Sociale kompetencer Og Undervisning i fag 23.11.2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Danmark 3.0.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Undervisningsplanlægning
Skolepolitiske visioner og mål
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
Medborgerskab – på sporet
22. november 2011 i Vartov, København Metoder til læringsvurdering
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Projektarbejde En praksishistorie.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Lærerprofessionen - en definition.
PSS-Promoting Social Skills
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Uddannelsesparathed - hvad er det
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Planlægning, proces og evaluering
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Et spejl til frihed Mennesket er social
Vision mission værdier handleplaner
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Fællesmøde for forældrene på Damhusengens Skole
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Almen Didaktik Indhold og form
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Fra almendidaktik til fagdidaktik
It i folkeskolens matematikundervisning
Det handler om eleverne
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Oplæg om pædagogisk forvaltning af fjernundervisning.
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Didaktiske planlægningsmodeller
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sociale kompetencer Og Undervisning i fag 23.11.2011

Didaktiske felter Engagement og faglighed Undervisningsmål Relationer og respekt Undervisning - aktiviteter - arbejdsformer

Almen didaktisk og fagdidaktisk tilgang Pædagogiske mål Dobbelthed Faglige mål

Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse Matematik stk. 2. Undervisningen tilrettelægges, så eleverne selvstændigt og gennem dialog og samarbejde med andre … med henblik på at tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab. Engelsk stk. 3. mulighed for at udvikle deres forståelse for mennesker med forskellig kulturel baggrund og forberede sig til et liv i et globalt samfund. Dansk stk.1. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne

Pædagogiske mål for sociale kompetencer Kundskab Færdigheder Holdninger Samarbejde Selvkontrol Selvhævdelse Empati Ansvarlighed

Social kompetence som Kvalificeret selvbestemmelse Kvalificering Selvbestemmelse Udadrettet Noget bestemt at lære Viden og kunnen Samarbejde Kommunikations kompetence Tilpasse sig komplekse krav Relationsorientering Kunne vælge relevant kommunikation i situationen Ansvarlighed Indadrettet Selvvurderingskompet. Faglig selvforståelse At tænke sig om Selvkontrol Analyse og konsekvens forståelse Værens- og oplevelseskomp. At være til stede som sig selv Relationsforankring Oplevelsesbredde Affektforståelse og regulering Selvhævdelse I Tønnesvangs model ser det sådan ud – kommunikationskompetence omhandler at lære et sprog, bruge sin stemme og sin krop, dvs. verbal nonverbal og ekstraverbal. Indadrettet selvbestemmelse – værens og oplevelseskompetencen – for at kunne skabe tillid og - åbenhed og varme. Arbejdet med model 2000 og kendskab til selvpsykologiens teori om selvobjektfunktionen – giver anledning til at jeg sammen med et par kolleger begynder et udviklingsarbejde med lærerstuderende i praktik.

Den didaktiske relationsmodel Læringsforudsætninger Vurdering Rammefaktorer Læreprocessen Mål Indhold

Kommentarer til relationsmodellen Læreprocessen: Undervisnings former (lærerens handlinger) og arbejdsformer (elevernes handlinger) Den psykologiske proces Læreren kan planlægge gøremål – og undervisningen leder frem til bestemte gøremål – men læreprocessen sker i eleven.

Planlægningsniveauer Overordnet via relationsmodellen Støtte i formål for uddannelsen, for faget og indholdsdimensioner i sociale kompetencer. Specifikt for den enkelte lektion Aktiviteter, undervisningsform, arbejdsform, ramme om undervisningen, produkt, indhold, materialer, mål,