Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Anvendelse af teori og metode i specialeafhandlinger
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Lad os samarbejde –gør som jeg siger
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Evaluering.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Kapacitetsopbygning med Aktionslæring
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
At udforske sin egen praksis
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Lis Suhr Klinisk lektor
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
’Jeg sætter ord på og udvikler mig’
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Velkommen.
Lærerprofessionen.
Resultat af interviewundersøgelse
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Erfaringer fra implementering af GCP Karin Friis Bach Cand.pharm., daglig leder.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Organisatorisk læring i et organisationsudviklingsprojekt Et eksempel.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Humanistisk sundhedsforskning
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Aalborg Kommune Barnet i Centrum (BiC) Aktionsforskning og aktionslæring Onsdag den 10. juni 2015 Stig Broström Institut for Uddannelse og Pædagogik.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
©Projektstyring – i teori og praksis (1.udg.) Lars Krogh Jensen & Henriette Bjerreskov Dinitzen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2011.
Evaluering.
© Dinitzen, H. B. & Jensen, L. K
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Almen Didaktik Indhold og form
Spændingsfelter i vejledningsloven
© Effektiv undervisning
Sundhedsprofessioner mellem Organisationer og Brugere Præsentation af Kandidatseminar Viola Burau, Institut for statskundskab Loni Ledderer, Institut.
© Effektiv undervisning
Unges uddannelsesvalg
© Effektiv undervisning
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Videregående kvalitative metoder
Temadag 2018.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Læringstimer med kliniske sygeplejelærer i
Præsentationens transcript:

Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Oplæg d. 9.06.2008 - Læremiddel.dk Tiller, Tom (2000): Forskende Partnerskab, Kroghs Forlag Nielsen, Lise Tingleff (2001): Udvikling gennem deltagelse, Unge Pædagoger Lise Tingleff Nielsen m.f.: (2004): Læreres læring - aktionsforskning i praksis, KLEO Martin Bayer m.f.: (2004): Læreres læring - aktionsforskning i folkeskolen, KLEO Aktionslæring/aktionsforskning; mindre empiriske krav (Tiller) – en rimelig kategori? Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Aktionsforskning forskningsparadigme fra 70’erne kritik mod positivistisk forskningsforståelse forskning ud af elfenbenstårnet – og arbejde med praktiske løsninger på samfundets problemer en forskningsmetode, hvor praktikere og forskere sammen undersøger praksis for at blive klogere på denne og for at udvikle den paradigmet udbredtes også til skolen curriculumudvikling didaktikudvikling Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Kvalitativ forskning: hændelser forstås i deres sammenhæng det er en naturlig, ikke konstrueret undersøgelseskontekst forskerne deltager i aktørernes eget perspektiv er vigtigt oplevelser og erfaringer betragtes i et helhedsperspektiv målet er en helhedsmæssig forståelse Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Aktionslæring aktionslæring er en variant af aktionsforskning, i aktionslæring stilles færre krav til systematisk indsamling og bearbejdning af viden Vekselvirkning mellem Handlingsrum og refleksionsrum som drivkraft i udvikling af viden Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Teacher as researcher At lægge sin undervisning op på bordet Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring problem handling refleksion aktion læring Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen

Viden i aktionslæring ”Teoretisk kundskab kan vække erfaringer og skabe nye kategorier og koblinger” Erfaringer ordnes Løs snak om erfaringerne Erfaringer kobles Erfaringer knyttes til teori ”Erfaringer kan belyse og ernære den generelle kundskab” Niels Grønbæk Nielsen

Registrering af viden Skriftlighed – at kunne håndtere hverdagserfaringer på en systematisk måde! dagbogen skolebillede Logbogen strukturerede log efter problem G-K-L metoden (gjort – lært – klog) virksomhed – Gøres – læres – klogt at gøre konsulenten / kollegaen som skygge Niels Grønbæk Nielsen

Aktionslæring og organisation Aktionslæring – for hvem? Aktionslæring kan blive en væsentlig brik i skolens arbejde med at udvikle kvalitet i undervisningen Hvis man vil! Niels Grønbæk Nielsen