Sociale kompetencer Og Undervisning i fag 23.11.2011
Didaktiske felter Engagement og faglighed Undervisningsmål Relationer og respekt Undervisning - aktiviteter - arbejdsformer
Almen didaktisk og fagdidaktisk tilgang Pædagogiske mål Dobbelthed Faglige mål
Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse Matematik stk. 2. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne selvstændigt og gennem dialog og samarbejde med andre … med henblik på at tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab. Engelsk stk. 3. mulighed for at udvikle deres forståelse for mennesker med forskellig kulturel baggrund og forberede sig til et liv i et globalt samfund. Dansk stk.1. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne
Pædagogiske mål for sociale kompetencer Kundskab Færdigheder Holdninger Samarbejde Selvkontrol Selvhævdelse Empati Ansvarlighed
Social kompetence som Kvalificeret selvbestemmelse Kvalificering Selvbestemmelse Udadrettet Noget bestemt at lære Viden og kunnen Samarbejde Kommunikations kompetence Tilpasse sig komplekse krav Relationsorientering Kunne vælge relevant kommunikation i situationen Ansvarlighed Indadrettet Selvvurderingskompet. Faglig selvforståelse At tænke sig om Selvkontrol Analyse og konsekvens forståelse Værens- og oplevelseskomp. At være til stede som sig selv Relationsforankring Oplevelsesbredde Affektforståelse og regulering Selvhævdelse I Tønnesvangs model ser det sådan ud – kommunikationskompetence omhandler at lære et sprog, bruge sin stemme og sin krop, dvs. verbal nonverbal og ekstraverbal. Indadrettet selvbestemmelse – værens og oplevelseskompetencen – for at kunne skabe tillid og - åbenhed og varme. Arbejdet med model 2000 og kendskab til selvpsykologiens teori om selvobjektfunktionen – giver anledning til at jeg sammen med et par kolleger begynder et udviklingsarbejde med lærerstuderende i praktik.
Den didaktiske relationsmodel Læringsforudsætninger Vurdering Rammefaktorer Læreprocessen Mål Indhold
Kommentarer til relationsmodellen Læreprocessen: Undervisnings former (lærerens handlinger) og arbejdsformer (elevernes handlinger) Den psykologiske proces Læreren kan planlægge gøremål – og undervisningen leder frem til bestemte gøremål – men læreprocessen sker i eleven.
Planlægningsniveauer Overordnet via relationsmodellen Støtte i formål for uddannelsen, for faget og indholdsdimensioner i sociale kompetencer. Specifikt for den enkelte lektion Aktiviteter, undervisningsform, arbejdsform, ramme om undervisningen, produkt, indhold, materialer, mål,