Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarie Steensen Redigeret for ca. et år siden
1
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Hvorfor har virksomhederne brug for et balanced scorecard
2
Baggrund Uden måleinstrumenter kan man ikke styre
Der styres efter det der måles på Styring efter kortsigtede økonomiske mål giver underinvestering i værdiskabelse på længere sigt
3
Hovedidé Missionen angiver virksomhedens kerneholdning(er), -marked(er) og –produkt(er) Missionen skal inspirere virksomhedens ansatte Balanced scorecard understøtter forståelsen af missionen gennem måling (til forskel fra måling som kontrol)
4
Perspektiver Økonomisk (kortsigtet) p. Kunde p. Internt proces p.
Understøtter både den korte og den lange bølge af værdiskabelse Lærings- og vækst p. Eventuelt andre supplerende p. (miljø, interessegrupper)
5
Måltal Bsc forklarer målsætningen (formulerer den ikke)
Bsc er ikke kun en samling af målinger, men en sammenkobling af måltal Årsags/virkningsrelationer indbygges på kryds og tværs af de 4 perspektiver Måltallene kontrollerer, at den årsags/virknings relation, som strategierne antager faktisk er til stede Der arbejdes med indsatsmål (performance drivere) og resultatmål.
6
Overordnet styring Antagelsen er, at det overordnede mål er økonomisk resultat på lang sigt, men At dette opnås bedst ved en kombineret indsats på de 4 perspektiver (ikke kun kortsigtet økonomisk resultat) På kort sigt er der balance mellem de 4 perspektiver (ingen er over de andre) Strategierne påstulerer sammenhænge mellem den balancerede kortsigtede løsning og det langsigtede mål – ved udeblevne resultater må strategierne revurderes.
7
Bsc omfang Det naturlige udgangspunkt er en bsc for hver SBU (strategic business unit) Herfra nedbrydes på ansvarsområder Men på aggregeret niveau kan (bør) der være synergier på kernekompetancer
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.