Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Den store skriftlige og den store mundtlige præstation: SRP og AT
Progression i de større skriftlige opgaver:
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT DISPOSITION  Indledende kommentarer  Rammerne for pilotprojektet  Det PR skal høres om  Eksempel på en.
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Studentereksamen - stx
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Almen sTudieforberedelse AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Gymnasiet (Stx)
AT-årsprøve 2.g.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Almen studieforberedelse
Historie i fagligt samspil
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Forældrearrangement Tirsdag den 30. september 2014.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
Udkast til justering af KS
SSO - Større skriftlig opgave
Forældrearrangement Mandag den 18. september 2017.
SSO - Større skriftlig opgave
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
Studieretningsprojektet
På stx og hf efter reformen
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF

Hurtige facts: Gymnasiebibliotekar i 5 år på Roskilde Gymnasium Lidt over 900 elever (lille gymnasium!) 100 kolleger, heraf er de 90 undervisere Biblioteks- og Bogdepotfunktion varetages af et enkelt årsværk i alt Administrerer 185.000 fysiske enheder

Der findes 4 gymnasiale uddannelser: Stx (Almene gymnasium) HF (Højere forberedelseseksamen) Hhx (Handels gymnasium) Htx (Teknisk gymnasium) http://www.emu.dk/gym/index.html

Opgaverne Dansk-Historie Opgave (1.g el. 2.g) STX Dansk-Historie Opgave (1.g el. 2.g) Studieretningsprojekt (2.g og 3.g) Studieretningsopgave AT – eksamen HF Større Skriftlige Opgave (SSO) Eksamensprojekt - KS

HF

Større skriftlige opgave Oktober – november – december Individuel Skrives inden for 1 – 3 fag efter elevens valg Fagrelevant vejleder tilknyttes Vejlederen formulerer ”opgavetitlen” 1 uges skrivetid Eksternt censur

Eksamensprojekt Maj - juni Udarbejdes individuelt eller i grupper Omfatter 2-3 fag, efter elevens valg Sidste 6 uger inden skoleårets afslutning Afsluttes med en individuel mundtlig prøve på baggrund af en synopsis

Hvad kan I forvente? De har fået: Bevidsthed om helt overordnet emne Sondrer sjældent mellem materialetyper , f.eks. avisartikler kontra tidsskriftsartikler Andelen af biblioteksfremmede elever er større end i STX De har fået: Indføring i at søge i eget bibliotekssystem Intro til SkoDa Artikelsøg Diskussion om Google, netsøgning, og Wikipedia Oprettes i bibliotek.dk

STX

Studieretningerne Afløste de gamle matematiske- eller sproglige opdelinger: F.eks. Samfundsfag A – Matematik A – Biologi C Eller Musik A – Matematik B – Fysik B

AT – Almen studieforberedelse 140 timers projekter og undervisning fordelt på 3 år. Typisk fordelt 9 – 10 forløb, oftest af en uges varighed. ”1.1. Identitet Almen studieforberedelse er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af det almene gymnasiums tre faglige hovedområder: naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab. […] 2.1. Faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder – foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf – perspektivere sagen – vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag – demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag.”

Dansk Historie Opgave Første større, selvstændige, skriftlige opgave. Udarbejdes i slutningen af 1.g eller i 2.g. I de 2 fag, som er obligatoriske for alle studieretninger En øvelse i disposition, præsentation, metode og formalila

Hvad kan I forvente? De har typisk fået: Bevidsthed om helt overordnet emne Kildetyper (primære- sekundære) er fortsat lidt diffust Sondrer ikke mellem materialetyper ud over ”bøger” og ”alt andet” De har typisk fået: Indføring i at søge i eget bibliotekssystem Intro til SkoDa Diskussion om Google, netsøgning, og Wikipedia

Studieretningsopgave - SRO 2g-opgave, typisk i foråret Ouverture til SRP Opgaven skrives i to studieretningsfag og har fokus på samspil mellem fagspecifikke og tværfaglige mål.  Eleverne forventes at være proaktive hvad angår skriftlige udkast og spørgsmål. Der stilles krav om formalia, og et resume på engelsk

Hvad kan I forvente? De har fået: Bevidsthed om et emnes kompleksitet – til en vis grad Kildetyper (primære- sekundære) er forståede, Genfindingen kniber det med Sondrer overordnet mellem materialetyper , f.eks.artikler, netdokumenter og bøger De har fået: Indføring i at søge i eget bibliotekssystem Intro til egne databaser og artikelsøgning Mere SkoDa Mere Google og netsøgning

3g’s store opgaver

Studieretningsprojektet Oktober – december Selvstændig, skriftlig opgave. Ingen mundtlig fremlæggelse. Eleven vælger fagvalget/fagkombinationen Relevante vejledere tilknyttes Vejlederen udformer en problemformulering Problemformuleringen udleveres til alle elever på skolen på samme tid Opgaven afleveres 14 dage senere

Summen af SRP og AT I SRP I AT - stilles eleverne en opgave, som skal besvares skriftligt i form af en ”akademisk artikel” - opstiller eleverne selv et problem, som skal besvares mundtligt i form af et ”akademisk foredrag” - skal eleverne demonstrere evnen til at gå i dybden med en faglig problemstilling - skal eleverne demonstrere evne til at udrede en kompleks sag og sætte det i sammen-hæng I både SRP og AT - skal eleverne demonstrere evne til at opsøge og selvstændigt tilegne sig ny viden

AT-eksamen Februar – marts – juni Det overordnede tema er fælles for alle Offentliggøres samtidigt på landsplan CD med ressourcerum udleveres Individuel opgave Synopsis (3-5 sider)afleveres medio marts Mundtlig fremlæggelse/eksamen

AT-emner AT 2012 - Katastrofen - årsager og konsekvenser AT 2011 - At være på – muligheder og problemer AT 2010 - Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1917 AT 2009 - Opdagelser, rejser og ny viden AT 2008 - Fremtiden – visioner og forudsigelser

Hvad kan I forvente? De har fået: Bevidsthed om et emnes kompleksitet Kildetyper (primære- sekundære) er forståede, Genfindingen kniber det med Sondrer mellem materialetyper De har fået: Individuel vejledning til alle der ønsker det Grundig introduktion til bibliotek.dk Hjælp til brugeroprettelse