Brian Nielsen Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 1 - 4

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Advertisements

God regnskabspraksis i DLBR
Driftsøkonomi kapitel 5
& Økonomistyring Organisationer
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 4 - 7
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Økonomistyring og økonomiske modeller
Nøgletal Metodemæssig fokus.
Først lidt om Aalborg Portland
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
4 centrale konti NB: Virksomheden fortsætter (going concern)   Resultatopgørelse Balance =Driftsregnskab.
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Økonomistyring og budgettering
L 5 Ekstern Økonomi Forretning og ledelse 2012.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Behovet for regnskabsvæsen
Ny Årsrapport Analyse og rådgivning Internt regnskab og rådgivning Merete Jensen, projektleder.
Grundlæggende regnskabsforståelse
13. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Faglige orienteringsmøder Regnskabspraksis Januar 2009.
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
12 - Regnskabsanalyse.
Det interne regnskab (tidl. arbejdstitel ”Supplerende beretning”)
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Ny Årsrapport Hvorfor ? Flere udgaver – individuelle tilvalg
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Rambøll Managements definition af it-governance
BALANCEN PASSIVER AKTIVER Egenkapital Anlægsaktiver - Selskabskapital
Balanceskema Typiske kendetegn ved balanceskema:
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Aktivitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 5
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
Ledelse af forandringer i praksis Peter Engberg Jensen.
Regnskabsanalyse Idé og grundlag.
Finansiering Peter Lynggard Investering og Finansiering Kapitel F1-3.
Driftsøkonomi Kapitel 1 – 4 Indledning.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Balanced Scorecard Hvilke mål skal nås i loyalitet til den fælles strategi 2009.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Økonomistyring og budgettering
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 14
Regionsrådsmøde 2. Maj
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Almen praksis som forretning Disposition Hvad er det at være selvstændig ? Købe praksis eller praksisandel  personligt budget.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Regnskabsanalyse Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 4.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse © Charlotte Flyger, Ove Hedegaard og Preben Melander Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Appendix B Nogle udbredte økonomistyringsværktøjer.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Kapitel 4 Regnskabet.
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Virksomhedstyper og ejerforhold
Kontoramme og kontoplan
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau
Præsentationens transcript:

Brian Nielsen Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 1 - 4 01-10-2006 Driftsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 1 - 4 (c) 2006

Virksomhedens placering i samfundet Erhvervsøkonomi Driftsøkonomi Virksomhedsøkonomi Økonomisk enhed Bedrift er teknisk enhed

Placering i samfundet Virksom- heder Stat og kommuner Hushold- ninger

Interessentmodellen

Virksomheden Eksistensberettigelse Mål Opfylder et behov for en eller flere kunder Mål Overlevelse Stabil (overskuds-)udvikling Vækst

Paradigme Maksimering Satisfiering Det kapitalistiske samfund bygger på teorien om knappe faktorer. Vi kan ikke opfylde alle behov.

Systemtankegange Virksomheden lever i samspil med omverdenen (/omverdenerne) Økonomisk omverden Teknologisk omverden Kulturel omverden Økologisk omverden

Økonomi Effektiv forvaltning af knappe ressourcer Økonomisk problem: Brian Nielsen 01-10-2006 Økonomi Effektiv forvaltning af knappe ressourcer Økonomisk problem: Et problem vedrørende optimal allokering af knappe ressourcer Få mest muligt ud af de knappe ressourcer Brug mindst muligt af ressourcerne Økonomi (græsk) at holde hus med Frie og knappe goder Paretooptimalitet (c) 2006

Produktivitet Forholdet mellem input og output Eks antal fremstillet pr. løntime

Effektivitet Indsats af ressourcer i forhold til de opstillede mål!

Modeller og teori Modeller er forenklinger af virkeligheden Fokus på specifikt problem Systematik Beskrivelse

Modeller Deskriptive modeller Normative modeller Beskrivende modeller, der hjælper med at forstå et problemområde. Normative modeller Modeller, der hjælper i beslutningsprocessen

Stokastiske og deterministiske modeller Stokastisk model Løn Uddannelseslængde Løn Uddannelseslængde Deterministisk model

Teori og praksis Der er ikke uoverensstemmelse mellem teori og praksis! Teorien er det brede grundlag Praksis er specifik i situationen Man kan vælge at bruge teorien: Kan man styre det? Bør man styre det? Vil man styre det?

Juridisk organisering Personligt ejede Enkeltmandsvirksomheder Interessentskaber Selskabsformer med begrænset hæftelse Anpartsselskaber (ApS) Aktieselskaber (A/S) Andelsselskaber (Amba) Komanditselskaber Selvejende institutioner Foreninger og fonde Franchising

Ejerkreds Privatejede virksomheder Offentlige virksomheder Kommuner Amtskommuner Stat EU Halvoffentlige virksomheder Koncessionerede selskaber Kooperative virksomheder

Inddeling efter produktion Produktionens art Landbrug, fiskeri (primære erhverv) Håndværk, industri (sekundære erhverv) Servicevirksomheder (tertiære erhverv) Produktionsform Lønintensive Kapitalintensive Materialeintensive

Produktionens tilrettelæggelse Enkeltordreproducerende virksomhed Ordreproducerende virksomhed Serieproducerende virksomhed Masseproducerende virksomheder

Mål Målsætningen er gevinstmaksimering på langt sigt Målsætningen er at opnå den maksimale gevinst fra nu af og frem til udløbet af interessehorisonten. Politiske mål og beslutningsmodeller

Målhierakier Idegrundlag (hvilket behov opfyldes) Målsætning Strategier (langt sigt) Politikker Handlingsplaner

Økonomisk analyse Et mål Opstilling og udvælgelse af alternativer En model Vurdering af fordele og ulemper vedr. alternativerne Valgkriterium

Virksomhedens regnskab Resultatopgørelse Opgørelse over årets indtægter og omkostninger Balance Opgørelse over aktiver og passiver på statustidspunktet

Resultatopgørelse Omsætning Variable omkostninger =Dækningsbidrag Brian Nielsen 01-10-2006 Resultatopgørelse Omsætning Variable omkostninger =Dækningsbidrag Markedsføringsomkostninger = Markedsføringsbidrag Faste omkostninger (kapacitetsomkosninger) = Indtjeningsbidrag Vis eks med forrentning af egenkapital (c) 2006

Balance Aktiver Passiver Anlægsaktiver Omsætningsaktiver Bygninger Maskiner Omsætningsaktiver Varelagre Debitorer Likvide midler Passiver Egenkapital Fremmedkapital Langfristet gæld Prioritetsgæld Kortfristet gæld Leverandørgæld Kassekredit

Proces- og resultatmål Hvad vil vi nå? Procesmål Hvordan vil vi nå resultatmålene?

Business Excelence Indsats Resultater Helhed Business Excelence Brian Nielsen 01-10-2006 Business Excelence Indsats Resultater Helhed Business Excelence Peters & Watermann: In search of Excelence Watermann: Fornyelsens element Rosabeth Moss Kanter: The Change Masters (c) 2006

Balanced Scorecard Objectives Measures Targets Initiatives Økonomiske og finansielle resultater Kunderelationer / -loyalitet Interne nøglekompetencer Kompetence og udviklingsevne

Finansielle fokusområder Indtjeningens udvikling og fordeling på produkter og segmenter Omkostningsstyring / produktivitetsforbedring Kapacitetsudnyttelse / investeringsstrategi

Kundefokusområder Markedsandel / kundeandel Genkøbstilbøjelighed Akkvisition (tiltrækning af nye kunder) Ambassadøreffekt Kundetilfredshed Kundelønsomhed

Procesfokusområder Gennemløbstid Ressourceforbrug Kvalitet (fx defektrater, spildprocent m.v.) Præstationsmål Også gennem sammenligning med andre = Benchmarking

Fokusområder inden for kompetence og udviklingsevne Medarbejderloyalitet Medarbejdertilfredshed Medarbejderproduktivitet (fx indtjening pr. medarbejder) Organisationsklimaet (innovationsevne, ledelseskvalitet, holdninger / værdier mv)

Formål med Balanced Scorecard Etablering af fremadrettet sammenhængende system bestående af: Mål Aktiviteter Opfølgning Finansielle og nonfinansielle Early warning system

Betingelser for BSC Virksomheden er en selvstændig forretningsenhed – har en selvstændig vision og strategi Virksomheden har egne kunder Virksomheden kan selvstændigt kontrollere nøgleprocesser Virksomheden har egne medarbejdere Virksomheden kan selvstændigt fastlægge personalepolitik, belønningssystemer, uddannelses- / udviklingsaktiviteter mv