Motionsløb etc. Änglamark er Coops omtanke mærke nr. 1 – Änglamark blev introduceret i 2008 og har siden leveret en markant vækst i omsætning år for år.

Savannah – udvikling gennem handel Kendskab: 45% Omsætning 2012: 70 mill. (mod forventet 40) Forbrugervurdering: relevant og meningsfuldt Kvalitetsforventning: moderne og god kvalitet Projekter bag varerne: Vi bruger 10 mio. DKK fra 2012-2015. Yderligere 10 millioner kommer fra partnere (primært Danida) Tre projekter: Kenya: Små grøntsagsfarmere Namibia: Marginaliserede kvægbønder Ghana: Små kakaofarmere og kooperativer Vi forventer en omsætning på næsten 100 mill. i 2013. Vi vil formentlig sætte endnu ét udviklingsprojekt i gang. Gennem en (primært digital) brandingkampagne vil vi øge kendskabsgraden. Vi har virkelig været med til at give Afrika en positiv værdi (og ikke bare som et kontinent præget af sult og nød).

Savannah-varer Vi har ca. 60 varenumre nu, men forventer mindst 80 i løbet af 2013. De bedst sælgende varer er vindruer, chokolade, oksekød og kaffe.

Det er blevet nemmere at vælge sundere I Coop tror vi på at sundhed skal smage godt. Sundhed skal være et nemt og naturligt valg. Sundhed skal passe til vores hverdag og ikke omvendt. Sundhed skal føles godt og baseres på lyst i stedet for pligt. Vi arbejder fokuseret med at gøre det så nemt som muligt for vores kunder at få alle de ”rigtige varer” i kurven. Derfor introducerede vi i 2012 Dit Valg, der er en serie produkter, der alle bærer nøglehullet – en serie, der gør det lettere at foretage et sundere valg, når du handlere i Coops butikker. Slut 2013 er sortimentet oppe på 150 Danskerne bekymre sig i stigende grad om sundhed. Det er nu den næste største bekymring. Det skal være nemt at handle sundt – derfor har Danskerne virkelig tage nøglehulsmærket til sig. Kendskabet, antal produkter og salg af varer med nøglehulsmærket stiger markant. Der er nu pænt over 1.000 produkter i markedet i dag der bærer nøglehullet og kendskabet har nået 90%.

Coops ansvarligheds kampagner – hvorfor og hvordan Tværgående kampagner Fælles og ensartet udtryk Undgå at ”opfinde den dybe tallerken” flere gange Mange år Der er tværgående kampagner på de fokusområder vi har i Coop.   For at sikre et ensartet udtryk og for ikke at lave det samme arbejde i alle kæder bliver disse tværgående kampagner udviklet centralt fra. Der er blevet arbejdet med tværgående kampagner i mange år, men jo flere egne varemærker vi har fået, jo flere tværgående kampagner er der. Änglamark er der arbejdet med centralt i ca. 5 år. Savannah blev introduceret i 2011 og DIT VALG i 2013. Processerne er lidt forskellige: Änglamark og Savannah – her bliver kampagnematerialer udviklet centralt og sendt til kæderne DIT VALG, Ugens Coop kup, Premium, Bagerens, Xtra og Coop – kæderne udvikler selv ud brandmanual 7. april 2017

7. april 2017

”Liv” i butikken Hvordan kan bestyrelsen og butiksrådet være med? …. koble en aktivitet på de tværgående kampagner 7. april 2017

Er det en god idé? Ja - forbi vi så: ”Gi’r tilbage” til samfundet/medlemmerne/kunderne Profilerer butikken, ansvarlige varer og Coop På endnu ”en måde” måske genkendelses glæde Vi ”når” flere 7. april 2017

Årshjulet - proces Tværgående kampagne oversigt udsendes efterår Handlingsplaner udarbejdes Ca. 6 uger inden hver kampagne udsendes info i Nyhedsbrevet bl.a. om aktivitetsforslag 7. april 2017

Idéer til aktiviteter ca. 6 uger inden aktivitet via Nyhedsbrevet 7. april 2017

Materiale fra Coop/kæden 7. april 2017

Forslag til butiksaktiviteter – trin for trin 7. april 2017

Materialer (nye foldere oktober 2013) Profilbrochure Tre korte introduktioner til mærkesagerne Sundhed Klima og Miljø Etisk handel fdbforum.fdb.dk/materialer

Hvordan kan bestyrelser og butiksråd være med? Kendskab til årshjulet Udarbejd en handlingsplan Aftal hvem gør hvad Gennemfør aktiviteterne Husk I vælger hvilke og hvor mange aktiviteter I vil gennemføre! 7. april 2017

Medlemmernes ”aktivitetsmøde” med Coop Ansvarlighed En god handlingsplan for ”vores” butik Workshop

Dagli’Brugsen ”Lille By” Omsætning 16 mio, 680 medlemmer, skole i byen 5 medlemmer af brugsforeningsbestyrelsen Primære konkurrent: Netto som ligger i naboby (5 km væk) I er brugsforeningsbestyrelsen i DB ”Lilleby” Planlæg en årshjulshandlingsplan for efteråret 2013 Beslut hvad I vil gennemføre. Drøft jeres ”tilvalg” – og lige så vigtigt jeres ”fravalg” 7. april 2017

SuperBrugsen ”Mellemby” Omsætning 45 mio, 1.800 medlemmer, 2 skoler i byen 7 medlemmer af brugsforeningsbestyrelsen Primære konkurrenter: SuperBest, Rema og Fakta som ligger i mellemby I er brugsforeningsbestyrelsen i SB ”Mellemby” Planlæg en årshjulshandlingsplan for efteråret 2013 Beslut hvad I vil gennemføre. Drøft jeres ”tilvalg” – og lige så vigtigt jeres ”fravalg” 7. april 2017

Kvickly ”Storby” Omsætning 95 mio, 5.200 medlemmer, 8 skoler i byen 4 medlemmer af butiksrådet Primære konkurrenter: Alle kæder findes i byen I er butiksråd i KV ”Storby” Planlæg en årshjulshandlingsplan for efteråret 2013 Beslut hvad I vil gennemføre. Drøft jeres ”tilvalg” – og lige så vigtigt jeres ”fravalg” 7. april 2017

2014

Hvordan vil vi arbejde med ansvarlighed/årshjulet? Ordet er frit

Kom godt videre – Konkurrence Er disse produkter i Savannah sortimentet? (jf. handelmedafrika.dk pr. 4/5) Kaffe Jordbær marmelade Fuldkorns småkager Vin Fisk 7. april 2017

Savannah quiz – svarkupon Kaffe Ja _______ Nej _______ Jordbær marmelade Ja _______ Nej _______ Fuldkorns cookies Ja _______ Nej _______ Vin Ja _______ Nej _______ Fisk Ja _______ Nej _______ Navn: ___________________ 7. april 2017