Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere"— Præsentationens transcript:

1 Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere

2 Ledelsesmodel – hvad er det
Virksomhedens ledelsesmodel er en række KPI’ere, som sikrer det ønskede ledelsesfokus på eksekvering af virksomhedens strategi. Intentionen med denne dias er, at give dig inspiration til at indlede egne dialoger om relevante KPI’ere hos dig.

3 De 7 spidskompetencer Mod Passion Mådehold Netværkskraft Ansvarlighed
Globalt mind-set Passion Mådehold Netværkskraft Ansvarlighed Forandringsvilje

4 Eksekvering – hvad skal vi have fokus på?
Evnen til at se målet Evnen til at se vejen til målet Evnen til at sætte holdet Evnen til at bringe sig selv i spil Evnen til at gøre det nødvendige Ledelse med succes? At være til stede i situationen At finde en løsning i situationen At gennemføre løsningen med den nødvendige indsats

5 Anvendelse af Balanced Scorecard i praksis
Balanced Scorecard som ledelsesværktøj – den teoretiske referenceramme

6 Balanced Scorecards historie
Balanced Scorecard er udviklet af 2 amerikanere Professor Robert S. Kaplan (Harvard Business School) Forsker, underviser og rådgiver inden for omkostnings- og præstationsstyringssystemer Har ud over Balanced Scorecard skabt omkostningsstyringssystemet Activity Based Costing Management konsulent David P. Norton (Balanced Scorecard Collaborative Inc.) Stifter og bestyrelsesformand for Balanced Scorecard Collaborative Inc., Boston, USA, som har til formål at udbrede kendskabet og brugen samt videreudvikle og fuldstændiggøre The Balanced Scorecard Robert S. Kaplan David P. Norton

7 Hvad er Balanced Scorecard?
Balanced Scorecard er et system/værktøj, som gør en organisation i stand til at styre på de forhold, som påvirker morgendagens resultat og realiseringen af organisationens overordnede målsætninger Balanced Scorecard består af 4 perspektiver; Økonomi Kunder Interne processer og Medarbejdere & læring Perspektiverne er lige vigtige for både styring og ledelse af organisationen samt organisationens resultatskabelse – heraf kommer ordet ”Balanced” (balanceret)

8 Balanced Scorecard-modellens princip
Økonomi Vision Kunder Processer Medarbejdere Hvad skal vi fokusere på økonomisk for at realisere visionen og ejernes krav? Hvad skal vi fokusere på i fht. kunderne for at få succes økonomisk set? Hvad skal vi fokusere på i vores interne processer for at leve op til kundernes krav? Hvad skal vi fokusere på i fht. medarbejderne for at forbedre vores interne processer? Fra vision til medarbejdere og læring Visionen og ejernes krav bestemmer, hvad virksomheden skal leve op til økonomisk, og dermed hvad der skal fokuseres på under økonomi, kunder, interne processer samt viden & læring Virksomhedens økonomiske fokus er bestemmende for, hvad der satses på i forhold til kunderne Virksomhedens fokus i forhold til kunderne er bestemmende for, hvilke interne processer, der skal etableres, effektiviseres, forbedres og/eller ændres Virksomhedens fokus under de interne processer er bestemmende for, hvilke kompetencer og færdigheder, der skal udvikles og styrkes blandt medarbejderne Fra medarbejdere og læring til vision Medarbejdernes kompetencer og færdigheder danner udgangspunktet for effektiviteten i, og kvaliteten af de interne processer, og dermed det produkt, og den service, som kunderne får, samt virksomhedens økonomiske formåen Økonomien kan altså forbedres ved f.eks. at udvikle medarbejdernes viden og kompetencer – på den rigtige måde! En af flere måde at gengive Balanced Scorecard-modellen på

9 "... lidt begrebsafklaring"
Vision Fokusområde B Fokusområde E Fokusområde C Fokusområde F Fokusområde I Fokusområde J Fokusområde K Fokusområde D Fokusområde G Fokusområde H Fokusområde L Fokusområde A Strategisk Taktisk Operationel Strategisk udvikling Strategiimplementering "Fra ord og tal til handling" Balanced Scorecard - måling og rapportering på den strategiske fremdrift Strategi = "Vejen af hvilken" B Strategiplan = beskrivelse af hvordan vision + strategiske og økonomiske mål realiseres Strategi- plan A Mission

10 Balanceret virksomhedsstyring versus ”traditionel” økonomistyring
INTERNT EKSTERNT Kvalitet & Kundetilfredshed Non-finansielle nøgletal Organisationsprocesser & Medarbejdertilfredshed Salg & Markedsføring Finansielle Økonomi & Finans Balanceret virksomhedsstyring ”Traditionel” økonomistyring

11 Arbejd succesfuldt med scorecard
Opnå tværorganisatorisk enighed om den strategiske retning Oversæt strategi til medarbejdernes hverdagssprog Forstå sammenhængen mellem strategi og proces Opret ”performance” kontrakter Udbred Scorecard i organisationen

12 Hvorfor scorecard? Forvandl strategi til handlinger:
Styr de immaterielle aktiver Benyt tværorganisationel funktionalitet Mål – det, der betyder noget Udarbejd et dagligt ledelsessystem

13 Hvad opnås? Justering og fokus i organisationen på den strategiske retning Ressourceprioritering og allokering Løbende feed-back i real-time med henblik på justering Et sæt af balancerede målinger ”Nu forstår jeg, hvordan jeg bidrager til virksomhedens strategi og bundlinjen”

14 Misforståelser omkring BSC
BSC svar BSC er et præstations ledelses system BSC er et strategisk implementeringsredskab Hvad er omkostningen ved ikke at bevise dine resultater? Er det så bedre slet ikke at måle? Et godt BSC har både kvantificerbare og kvalitative målsætninger og målepunkter. Opfattelse BSC er kun et målstyringssystem BSC er en strategisk udviklingsproces Omkostningerne ved at måle overstiger fordelene. Resultaterne af målingerne vil blive brugt imod os. Et godt BSC har kun kvantificerbare målsætninger og målepunkter

15 Terminologi Strategiske temaer:
Diagram med årsags-/virkningssammenhæng mellem strategiske målsætninger Målsætninger: Mål for hvad strategien skal opnå, og hvad der er kritiske for succes Målepunkt: Hvordan succes - med opnåelse af strategien - vil blive målt og fulgt Mål: Resultatets niveau eller udvikling heri Strategiske projekter: Nøgleprojekter til at opnå målsætningerne

16 Best practice Et godt Balanced Scorecard skal have omkring målepunkter. Med følgende vægtning: * Finansiel: målepunkter (22%) * Kunder: 5 målepunkter (22%) * Processer: målepunkter (34%) * Læring/vækst: målepunkter (22%)

17 Kriterier for målepunkter
Målepunkter skal kunne kommunikere hensigten med strategien Værd at bruge ressourcer på at nå Kan gentages og er pålidelige Opdateres med jævne mellemrum Der skal kunne sættes meningsfulde mål for forbedringer. Der skal kunne tilknyttes ansvarlige hele vejen ned gennem organisationen

18 Forskellige former for målepunkter
Absolutte tal Andele Målepunkter Indeks Procenttal Forholdstal Rangordning

19 Vi skal dominere markedet
Perspektiver Vision Vi skal dominere markedet Strategi Forbedre omkostningsstrukturen Investering i ny teknologi Finansielt Kunder Intern Læring og vækst Øget kunde- profitabilitet Omk./kunde Levering til tiden Tilfredse kunder % lev. til tid - Prod. kvalitet % fejl prod. Relev. Kompetancer Holdninger Udd. niveau vs. ansvar Ansvar og handlingsplan for at nå organisationens mål Hvor Hvordan KSF’er Målepunkter Handlings- planer

20 Strategiske temaer Finansiel Kunder Interne processer Læring og vækst
Excellent produktion Kunder Finansiel Læring og vækst Interne processer Skaber fokus i organisationen på at nå den strategiske destination. Er erfaringsmæssigt begrænset til 3-5 større strategiske temaer. Indeholder en strøm af sammenhængende målsætninger. Kan gå på tværs af alle fire perspektiver. Tæt på kunden Innovation/produkt

21 Eksempel på strategitræ 1

22 Eksempel på strategitræ 2


Download ppt "Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google