Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Coops kæder Varehuse Discount Supermarkeder Minimarkeder E-handel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Coops kæder Varehuse Discount Supermarkeder Minimarkeder E-handel"— Præsentationens transcript:

1

2 Coops kæder Varehuse Discount Supermarkeder Minimarkeder E-handel
Antal butikker pr. marts 2011 Varehuse Discount 80 butikker 66 Coop - 14 brugsforeninger 372 butikker Heraf 15 Fakta Quick Supermarkeder Minimarkeder E-handel Bestil på nettet og få bragt hjem til døren 378 butikker 136 Coop brugsforeninger 264 butikker 122 Coop brugsforeninger Reserver og hent i medlemskæderne: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen 81 butikker Heraf 4 Irma city 1 butik

3 Værdikæden Producent Detail- handel Forbruger

4 Værdikæden - internt Producent Detail- handel Forbruger Bestyrelse
Direktion Koncern ledelse Indkøbere Marketing Inf. Kæder/ Butikker

5 Coops ansvarlighedsplatform - 1 vision, 4 områder, 40 handlinger

6 I 2009 lancerede vi vores ansvarlighedsplan - 1-4-40

7 Coop Ansvarlighed 7

8 Sundhed 1. Vi vil markedsføre og gøre Nøglehulsmærket kendt i Danmark. Målet er en kendskabsgrad på 80%. 2. Vi vil inden udgangen af 2011 have mindst 500 nøglehulsmærkede varer. 3. Vi vil løbende udvikle vores varemærker Coop og Änglamark, så flest muligt af fødevarerne i disse varemærker overholder nøglehulskriterierne. 4. Vi vil sikre, at Coops egne kemisk/tekniske varer og produkter til personlig pleje ikke indeholder stoffer fra EU’s liste over stoffer, der mistænkes for at være hormonforstyrrende. 5. Vi vil inden for tre år introducere 25 nye sunde varer som alternativ til usunde snackprodukter. 6. Vi vil inspirere kunderne med opskrifter på sunde og velsmagende retter. 7. Vi vil etablere et web-baseret slankeunivers med råd om varer og livsstil. 8. Vi vil arbejde på at kortlægge kalorieindholdet i vores egne varemærker Coop og Änglamark og sætte mål for reduktion af kalorieindholdet i disse varemærker. 9. Vi vil med udgangspunkt i ”Dagligvarehandlens 13 punkts plan mod fedme” gå i dialog med vores leverandører for at reducere problemet. 10. Vi vil øge informationen om, hvilke sunde varer der kan købes i butikkerne. 8

9 Nøglehullet i tal Alle kæder. Indeks år til dato: 119
Antal aktive varer: 849 – alene viktualier ca. 300 Uhjulpet kendskab: 92%

10 Klima 1. Vi vil kortlægge og reducere Coops driftsmæssige carbon footprint med 12%. 2. Vi vil reducere vores energiforbrug med 10% i butikkerne og administrationen. 3. Vi vil etablere en grøn flagskibsbutik, hvor nye energivenlige teknologier løbende bliver testet. 4. Vi vil beregne Änglamark seriens CO2 bidrag og arbejde på at neutralisere dette. 5. Vi vil identificere og fordoble salget af klimavenlige varer inden tre år. 6. Vi vil afholde en årlig ”klimauge”, hvor vi sætter fokus på klimavenligt forbrug. 7. Vi vil oplyse forbrugerne om sammenhængen mellem dagligvarer og klimabelastning. 8. Vi vil reducere klimabelastningen fra vores eksterne transportører. 9. Vi vil løbende informere og inddrage vores medarbejdere i, hvordan de selv kan medvirke til at reducere klimabelastningen på arbejdet og privat. 10. Vi vil øge informationen om de initiativer, som Coop gør for klimaet. 10

11 Vi vil oplyse forbrugerne om sammenhængen mellem dagligvarer og klimabelastning

12 Etisk handel 1. Vi vil fordoble vores salg af Fairtrade varer inden tre år. 2. Vi vil introducere mindst 25 nye Fairtrade varer. 3. Vi vil løbende informere om, hvilke etiske samarbejdsaftaler, vi har indgået med leverandørerne. 4. Vi vil indsamle mindst 30 millioner kr. til vores humanitære samarbejdspartnere. 5. Vi vil gennem vores indkøbsselskab Intercoop kontrollere vores leverandører i Fjernøsten med henblik på at sikre at vores etiske krav overholdes. 6. Vi vil opfordre vores danske leverandører til at indmelde sig i Dansk Initiativ for Etisk Handel og herigennem deltage i fælles forbedrings- og kapacitetsopbygningsaktiviteter. 7. Vi vil gennem Intercoop udbyde kurser i etisk handel for vores leverandører i fjernøsten. 8. Vi vil i samarbejde med FDB identificere specifikke varer, hvor vi gennem udviklingsprojekter kan skabe konkrete forbedringer hos bønderne/producenterne i Afrika. 9. Vi vil som led i vores tilslutning til FNs Global Compact offentliggøre en årlig rapport om vores etiske arbejde og arbejde for at udbrede kendskabet og tilslutningen til Global Compact blandt danske virksomheder. 10. Vi vil øge informationen til vores kunder om nytten af Fairtrade handelsformen. 12

13 Etisk Handel 6. Vi vil gennem Intercoop kontrollere vores leverandører i Fjernøsten med henblik på at sikre at vores etiske krav overholdes

14 Miljø & Økologi 1. Vi vil bygge Danmarks førende omtanke brand, Änglamark. 2. Vi vil sikre det bredeste sortiment af økologiske produkter på det danske marked. 3. Vi vil fordoble salget af miljømærkede varer inden udgangen af 2011. 4. Vi vil medvirke til at reducere miljøbelastningen fra plasticposer ved at udbyde og markedsføre genanvendelige bæreposer i butikkerne. 5. Vi vil stoppe salget af koncentrerede ukrudtsmidler og tilbyde mindre miljøbelastende alternativer inden udgangen af 2011. 6. Vi vil sikre det bredeste sortiment af MSC mærkede fiskeprodukter i dansk dagligvarehandel. 7. Vi vil i samarbejde med FDB udvikle og markedsføre nye FSC mærkede varer. 8. Vi vil reducere emballageforbruget til vores egne varemærker. 9. Vi vil etablere mindst to miljømærkede butikker inden udgangen af 2011. 10. Vi vil øge informationen om økologi og miljø til forbrugerne, samt informere om hvilke økologiske og miljømærkede varer der tilbydes i butikkerne. 14

15 Änglamark – Nem Omtanke
Vi vil bygge Danmarks førende omtanke brand Änglamark – Nem Omtanke Kendskab til Änglamark: Det hjulpne kendskab er steget fra 30% (2007) til 92% (2010). Miljørigtig, omtanke, økologisk, parfume fri, allergivenlig, tryg, moralsk, sikkerhed, kvalitet Salg til dato: Index 127. Antal varer 533

16 Markedsføring af Änglamark

17 Markedsføring af Änglamark

18 Nye kampagner

19 Coop Ansvarlighedsrapportering

20 Læs mere på www.coop.dk/ansvarlighedsrapport2010

21 Coop Ansvarlighedsrapportering
Utraditionelt layout

22 De gode råd Kik på den interne værdikæde – hvem er dine kunder?
Drop ”bæredygtighed” – det er der ingen der forstår alligevel! Tal i øjenhøjde og i et sprog der er til at forstå Lav en plan, få den forankret ledelsesmæssigt og meldt ud i organisationen Vær tydelig om, hvem der har det operationelle ansvar Gør det simpelt, konkret og målbart Husk æstetikken – gør det lækket hvis muligt! Støt jer på officielle mærker – svanen, blomsten, Ø, mf. Rapporter også internt om, hvor langt I er kommet Vær ærlig - også om vanskelighederne og dilemmaerne


Download ppt "Coops kæder Varehuse Discount Supermarkeder Minimarkeder E-handel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google